A kérdés némileg hasonlít ahhoz a felvetéshez, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás. A titkot a francia Slate-on-line újság fedte fel. Kiderítette, hogy léteznek úgynevezett “stílus-irodák”, amelyek “tendencia füzeteket” publikálnak és adnak el borsos áron /4 ezer euróba is kerülhetnek/ a szakmában dolgozóknak.
Ezekben a füzetekben fényképekkel, skiccekkel, szövegekkel, szociológiai elemzésekkel írják le a gyártóknak, hogy egy vagy két év múlva mi tetszik az embereknek.
Az irodáknak a világ különböző tájain vannak kihelyezett embereik Például, a Nelly Rodi-nak, a hatvanas évek óta működő francia ügynökségnek 21 embere regisztrálja, mint a szeizmográf a lehetséges tendenciákat.
A következő fázis ezeknek a jelzéseknek az elemzése. Egy évben két alkalommal ezt az anyaghalmazt értékelik a “ tendencia bizottságok”, amelyekben nemcsak divattervezők, hanem szociológusok, pszichológusok, színszakértők, stb... vesznek részt.
Pierre-Francois Le Louet, a Nelly Rodi elnöke elmondta a Slate-nek, hogy szerinte a következő télen a szerénység lesz a divatra jellemző, sok jel alapján jutottak erre a következtetésre. Ilyen például a farmerpiac fejlődése, a szerény magatartást választó személyiségek számának növekedése, az új skandináv divattervezők, akik a hitelességet értékelik, nem tartanak divatbemutatókat, a tervezők által használt természetes anyagok, stb…
A tendenciák alakításához hozzájárul a mozi, a videoclip, a tévé- sorozat és ezeken az alapokon alakul ki egy-egy adott időszakra, hogy mit gyártanak és mit vásárolnak az emberek. Ez nemcsak a ruhákra, hanem a kozmetikumokra, a lakberendezési tárgyakra is vonatkozik.
A társadalom és a divat, tehát, úgy néz ki, hogy kölcsönösen hat egymásra, de az igény felmérése után a szakma, sokszor némi kiigazítással, tendenciózusan növeli, divattá szélesíti ezt az igényt.