Fidesz;adó;média;

2014-06-02 07:10:00

Különadóval sújtanák Orbánék a médiát

Mégis megadóztatná a teljes médiaszektort a kormány; a reklámadóról szóló törvényjavaslatot egyéni képviselői indítvány formájában ma nyújtják be a parlamentnek - értesült az atv.hu. A reklámadó elsősorban a hazai kereskedelmi televíziókat érintené, de nehéz helyzetbe hoznák a nyomtatott napi- és hetilapokat, valamint az internetes portálokat, szabadtéri reklámhordozókat és járműreklámokat is. 

A tervezet szerint az adóalap fél milliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük. Ezután 5 milliárd forintig 1 százalékot, az adóalap 5 és 10 milliárd forint közötti része után 10 százalékot, 10 és 15 milliárd között pedig már 20 százalékot.

Az adóalap 15 és 20 milliárd közötti része után 30 százalék lenne az adó, míg a 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kellene befizetniük a médiavállalatoknak. A reklámadó ötlete már többször felmerült. Először 2000-ben, akkor az írott és az elektronikus sajtó reklámbevételeinek 6 százalékát vette volna el különadóként az állam. De akkor a kormány végül nem támogatta saját képviselőinek tervét. Az ötletet 2013 tavaszán ismét "bedobta" Orbán Viktor miniszterelnök - arra hivatkozva, hogy minél gyorsabban le kell zárni az ország elleni EU-s túlzottdeficit-eljárást -, majd május közepén nyilvánosságra is hozták az új adófajtáról szóló törvénytervezetet a kormány honlapján.

A reklámadót végül akkor sem vetették ki. Mint a hvg.hu írta, akkor több forrás is azt mondta a portálnak, hogy a reklámadó ötlete semmi más célt nem szolgált, mint hogy ezzel vegyék el a kedvét a TV2-re esetlegesen bejelentkező külföldi társaságoknak az adásvételtől. Időközben az elmúlt években többmilliárdos vesztességet termelő TV2 tulajdonost cserélt, de nem egy nemzetközi médiacég, hanem a magyar vezérigazgató és az egyik menedzser vette meg a társaságot. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tavaly októberben egyébként leszögezte, hogy 2014-ben nem számolnak a reklámadóval, nem akarják kivetni már. Legutóbb idén februárban merült fel a reklámadó bevezetésének gondolata.

Ha bevezetik az új terhet, a legnagyobb adófizető biztosan az RTL Klub lesz. A cég 2009-2011 között stabilan 29 milliárd forintos árbevételt könyvelt el, aminek legalább a háromnegyede, de inkább még nagyobb szelete reklámbevétel lehet. A TV2 ugyanebben az időszakban 16-21 milliárdos árbevételt tett közzé, és árbevétele folyamatosan csökkenő.