Lezárulhat a reform első szakasza

Publikálás dátuma
2014.05.02 07:41
Ferenc pápa Fotó: Peter MacDiarmid / Getty Images
A vatikáni Kúria jövő évre tervezett reformjáról tárgyalt hétfőtől szerdáig Ferenc pápa tanácsadói testülete, a bíborosi tanács tagjaival. A korábbi három tárgyalássorozathoz hasonlóan ezúttal is arról volt szó, hogyan lehetne gördülékenyebbé tenni a döntéshozatalt. A Vatikán pénzügyi felépítésének átalakítása a végéhez közeledik.

Ferenc pápa átláthatóbbá tette a vatikáni bank, az IOR működését, márciusban pedig létrehozta a Szentszék pénzügyminisztériumának is nevezett Gazdasági Tanács, melynek koordinátorává a német Reinhard Marx bíborost, a Német Katolikus Püspöki Konferencia elnökét tette meg.

A reformok szellemében szintén márciusban hívta életre a pápa a Kiskorúak Védelmének Pápai Bizottságát. A testületet azt követően hívta életre a pápa, hogy az ENSZ gyermekjogi bizottsága 2014- februári jelentésében elégtelennek nevezte a Vatikán fellépését a kiskorúak ellen elkövetett visszaélésekkel kapcsolatban. A két új hivatal a héten tartja első ülését. A Gazdasági Tanács, amelynek nyolc bíboros és hét világi személy tagja, ma tárgyal a további teendőkről, s fogadja el statútumát. A kiskorúak védelmére létrehozott testületnek öt tagja van, köztük az ír Mary Collins, aki fiatal korában egy pap által elkövetett szexuális visszaélés áldozata volt.

A bíborosi tanács munkájának célja az, hogy átírja a Szentszék alkotmányát, a Pastor bonus apostoli konstitúciót. Ez azonban nem várható 2015 előtt.

"Nem erre szerződtünk" - a Microsoft dolgozói petícióban kérik, ne kelljen fegyvert fejleszteniük

Publikálás dátuma
2019.02.23 19:18
Illusztráció
Fotó: DPA/AFP/ Gambarini Mauricio
A Microsoftnak péntekig 94 munkatársa írta alá a petíciót, melyben arra kérik a céget: álljon el egy az amerikai hadsereggel kötött 480 millió dolláros szerződéstől, és mindenfajta hadiipari fejlesztéstől - írja a Reuters.
Tavaly novemberben nyert tendert a cég, ekkor azt vállalta el, hogy legalább 2500 működő "kiterjesztett valóság headsetet" szállít le a katonáknak. Ezeket csatatéren és kiképzésen egyaránt használnák, növelve így a katonák "halálosságát, mobilitását és szituációs éberségét".
"Nem fegyverek fejlesztésére szerződtünk, és követeljük a beleszólást abba, hogy hogyan használják fel a munkánkat"
- olvasható a dolgozók tiltakozásul megfogalmazott, a Twitteren közzétett levelében. Azt kérik a vállalattól, hogy dolgozzon ki egy nyilvános irányelvet arra nézve, hogy hol lehet alkalmazni a technológiáját.
A Microsoft közleményben úgy kommentálta a kezdeményezést: mindig örül, ha visszajelzést kap munkatársaitól. Emellett viszont elkötelezett a hadsereg segítésében. Az amerikai hadsereg egyáltalán nem reagált a hírre.

A pilóták hibájából ütközhetett hegynek a tavaly lezuhant iráni utasszállító

Publikálás dátuma
2019.02.23 18:26
Illusztráció
Fotó: AFP/ MARWAN NAAMANI
Hibázott továbbá a meteorológiai szolgálat, a légitársaság, de még a repülőgép gyártója is.
Az előzetes jelentés alapján főként a pilóták által elkövetett hibák vezettek az Iran Aseman légitársaság ATR 72-es repülőgépének tavaly téli katasztrófához - írja az airportal.hu. Az Iran Aseman gépének becsapódását a 60 utas és 6 fős személyzet közül senki sem élte túl.
Az első hibát a célállomáshoz közeledve, a süllyedés megkezdésekor követték el: túl mélyre ereszkedtek.
Már a repülőtér megközelítését sem lett volna szabad megkezdeniük, mivel az időjárási viszonyok rosszabbak voltak az engedélyezett üzemelési minimumoknál.
A repülőgép eközben felhőbe került, ahol jegesedés jelentkezett, ám a jégtelenítő berendezéseket mindössze néhány percig üzemeltették. Ehelyett igyekeztek kirepülni a felhőből, ezért még alacsonyabbra süllyedtek. A hegyek feletti légmozgás pedig már túl soknak bizonyult.
A dokumentum több kritikát is megfogalmaz a meteorológiai szolgálat működéséről és a légitársaság képzési gyakorlatáról is. A meteorológiai szolgálat nem adott ki figyelmeztetést a hegyek felett várható hullámjelenségről. A légitársaság kiképzési anyaga pedig nem tette lehetővé a kialakult időjárási helyzet felismerését. A repülőgépet gyártó ATR által kiadott kézikönyvben – amelytől a légitársaság által kidolgozott eljárás ráadásul el is tért – szintén nem volt egyértelmű, hogy a kialakult vészhelyzet hogyan hárítható el.
Frissítve: 2019.02.23 18:27