Történelemhamisítás Cannes-ban

Publikálás dátuma
2014.05.02. 15:57
Grace Kelly és megformálója, Nicole Kidman - Fotó: Gettyimages
 Lehet, hogy változik a május 14-án nyíló Cannes-i filmfesztivál programja? Olivier Dahan Grace monacói hercegnőről készült filmjét ugyanis, amelynek díszbemutatójával kezdődne a világ legrangosabb filmszemléje, erős nemtetszéssel fogadták a néhai hercegnő gyermekei.

A hatalmas reklámhadjárattal beharangozott filmről, amely a hercegnőt Nicole Kidman személyesíti meg, Grace gyermekeinek az a véleménye, mint az közleményükből kiderül, hogy a monacói uralkodó család történetének elferdítése, éppen ezért semmiképpen sem lehet azt életrajzi filmnek nevezni - idézte a Le Figaro.

A közel 800 éve uralkodó Grimaldi-család már a forgatókönyvet is fenntartással fogadta annak idején, a film trailerét pedig egyenesen „a fantázia szüleményének” nevezték. Számukra „a film téves történelmi referenciákon és kétes hitelességű irodalmakon alapul.” Azt külön nehezményezték, hogy sem a rendező, sem a producerek nem vették figyelembe a forgatókönyvvel kapcsolatos korábbi észrevételeiket.  A szerzők nyilván meg akartak felelni annak az imázsnak, amely a széles közönségben él az 1982-ben autóbalesetben életet vesztett, amerikai filmsztárból lett hercegnőnek. Gyermekei, Caroline, a jelenleg uralkodó Albert és Stéphanie gyakran szereplői voltak a bulvármédiának és ennek felidézése nyilván nem tetszik nekik.

Az már biztos, hogy a hercegi család tüntetően távol marad a díszbemutatótól. Ezzel viszont biztosan nem árt majd a film nézettségének, amelyet május közepén már világszerte bemutatnak.

Szerző

Millió dolláros rock-költemény

Publikálás dátuma
2014.05.02. 08:13
Fotó: Gettyimages
Több ízben minden idők legszebb dalának választották rajongók és szakértők, amerikai egyetemeken irodalmi kurzusokon szerepel, szimbólumrendszeréről már írtak doktori disszertációkat is. Most árverésre kerül a 20. század egyik, mérföldkövet jelentő költeményének, Bob Dylan Like A Rolling Stone-jának eredeti kézirata.

Az aukcióra a New York-i Sotheby-nál kerül sor június 24-én, és az előzetes becslések szerint több mint egymillió dollárt is adhatnak érte.

A hírt stílszerűen az az amerikai  Rolling Stone magazin adta közzé,  amely 1967 óta az „ellenkultúra” médiájának zászlós hajójának számít.

A dalt Dyan, akit közel 20 éve rendszeresen ajánlanak irodalmi Nobel-díjra, alig 24 évesen írta, lerombolva egyszer s mindenkorra a „popdalok” kötelezőnek hitt három perces időtartamát, és e „könnyű műfaj” igényesebb szövegeinek is végleg megadta a poézis rangját.

Az akkoriban még elsősorban a tiltakozó dalok fiatal mesterének tartott, bár ezt a titulust mindig elutasító Dylan a négyoldalas szöveget egy elegáns washingtoni szálloda, a Fehér Háztól kőhajításnyira lévő Robert Smith Hotel levélpapírjára írta ceruzával. Nyomon követhető az alkotás folyamata a margóra írt szavakkal, áthúzott, variált sorokkal, sőt, még Al Capone neve is olvasható a papíron, bár az alvilág királya végül nem került bele a szövegbe. Dylan mindjárt illusztrálta is művét egy kalappal, egy madárral és egy antennás emberrel. A jelenlegi, névtelenséget kérő tulajdonos azt állítja, hogy Bob személyesen neki adta el a kéziratot.

A Like A Rolling Stone-nak számtalan feldolgozása született, többek között Jimi Hendrix, Bruce Springsteen, David Bowie, Johnny Winter, a Green Day, sőt, 30 év után a Rolling Stones is feldolgozta. Egyik híres sora, a „No direction home” (nincs hazaút) nemcsak szállóige lett, hanem ezt a címet választotta Martin Scorsese a Dylanről készült dokumentumfilmnek is. 1989-ben Barna Imre kétnyelvű Dylan-kötetében magyarul is megjelent a költemény Földönfutó címmel.

2010-ben John Lennon hasonlóan korszakalkotó szövege, a Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bandjét záró A Day In The Life kelt el 1,2 millió dollárért. Vajon Dylan poémája megjavítja-e ezt a rekordot?

 

                  

Szerző
Frissítve: 2014.05.02. 08:34

A cirkusz varázsa

Publikálás dátuma
2014.05.02. 07:50
FOTÓ: MERNYÓ FERENC
A Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskola elődje 1950 decemberében nyitotta meg kapuit, akkor még, mint Állami Artistaképző Iskola. A Városligeti fasorban található oktatási intézmény 1999 óta teljes jogú tagja az Európai Cirkusziskolák Szövetségének. A  Tempus Alapítvány Leonardo projektjében vesznek részt, amiben nagy nemzetközi eredmények születtek, ezzel párhuzamosan készítettek egy filmet, amire május 10-ig lehet szavazni.

Az iskola névadója Baross Imre olimpiai ezüstérmes tornász és nemzetközi sikerű artista. 1950-ben, 33 évesen alapította az iskolát, 36 évig volt igazgatója és tanára az intézménynek. A kezdetektől több nemzetközileg elismert oktató adta át tudását a fiatal tehetségeknek: Rodolfo, Zala Nándor "Fernando", Domonkos Zoltán "Deddy", Alfonzó. Az iskola kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, évente látogatnak hozzájuk a világ nagy cirkuszainak jeles művészei. Az Európai Cirkusziskolák Szövetsége az EU anyagi támogatásával működik, ezért csak uniós iskolák lehettek teljes jogú tagjai. A Baross volt az első nem uniós iskola, mely ezt a státust megkapta.

A növendékek itt megtanulják tudatosan irányítani a mozgásukat, hiszen ebben a szakmában fontos a kitartás és a fegyelem, csak így válhatnak jól képzett, produkciójuk fejlesztésére képes artistaművészekké. Az intézmény csak szakképzést folytat, a tanulók közismereti képzésük mellett végzik artistaképző intézeti tanulmányaikat. Növendékeiket tudatosan szoktatják a nyilvános szereplésekhez, az év végi nyilvános vizsgaelőadás, ahol tanulóiknak lehetőségük van a Fővárosi Nagycirkusz porondján, a nagyközönség előtt megmutatni szakmai felkészültségüket.

Vannak olyan tantárgyak, amelyek segítik a gyerekeket a későbbiekben az önmenedzselésben, hiszen el kell tudni adniuk a világban a produkcióikat. Persze a mai fiatalok sokkal jobban érvényesülnek. A gyerekek korán kezdik tanulmányaikat: tíz éves korban van a felvételi. "Egy feladatsort kell megcsinálni: fontos például, hogy ne legyen tériszonya a jelentkezőnek. Vannak olyan gyerekek akik ugyan nem tudnak még felmászni a kötélen, de küzdenek érte. Az oktatók látják, hogy mi az, ami nagyon jó és mi az ami fejleszthető. A végzősök visszajárnak, itt gyakorolnak A művésztelepen az iskola tanulói délelőtt dolgoznak, délután pedig azoké a terep akik már végeztek, itt ugyanis megvannak azok a feltételek amelyek kellenek a gyakorláshoz, az úgynevezett cirkuszos környezet" - mondja Oláh Miklós igazgató, aki szerint a pedagógiai program átalakítása a legfontosabb cél.

A filmre itt lehet szavazni: http://www.our-common-future.com/ "A nemzetközi kapcsolatok ápolása is igen fontos, így ismerkednek egymással a diákok és a tanárok. Egyébként az Unió több országából is várunk diákokat, elég sok a jelentkező. A gyerekek 18 éves korban szereznek középfokú artista végzettséget, de van artista művészképzőnk is, ami jelenleg a felső fokú tanfolyamnak felel meg. Most azzal próbálkoznak, hogy előadóművész és rendező képzés is legyen a Színművészeti Egyetemmel karöltve. A cirkusz egy speciális műfaj. Szükség van a felsőfokú művész képzésre. A világban változások vannak és ennek a műfajnak is fejlődésre van szüksége, nem beszélve a piackutatásról. "Tudnunk kell, hogy mi az, ami eladható, mi az ami kell"- teszi hozzá az igazgató.

Az iskolában megalapozott és sokoldalú képzettséget sajátítanak el a gyerekek, akik alkalmasak arra, hogy több szakágon közreműködhessenek új szám alkotásában is a képzési időn belül készüljenek fel a cirkuszélet sajátosságaira, legyenek tájékozottak művészeti águk múltjában, jelenében. Az oktatók olyan általános tudást adnak a növendékeiknek, amely lehetőséget ad a mindennemű művészi szakmában való színvonalas helytállásra. Az órákat kétszer 30 percben tartják, mert az egyórás gyakorlás fizikailag nem megvalósítható. Ha valaki trapézon dolgozik a magasban, azt képtelenség egy órán át csinálni. Itt a fizikai megterhelés sokkal nagyobb, mint egy átlagos testnevelés órán. Harminc intenzív percet 15 perc lazítás követ.

A Fővárosi Nagycirkusz minden évben megrendezi a budapesti Baross Imre Artistaképző végzős fiataljainak vizsgaelőadását, amely 2013-ban két másik iskola, a torinói Flick Cirkusziskola és a madridi Carampa Cirkusziskola növendékeinek vendégszereplésével egészült ki.