hulladék;ösztöndíj;MACIKA;forráshiány;Emberi Erőforrás Támogatáskezelő;

2014-04-14 15:28:00

Nincs pénz a szegény diákok ösztöndíjára

Annak ellenére, hogy a kormány előszeretettel hangsúlyozza a hátrányos helyzetű diákok oktatásának fontosságát, több ezer diák - noha megfelelt az egyébként szigorú pályázati követelményeknek - pénzhiány miatt nem kap ösztöndíjat.

A 2005 óta működő Útravaló-Macika ösztöndíjprogram célja a kiírás szerint a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének növelése. Ez négy esélyegyenlőségi alprogramon belül történik: Út a középiskolába, Út az érettségihez, Út a szakmához, valamint Út a felsőoktatásba. A 2013/14-es tanévben több mint tizennégyezer diák részesül ösztöndíjban, de forráshiány miatt négyezer hátrányos helyzetű fiatal nem kap támogatást. 

Lettner Csaba, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (EMET) igazgatója a nepszava.hu-nak elküldött tájékoztatása szerint az „Út a középiskolába” alprogramban pénzhiány miatt több mint kétezer pályázatot utasítottak vissza, az „Út az érettségihez”, valamint az „Út a szakmához” programokban egyaránt ezret-ezret. (lásd táblázatunkat). 

FORRÁS: Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

FORRÁS: Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

A kormány és az Országos Roma Önkormányzat (ORÖ) közötti megállapodás szerint a támogatottak legalább felének roma származásúnak kell lenni, „tekintettel arra, hogy a legrosszabb továbbtanulási esélyű tanulók körében a cigány származású tanulók aránya magas”, illetve „amennyiben azt a jelentkezők száma megengedi”. Szerettük volna megtudni az Emberi Erőforrások minisztériumától, hogy az elutasított pályázatok között hány roma származású diák nem kapott pénzhiány miatt ösztöndíjat, de a kérdésünkre nem kaptunk választ. 

Születéstől a munkavállalásig 

Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter nemrégiben a Die Welt-nek ismertette a roma integráció területén elért kormányzati eredményeket, és azt mondta, hogy "teljesítményorientált" támogatási programok segítik a rászoruló fiatal romákat, születéstől a munkavállalásig. Az iskolaérettséget megalapozó korai fejlesztés részeként bevezették, hogy öt helyett három éves kortól lesz kötelező az óvoda, továbbfejlesztették az előző kormány idején kidolgozott "jó koncepciót", a Biztos Kezdet programot, az általános iskola hetedik és nyolcadik évfolyamán tanuló diákok támogatását szolgáló ösztöndíjprogramot pedig kiterjesztették a szakiskolákra.