oktatás;érettségi;angol nyelv;

2014-05-08 10:59:00

Hallgatni nehéz...

Egy National Geographic-interjút, egy BBC-cikket és egy teaismertetőt is kaptak a diákok a középszintű angol érettségi első, az olvasott szöveg értését tesztelő részben. A legtöbb gondot az első vélemények szerint a "hallgatás" okozta.

A vizsgázóknak többek között az Oxfordi Egyetemen kifejlesztett robotautóról szóló szöveget kellett kiegészíteniük a megadott kifejezésekkel, tagmondatokkal. El kellett olvasniuk egy David de Rothschild-interjút, és meg kellett adniuk a kérdéseket, emellett két másik szöveget - egy vicces történetet és egy teaismertetőt - is értelmeztek.

A négy szöveg elolvasására és az azokhoz kapcsolódó feladatok megoldására összesen hatvan percet kaptak a vizsgázók, ezután a tanárok beszedték a feladatsort.

Középszinten az írásbeli 180 perces, ebből az első rész, az olvasott szöveg értése 60 perc időtartamú, a második rész, a nyelvhelyesség feladatsorának megoldására 30 perc áll rendelkezésre. A szünet után a 30 perces, hallott szöveg értése vizsgaösszetevő következik, végül az íráskészség 60 perc időtartamú feladatsor.

A Ford T-modellről, a londoni Tower őreiről és a New York-i Szabadság-szobor történetéről is szerepelt szöveg a második, nyelvhelyességi feladatsorban, amelyre  30 percet kaptak az érettségizők.

Több problémás része is van a középszintű szövegértési teszt első feladatának – mondta az eduline-nak az Euro Nyelvvizsga Központ egyik nyelvtanára. A probléma a fekete, a zöld, a fehér és az oolong tea ismertetőjéhez kapcsolódó feladatokkal van – hívta fel a figyelmet a pedagógus. A diákoknak a szöveg elolvasása után nyolc állításról kell eldönteniük, hogy igazak vagy hamisak, a szövegből azonban nem mindegyikről lehet egyértelműen, százszázalékosan megállapítani. „Nyolcból három ilyen állítás van, ezzel sok pontot veszíthetnek az érettségizők” – mondta az angoltanár.

Egy fórumos hozzászólásra kellett  válaszolniuk, és egy ajánlatkérést is írniuk kellett a diákoknak az  íráskészséget tesztelő részben - a két feladat megoldására 60 percet kaptak, nyomtatott szótárat is használhattak. Az első feladat azt kérte a diákoktól, hogy egy kerékpárhirdetésre írjanak ajánlatkérő, érdeklődő e-mailt, míg a második feladatban egy lámpalázas vizsgázót kellett megnyugtatni, illetve tanácsot kellett neki adni arról, mit viseljen a vizsgán.

Ennél a résznél át kell gondolni, ki és kinek ír, mi a szöveg típusa, és ez alapján milyen stílus a legmegfelelőbb. Ha ezt nem jól választják meg a diákok, előfordulhat, hogy sok pontot levonnak a javítók, hiába helyes a szöveg nyelvtanilag - hívta fel a figyelmet korábban több nyelvtanár.

Az emelt szintű írásbeli vizsga teljes időtartama 240 perc. A vizsgán a fentebb felsorolt vizsgaösszetevők szerepelnek ugyanabban a sorrendben, a feladatok megoldására fordítható idő azonban sorrendben 70, 50, 30, illetve 90 perc. Az íráskészség vizsgarésznél a feladatok megoldásához az emelt- és középszinten vizsgázók is használhatnak nyomtatott szótárt, a többi vizsgarésznél azonban semmilyen segédeszközt nem vehetnek igénybe.

Az eduline-on megjelent kommentekből kiderül, hogy az érettségizők leginkább a hallás utáni szövegértési feladatot tartották a legnehezebbnek. Többen panaszkodtak a rossz hangfelvételre, a külső zajokra, amelyek nehezítették az értést, de volt, aki szerint a beszélő az érthetetlenségig hadart. "Ez a hallgatás felért egy matekérettségivel" - összegezte tömören véleményét az egyik maturáló.