nők;reklám;piackutatás;

- Milyen nőre nyílik a magyarok pénztárcája?

A gondoskodó, sokoldalú és a kor ízlésének megfelelő nőket szeretjük a reklámokban - ez derül ki az NRC piackutató felméréséből, amelyet a legalább hetente tévéző 18-59 évesek körében végzett.

Bár a tévénézők csupán egytizede nyilatkozik úgy, hogy kedveli a hirdetéseket, 80 százalékuk azért elismeri, hogy kisebb-nagyobb gyakorisággal szokott jó reklámokkal is találkozni. Jó reklámnak pedig leginkább azt tekinti, amely egyrészt szórakoztató, másrészt az azonosulás élményét nyújtja számára.

A célcsoport megszólításához gyakran alkalmazott eszköz valamilyen női karakter szerepeltetése, így különösen izgalmas kérdés, hogyan viszonyulnak a reklámokban megjelenő nemiséghez és nemi szerepekhez azok, akiknek a hirdetések készülnek.

Az NRC kutatói konkrét reklámfilmek megítélését vizsgálták, és ez alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a reklámokban megjelenített női karaktereknek elsősorban a kultúrában elfogadott értékeket kell megjeleníteni, mivel egy szpot normaszegő volta - ami jelentősen befolyásolja kedveltségét is - nagyrészt a női főszereplőn múlik.

Népszerű karakter például a hirdetések klasszikus főszereplője: a vidám, családja körében serénykedő, gondoskodó nőfigura. Csupán a fogyasztók azon elenyésző hányada utasítja el az ilyen hirdetéseket, akik nem tudják vagy nem akarják elképzelni magukat egy családi idill részeként. A negatív családi példák és a cinizmus viszont a nézők nagy többségéből ellenszenvet vált ki, sokak véleménye szerint ugyanis az ilyen hirdetések sértik a családot és a nőket.

A többség a test "nem esztétikus" és a kor elvárásainak nem megfelelő ábrázolását, valamint a női gondolkodásmódra sajátos kritikát gyakorló reklámokat is elítéli, és nem tartoznak kedvencei közé a női méltóságot sértő, a női testet lealacsonyító, azt tárgyként, árucikként megjelenítő szpotok sem. Kedveltebbek ezzel szemben az olyan hirdetések, amelyekben a meztelenséget a nemiség kritikája nélkül, pusztán esztétikai értéke miatt vagy humoros formában jelenítik meg.

Magyarországon az előfizetők kétharmada nem ellenőrzi rendszeresen, hogy elérhető-e a közelében új, kedvezőbb távközlési csomag. Míg a kötelező biztosítások terén már érzékelhető a szolgáltatók közötti mérlegelés tudatossága, addig a távközlési csomagok terén még mindig nem tapasztalható előrelépés. Pedig alig negyedórányi befektetett idővel egy-egy távközlési csomag vagy szolgáltató váltásával több tízezer forintot is meg lehetne spórolni - derül ki az Internetet.hu távközlési árösszehasonlító oldal elemzéséből.