A Malév a rossz példa

A Malév ügyét nagyon elrontotta az Orbán-kormány, a régióban sokan tanultak a rossz példából - mondta a napi.hu-nak adott interjújában Bognár András, a londoni ICF SH&E légiközlekedési tanácsadója.

Budapest sosem volt igazán jelentős szereplő a légi közlekedésben és fapados csomópont is csak nehezen lehet valamikor - véli Bognár András. Szerinte sosem nyitják újra bezárt a ferihegyi egyes terminált. Ha visszanézzük a Malév mutatószámait, akkor az utolsó egy évtizedben már alig növekedett a cég, vagy inkább már zsugorodott is.

Eközben az tőkehelyzete folyamatosan romlott, az adóssága pedig nőtt. Ebben a helyzetben maximum arra lett volna képes, hogy néhány jó szezont ki tudjon magából préselni, hiszen hasonlót látunk mostanság sok kelet-európai állami légitársaságnál is (LOT, Adria Airways, Air Baltic.) Arra azonban aligha lett volna ereje a cégnek, hogy a pénzügyi helyzetét önerőből rendezze.

A Wizz Airnek sokkal alacsonyabb az egy szék-kilométerre eső költsége - mondja Bognár András arra a kérdésre, hogy a fapados társaság miért tud eredményesebben gazdálkodni. Ebből adódóan a Wizz Air egyszerűen versenyképesebb, mint a Malév. Másrészt a Wizz Air nem szerezte meg a Malév által használt összes repülési jogot. Csak azokra pályázott, amelyeknél üzleti potenciált látott. Például a Budapest-Tirana repülési jog ma is kihasználatlan, pedig a Malév sok éven át üzemeltette ezt a járatot.

A Malév bukása pozitívan hatott a megmaradt állami légitársaságokra. Rá hivatkozva meg lehetett lépni olyan vállalati reformokat, amelyek korábban elbuktak a szervezeti ellenálláson. Emellett a szomszéd országok megtalálták a módját annak, hogy hogyan lehet az Európai Bizottsággal engedélyeztetni a légitársaságuknak nyújtott állami támogatásukat. Mára alapvetően összeállt az ehhez szükséges eszközkészlet és eljárási rend. Továbbá a légitársaságoknak sikerült átevickélniük a válság lefelé tartó szakaszán, és most, hogy elindult fölfelé a piac, már az ő eredményeik is javulni kezdtek.

Szerző

Sprechen Sie Deutsch? - Német írásbeli az érettségin

A német írásbelikkel zárul ma a tavaszi érettségi vizsgák első hete. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint középszinten 1030 helyszínen 19 588-an, emelt szinten 66 helyszínen 2525-en vizsgáznak.

A német nyelv írásbeli érettségi vizsgája mindkét szinten négy elkülönülő részből áll. Középszinten az írásbeli vizsga időtartama 180 perc, amelyből az első rész az "Olvasott szöveg értése" 60 perc időtartamú, a második rész, a "Nyelvhelyesség" feladatsorának megoldására 30 perc áll rendelkezésre. Az ezt követő szünet után a 30 perces "Hallott szöveg értése" vizsgaösszetevő következik, majd végül az "Íráskészség" 60 perc időtartamú feladatsora.

Az emelt szintű írásbeli vizsga teljes időtartama 240 perc. A vizsgán az előzőekben is felsorolt vizsgaösszetevők szerepelnek ugyanabban a sorrendben, azonban a feladatok megoldására fordítható időtartam sorrendben 70, 50, 30, 90 perc. Az íráskészség vizsgarész esetében a feladatok megoldásához mindkét szinten használható nyomtatott szótár (a többi vizsgarésznél semmilyen segédeszköz nem használható).

Emelt- és középszinten is az egyes vizsgaösszetevők értékelése egymástól független, és a feladatok megoldása központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján történik.

Szerző

Miskolc forrong

Kerékpáros járőrszolgálatot indít - elsősorban a város idegenforgalmi szempontból kiemelt területein - a miskolci önkormányzati rendészet - közölte a polgármesteri hivatal szóvivője. Koczák Szilvia elmondta, hogy péntektől négy kerékpár segíti a közterület-felügyelők munkáját a belvárosban, Miskolctapolcán és a diósgyőri vár környékén. Közben a miskolci önkormányzat közgyűlése csütörtökön megszavazta a Fidesz-KDNP-frakció azon javaslatát, amelynek értelmében megkezdődhet a város nyomortelepeinek felszámolása.

A polgármesteri hivatal szóvivője elmondta, hogy a közterület-felügyelők közül hat embert választottak ki, velük indítják el a szolgálatot. Gaskó Bertalan, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője a távirati iroda kérdésére azt mondta, a turisztikai idényben a rendőrségnek Miskolcon a belvárosban, Lillafüreden és Miskolctapolcán van kerékpáros járőrszolgálata, amely a vasgyári rendőrőrs keretein belül működik.

A megyében a Zemplénben, a sátoraljaújhelyi kapitányságon is működik hasonló, a pálházi körzeti megbízotti csoport keretében. Emellett a készenléti bevetési csoportnak is van lovas és kerékpáros járőrszolgálata, ők több helyre bevethetők - tette hozzá.

A városi közgyűlés Fidesz–KDNP-frakciója a hivatalos céllal indokolta a miskolci "gettók és nyomortelepek" felszámolásának tervét, hogy a borsodi megyeszékhely élhetőbb hely legyen. Soós Attila, a frakció szóvivője, "szégyenfoltoknak" nevezte az érintett területeket. A tegnapi voksoláson igennel szavaztak a Fidesz-KDNP képviselői, nemmel a Demokratikus Koalíció és a Jobbik képviselői, míg az MSZP képviselői tartózkodtak. 

A BorsodOnline arról írt, hogy Váradi Gábor, a miskolci cigány kisebbségi önkormányzat elnöke a közgyűlésen azt mondta: a telepek felszámolásáról húsz éve szó van, és ez a cigány emberek számára is fontos. Ám azzal, hogy csak a város határán kívül adnak lehetőséget az embereknek a letelepedésre, nem tudnak azonosulni. Megközelítőleg 25 ezer cigány lakik Miskolcon - tette hozzá, hangsúlyozva, hogy ma a szegénység és a cigányság ügye közös ügy.

Szerző