A GALÉRIÁT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETIK MEG
Magyarország élen jár az internet, és az okos eszközök használata terén, ez derült ki a Google megbízásából készült márciusi felmérésből, melynek során öt országban (hazánk mellett Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Lengyelországban) vizsgálták a 15 év felettiek internetezési szokásait. Ennek kapcsán nézhettük meg, és próbálhattuk ki a hétköznapjainkat is segítő kütyüket, melyek egyre inkább ellepik otthonunkat.
A leginkább várt okoseszköz minden kétséget kizáróan a Google Glass volt, amelynek használata újabb kihívás elé állítja a még sokat próbált fiatalokat is. Az intelligens szemüveg a jelenlegi okostelefonokat, tableteket válthatja fel a jövőben: cseveghetünk rajta, fényképezhetünk, videofelvételt készíthetünk, megkereshetjük a minket érdeklő információkat, navigálhatunk, vagy böngészhetjük a híreket az interneten.
A szemüveg próbaverzióját a Google körülbelül egy éve kibocsátotta tesztelésre munkatársai, fejlesztők, és lelkes kreatív önkéntesek számára. Még rengeteg a megoldásra váró feladat, a kinézettől kezdve a jogi kérdésekig, így egyelőre az is kétséges, mikor kerül kereskedelmi forgalomba. Hiszen a Google Glassnak nem csak “okos”-nak, de hordhatónak is kell lennie ahhoz, hogy eladható és szerethető legyen.
A mobilforradalom óta új problémával találta magát szembe az emberiség: miszerint senki sem figyel arra, ami épp a valóságban történik, legyen az egy munkatárs, akivel egy szobában dolgozunk, egy barátnő, akivel kávézni mentünk, vagy a gyermekünk iskolai előadása, melyet a kamera képernyőjén át nézünk. A Google éppen ezért találta ki, hogy közelebb hozza az érzékeléshez a már elérhető technológiát.
“Ha gyorsan információra van szükséged, vagy kapcsolatba akarsz lépni egy ismerőssel, a külvilág kizárása, és az éppen folytatott cselekvés megszakítása nélkül megteheted, de ha már nincs szükség az eszközre, egyszerűen elnézel másfele, nem a látóköröd jobb felső részébe bámulsz” - fogalmazott korábban Steve Lee, a termékért felelős igazgató.
Gundel Takács Gábor, műsorvezető és Schuster Richárd, a Google magyarországi szóvivője Fotó: Népszava
Valóban. Aki szemüveges, annak nem lesz teljesen új élmény az eszköz hordása: egy apró projektor jobb szemünk elé vetíti a “képernyő” tartalmát. Magát a készüléket elsősorban parancsszavakkal lehet irányítani, alvó állapotból egy felfelé történő fejbólintással, vagy a készülék oldalán található gombbal lehet “felébreszteni”. Alvó állapotban a “képernyőn” a pontos időn kívül az “Ok glass” felirat olvasható.
Aktív üzemmódban pedig a különböző lehetőségek, alkalmazások listája jelenik meg a szem előtt, melyek között az ujj levegőben való le- és felmozgatásával lehet navigálni - mint az okostelefonok érintőképernyőjén való ujjmozgás - vagy akár a megfelelő kifejezés hangos kimondásával is el lehet indítani a kívánt programot. A látványt akár azonnal meg is oszthatjuk másokkal.
Úgy vélem, az okosszemüveg használatát csupán megszokni kell majd, ahogy korábban idő kérdése volt, mire megismerkedtünk egy Kodak fényképezőgéppel, egy asztali számítógép egerével, majd az érintőképernyővel is.
A Google Ház szobái:
1. A hálóban, kényelmese fekve az ágyban, a lefekvés előtti, vagy a felkelés utáni percek mindig kritikusak. Magyarországon minden negyedik ember felmegy a világhálóra közvetlen ébredés után, s minden harmadik nyilatkozott úgy, nem tudja elképzelni az életét internet nélkül. Azon kérdésre, hogy mi lenne az a három dolog, amelyet magukkal vinnének egy lakatlan szigetre, a legtöbben úgy válaszoltak: egy barátot, egy internetezésre alkalmas eszközt, s csak utolsó helyen írták a kést.
A környékbeli országokhoz viszonyítva hazánkban legnagyobb az internetpenetráció, azaz az internetet naponta használók száma igen magas, 62 százalék. A magyar felhasználók 63 százaléka mobileszközön is netezik.
2. A nappali a szórakozás központja. A televíziónak az okoskészülékek megjelenése óta komoly kihívója akadt a Youtube videomegosztó portál által. A magyar felhasználók 98 százaléka otthon is használja az internetet, 32 százalékuk pedig még tévénézés közben is. Jellemzően persze a műsorral kapcsolatban keresünk rá információkra.
A magyar internetezők háromnegyede a Youtube-on néz felvételeket, legyen szó szórakozásról, tanulásról, főzésről vagy edzésről. Legtöbben, a megkérdezettek 75 százaléka a mozifilmek előzeteseit tekinti meg a videomegosztón, 66 százalék pedig oktatóvideókat, s csupán 32 százalék segédvideókat néz, amelyek útmutatást nyújtanak egy gép vagy eszköz elkészítéséhez, összeszereléséhez, megjavításához. A felmérés alapján minden harmadik magyar edz a Youtube segítségével, 26 százalék a főzéshez keres videókat, 15 százalék pedig a sminkeléshez keres segédletet.
A magyar internetezők fele zenét, vagy rádiót hallgat a világhálón. A Google Play Zene szolgáltatásban immár több mint húszmillió dal érhető el hazánkban. A barátokkal, családdal való kapcsolattartás miatt pedig a megkérdezettek 34 százaléka bonyolít videohívásokat.
Hazánk élen jár az új technológiák kipróbálásában, a régióban nálunk él a legtöbb úgynevezett “trendsetter” - egy új irányvonal meghonosítói. A Google Házban bemutatták az egyelőre még csak az Egyesült Államokban kapható ChromeCastot is, egy pendrive-nak kinéző apró kütyüt, amely bármely televíziót “okossá” varázsol, s így a szobában működő, vezetéknélküli internet segítségével az okostelefonról, tabletről a tévére küldhetőek a filmek, videók, zenék.
Interaktív elektronikus sütőlap a Google Ground konyháján Fotó: Népszava
3. A konyhai munka, a főzés is egyszerűbbé vált az elmúlt évek alatt. A magyar internetezők immár 58 százaléka receptet keres a világhálón, de ennél nem állnak meg: 26 százalék főzős videókat keres, melyben élőben követhetik, meddig, hány fokon süssék a húst, s milyen szélesre vágják fel. A magyarok 14 százaléka még a vásárlás közben is internetezik.
A Google Voice Search azoknak nyújthat segítséget, akik épp lisztes kézzel nem tudnak szörfölni. Az alkalmazás ugyanis hangalapú keresést tesz lehetővé, pötyögés nélkül, hangosan kimondva a kívánt kifejezést, megjelennek a találatok.
A teendők észben tartásához, a bevásárlás megtervezéséhez pedig a Google Keep segít. Szöveget, képet, hangot tárolhatunk el, akár adott időponthoz, helyszínhez rendelve, így egy bevásárlási emlékeztető azonnal előbukkan, ha a piac környékén járunk.
4. A 15 év feletti internetezők ötöde iskolában, felsőoktatási intézményekben is felmegy a világhálóra. A megkérdezettek 77 százaléka állította, információkeresésre használja azt.
A tanulást, és közös munkát a Google Dokumentum segíti, ahol szöveget, táblázatot, egyéb formátumú fájlokat hozhatunk létre, és szerkeszthetünk közösen csoporttársainkkal, miközben az folyamatosan menti a felhőtárba az adott projektet. Minden ötödik magyar internetező olvas e-bookot, elektronikus könyveket.
A művészetkedvelőket az Art Project, a Google legnagyobb virtuális múzeuma segíti, amelyben öt magyar múzeum műkincsei is helyet kaptak. A világörökség darabjait pedig a World Wonders project repíti el a dolgozószobába.
5. A magyarok a nyaralást is az interneten szervezik meg. A Google Térkép szolgáltatását a magyar internetezők 66 százaléka használja, ha utazásra kerül sor - ez a legmagasabb arány a régióban. A nyelvi akadályok leküzdésére a Fordítót 38 százalék használja, ha külföldre látogat. S minden harmadik ember - vallja be a felmérésben -, hogy nyaralás alatt se csatlakozik le teljesen a világhálóról.
A magyarok a virtuális utazásokat is szeretik, minden harmadik internetező tett már kirándulást az Utcakép (Street View) segítségével, amely 360 fokos panorámaképek formájában mutatja be a körülöttünk lévő világot. A Google Now eközben az utazási időt számítja ki, a célállomáson az időjárást mutatja meg, a forgalmi helyzetet kalkulálja, vagy kijelzi az adott ország valutanemét, a köszöntést az adott nyelven. Az asszisztens persze kikapcsolható, sőt finomhangolható is.