államtitkár;Völner Pál;Mol BuBi;Budapest Bicikli;Citybike Szeged;Neuzer Kft.;kerékpárgyár;

2014-05-03 07:15:00

Nem a Bubi volt az első

A budapesti Mol Bubit (Budapest Bicikli) megelőzve, több mint fél éve adták át Magyarország első közösségi kerékpáros rendszerét, az esztergomi EBI-t (Esztergom Bicikli), ezt követte a Citybike Szeged, amelyet március 10-e óta használhatnak a város polgárai. A rendszer országos szintű kiépítése nem áll meg, a budapesti mellett a hévízi HeBi tesztüzeme pedig most zajlik.

Esztergomban tavaly szeptember 20-án adta át az ország első közösségi kerékpáros rendszerét, az EBI-t Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Neuzer András, a rendszert kifejlesztő kerékpárgyár, a Neuzer Kft. tulajdonosa.

A kezdeményezés 50 biciklivel, 80 dokkolóval és hat állomással indult, 2014 tavaszáig további állomásokat és legalább száz újabb kerékpárt is ígértek. Az EBI hivatalos weblapja szerint az ígéretek eddig csak részben teljesültek, a szolgáltatás továbbra is hat állomással, de hatvan kerékpárral és 92 dokkolóval működik.

Az átadáson Völner Pál kiemelte, hogy a rendszert a Neuzer Kft. saját erejéből, önkormányzati támogatás nélkül hozta létre, mintegy ötvenmillió forint ráfordítással - ugyanakkor a berendezések kifejlesztését az Új Széchenyi Terv 25 millió forinttal támogatta. Az esztergomi önkormányzat a dokkoló-szigetekhez szükséges helyet biztosította - olvasható a szeretgom.hu korábbi cikkében.

Neuzer András, az esztergomi bicikli rendszert fejlesztő cég vezetője a Népszava megkeresésére elmondta: saját cége - a referenciák miatt egy angol céggel karöltve - is indult a budapesti közbringarendszer kiépítésére vonatkozó tenderen, ám arról végül "formai okokból lemaradtak", egy rosszul kitöltött referencia nyilatkozat miatt végül kizárásra kerültek annak ellenére is, hogy rendszerüket kifejezetten a Bubi számára fejlesztették ki.

"Nem tudom, ez miért érte meg a tender kiírójának" - nyilatkozta Neuzer, hozzátéve: magyar cég - szükséges referenciák hiányában - nem tudott önállóan indulni a tenderen, automatikusan kizárásra kerültek. A "Rubik 40" szellemében pedig a magyar államtól elvárható lenne, hogy a teljesen magyar fejlesztéseket támogassák - szögezte le Neuzer.

Az EBI kerékpárokat (rendszeres felhasználóknak) feltölthető kártyával vagy (alkalmi felhasználóknak) PIN kód vásárlásával lehet kölcsönözni. A kártyáért - egyszeri regisztrációval együtt - hatszáz forintot kell fizetni a városban fellelhető kártyaértékesítő helyeken.

A használati díj harminc percenként kétszáz forint, esztergomi lakosok és dolgozók azonban naponta kétszer, alkalmanként fél óránál rövidebb kerékpározásért ingyenesen használhatják a bicikliket. A használati szabályzat szerint a kártyákat a felhasználó minimum ezer forint összegű "Használati egységgel" köteles feltölteni - a kölcsönzés díját minden megkezdett harminc perc után vonják le.

A Citybike Szeged tesztüzeme már múlt év novemberében befejeződött, a biciklik üzembe helyezésével azonban tavaszig várni kellett, így Magyarország második városi közbringa rendszerét március 10-től használhatják a szegediek és a városba látogatók. A delmagyar.hu információi szerint a Citybike projektet - 45 millió forintos uniós támogatással - összesen 63 millió forintból valósította meg a Sund Magyarország Kft.

A rendszer 12 dokkoló állomással és száz kerékpárral működik, a szolgáltatást internetes regisztráció után bárki használhatja, minden nap 6 és 21 óra között. A regisztráció menete nem bonyolult, ahogy a díjszabás is felhasználóbarát: az egyszeri regisztrációs díj háromszáz forint, a kölcsönzési díj pedig kétszáz forint óránként, a napidíj 1800 forint.

Mint arról korábban beszámoltunk, a több mint egymilliárd forintból létrehozott, 76 gyűjtőállomásból és 1100 kerékpárból álló fővárosi Mol Bubi nemcsak a vidéki városok rendszereihez képest, hanem európai viszonylatban is a kontinens legdrágább közösségi kerékpáros rendszere lehet (18 900 forintos éves bérlet, kétezer forintos hetijegy, 25 ezer forintos kaució, félóránkénti ötszáz forintos használati díj, stb.).

Mindemellett a biciklik bérlésének folyamata első ránézésre kissé bonyolultnak tűnik - legalábbis az esztergomi vagy a szegedi regisztrációval és kölcsönzéssel összevetve. A kerékpárokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó zrt. gyártja, a főbb rendszerelemeket pedig a német Nextbike GmbH szállítja, a rendszer-integrációt a T-Systems Magyarország Zrt. végzi. A tesztüzem még tart, a BKK ígéretei szerint május elejétől állnak majd szolgálatba.

Mind több város tervezi a közbringa rendszer kiépítését. A hévízi önkormányzat négy kerékpárdokkolót állított fel harminc biciklivel, a Kerékpáros Oázis pályázat keretén belül a projektre 83 millió forintot szánnak - olvasható a bringa.hu-n. A bicikliket - az egyhónapos próbaüzem lejárta után - legkorábban májusban használhatja majd a nagyérdemű.

Hévíz mellett további közbringa rendszerek kiépítését tervezi Miskolc és Nagykanizsa is - utóbbi 223 milliós uniós támogatásban is részesült a város kerékpárforgalmi hálózatának fejlesztésére és a kerékpárkölcsönző rendszer kialakítására. A kanizsaujsag.hu információi szerint a tervekben - 950 méter kerékpárút építése és öt buszmegálló felújítása mellett - legalább tíz dokkoló kihelyezése és nyolcvan kerékpár beszerzése szerepel.