Előfizetés

Hamlet utazóládákból

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2014.06.24. 07:45
A Globe Színház Hamletjének alkotói arra törekedtek, hogy bárhol a világon eljátszható előadást hozzanak létre FOTÓ: KAISER OTTÓ
Az elmúlt hétvégén a margitszigeti programok Shakespeare jegyében szerveződtek. A londoni Globe Színház társulata friss utazó előadásával, a Hamlettel érkezett a fesztiválra. Kifejezetten a fiatalokat szólította meg a Szentivánéji slam komédia, a margitszigeti víztoronynál pedig több kiállítás is nyílt Shakespeare a Szigeten tematikában. 

A felújított margitszigeti víztorony és környezete jó alkalmat teremt arra, hogy ne csak egy, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartott előadáson érezhesse magát jól a közönség, hanem a produkció előtt, vagy utána is el tudja tölteni kellemesen az időt egy koncerten, vagy éppen egy kiállításon.

A Shakespeare a Szigeten című tárlat remek anyagából például kiderült, hogy Németh Antal rendezésében játszották 1939 nyarán a Margitszigeten, Shakespeare Szentivánéji álom című darabját, majd a háború után az ötvenes években Major Tamás színrevitelében költözött ki a szigetre Shakespeare klasszikusa, olyan neves színészek közreműködésével, mint Ferrari Violetta, aki Herminát adta, Lysandert Gábor Miklós játszotta, Puck Mászáros Ági, Zuboly, a takács pedig Bessenyei Ferenc volt.

Kíváncsi lennék mit szóltak volna az említett rendezők, vagy színészek, ha látták volna a Margitszigeten a hétvégére időzített Szentivánéji slam komédiát. A tényleg egyedi produkció a fesztivál szervezőinek a felkérésére született a Slam Poetry Budapest csapatának a közreműködésével, a háromtagú formáció, az Amoeba kíséretével, Keszég László rendezésében.

Minden szereplő maga írta saját szövegét át a slam műfajának megfelelően, illetve születtek egymással versengő párosok, hármasok, vagy éppen négyesek. Lysander belépőjének egyik részlete például így hangzott: "Minden lányos szülő egyszer arról álmodik, hogy egyszer én leszek a veje. Ha te próbálkozol, akkor a csajoknak pont akkor fáj a feje. Egy igazi vesztes vagy, de ez itt a real East, haver, megetetem veled a veseség ízt".

Nem állítom, hogy aki most először találkozott Shakespeare drámájával, az mindig tudta követni a cselekményt, de az biztos, hogy összességében inspiráló, mulattató, parafrázis jött létre. A színpad hátterében látható vetített látványért a Kiégő Izzók alkotói feleltek, az ötletes jelmezeket a MOME hallgatói tervezték.

A hétvége fődobásnak a fesztivál szervezői a világhírű Globe Színház Hamlet című előadását szánták. Ha megnézzük magát a vállalkozást, akkor rögtön be is árazhatjuk a terméket. A tucatnyi színészből álló együttes idén áprilisban mutatta be Londonban a produkciót és terveik szerint két év alatt 205 országba elviszik. Mint el is hangzott szombaton Budapest ebben a sorozatban a 21. volt a sorban.

Lehet tehát mondani, hogy haknizik a Globe Színház, csakhogy ez azért több ennél, még ha arról azonnal le is kell mondanunk, hogy kifejezetten nekünk készült előadást kapjunk. Ráadásul el vagyunk mostanában kényeztetve, ami a Hamleteket illeti, gondoljunk csak Bocsárdi László nagyszerű sepsiszentgyörgyi előadására, vagy az Örkény Színházban látható "stadionos" Hamletre, nem beszélve a Zsótér Sándor által a színművészeti egyetemistáknak rendezett emlékezetes vizsgaprodukcióról.

A Globe Színház Hamletjénél jó érezni, olyan előadást akartak, amely bárhol a világon eljátszható, európai konszolidált szabadtéren, vagy éppen egzotikus tengerparton egyaránt. A díszlet ebből következően a vándor színjátszás alapelemeit használja. Szárítókötélre erősített függöny, utazóládák, deszkák jelenítik meg a helyszíneket.

A színészek, akik maguk zenélnek végig, már az előadás elején kapcsolatba kerülnek a nézőkkel, párbeszédbe elegyednek velük. Ez a közvetlenség, könnyedség végig jellemzi a játékot, miközben a színészi játékmód egyáltalán nem olcsó eszközökre épít, inkább az igényességre és a humor kiaknázásra. A szakma igényes művelőiről van szó, de mégis megmaradnak a mű hűséges, korrekt tolmácsolásánál, ennél nem nagyon lépnek túl.

Közben formátumos alakításokra is telik, Ladi Emeruwa Hamletként, Rawiri Paratane Poloniusként, John Dougall Claudisként, Amanda Wilkin Horatioként bizonyítja talentumát. Vannak, akik kényszerűségből több szerepet is játszanak, de ez nem akasztja meg az este ritmusát.

Találékony, szellemes rendezői megoldásokkal, a nem váltásokat is alkalmazva - Dominic Dromgoole és Bill Buckhurst jóvoltából - születnek meg a figurák. Az előadás végén Ophelia sugallatára a halottak feltámadnak, mindenki vidáman mehet haza. A játszók pedig készülhetnek a világkörüli turné, következő állomására.

Soha ennyien nem váltottak jegyet a fesztiválra

Látogatórekordot hozott a X. Magyar Táncfesztivál - közölte az MTI-vel hétfőn Kiss János, a Győri Balett vezetője, a vasárnap zárult fesztivál igazgatója. A Győri Nemzeti színházban tartott előadásokra négyezernél is többen váltottak jegyet, hétből négy előadás telt ház előtt futott.

A köztéri rendezvényeken - köszönhetően annak is, hogy ezek helyszínét a teátrum elől a belváros központi terére, a Széchenyi térre tették át - becsléseik szerint összesen több mint hatezren vettek részt - mondta Kiss János.

Mindez azt jelenti, hogy a labdarúgó világbajnokság dacára ötödével volt több a néző, mint tavaly - jegyezte meg az igazgató.

A szervezők korábban már utaltak arra, hogy a szabadtéri színpad elköltöztetésével a nézőszám növekedését várják, valamint azt, hogy a fesztivál a város igazi ünnepévé válik.

A színház előtt zenés pódiumszínpadot alakítottak ki, de a Rába Hotel tetőteraszán is tartottak táncelőadást. Az egyhetes fesztiválon fellépett a Pécsi Balett, a Magyar Állami Népi Együttes, a Honvéd Táncszínház, a Hargita Nemzeti Székely Népi Együttes, a Nagyvárad Táncegyüttes, a Forte Társulat, a Tünet Együttes, a Frenák Pál Társulat, a TranzDanz, a Közép-Európa Táncszínház, az ExperiDance, valamint a Győri Filharmonikus Zenekar és a Boban & Marko Markovic Orkestar is. Bozsik Yvette koreográfus pedig most rendezőként is bemutatkozott a Centrál Színházzal közösen tető alá hozott Chicago musicallel.

Ausztráliában így megy - Elküldték a homofób operaénekest

Publikálás dátuma
2014.06.23. 15:38
Sidney Opera Fotó: Getty Images
Szerződést bontott Tamar Iveri grúz szopránnal a híres sydneyi operaházban működő Opera Australia, az ország első számú operatársulata, miután a közelmúltban hatalmas felháborodást váltott ki az énekesnő Facebook-oldalán felfedezett homofób bejegyzés.

A jelenleg Sydneyben próbáló énekesnő a múlt héten került a nagyközönség haragjának kereszttüzébe, miután fény derült egy, a Facebook-oldalára tavaly felkerült bejegyzésre, amelynek szerzője fekáliához hasonlította a homoszexuálisokat. A komment a grúz államfőnek, Giorgi Margvelasvilinek címzett levél formájában látott napvilágot, azután, hogy 2013 májusában ortodox keresztény csoportok rátámadtak egy melegfelvonulás résztvevőire Tbilisziben. "Büszke voltam rá, ahogy a grúz társadalom fellépett a felvonuláson. Gyakran, bizonyos esetekben, muszáj állkapcsokat törni ahhoz, hogy a jövőben nemzetként becsüljenek meg minket és komolyan vegyenek bennünket" - idézte a bejegyzést a brit The Guardian című lap internetes kiadása.

A komment szerzője arra kérte a grúz államfőt, "hagyjon fel az arra irányuló erőfeszítésekkel, hogy behozza a Nyugat fekáliatömegeit az emberek gondolkodásmódjába a propaganda eszközeivel". Az Ausztrál Opera Facebook-oldalán több mint ezer bejegyzés született az ügy kapcsán, sokan bojkottal fenyegették a társulatot. Az énekesnővel kötött szerződés felmondásának bejelentése előtt a társulat fő szponzorai közé tartozó Qantas légitársaság és a Mazda-autógyár "elfogadhatatlannak" nevezte a homofób bejegyzést. A change.org honlap petíciót indított Iveri ausztrál vízumának visszavonásáért és ez idáig több 4500 aláírást gyűjtött össze.

Tamar Iveri megpróbálta a férjére hárítani a felelősséget. Mint mondta, annak idején "erősen vallásos" és a "melegek irányába szigorú magatartást tanúsító" férje írta az ő nevén a bejegyzést. Az énekesnő szerint az ominózus szöveg nem tükrözte saját nézeteit és azonnal ki is törölte azt, ám valószínűleg már túl késő volt és a bejegyzés futótűzként terjedt az interneten.  Az Opera Australia hétfőn Facebook-bejegyzésben tudatta, hogy közös megegyezéssel szerződést bontott a szopránénekesnővel. A társulat "esztelennek" nevezte az előadó profilján feltűnt megjegyzéseket.

Iverit legutóbb Az álarcosbál című produkcióban láthatta az ausztrál közönség: Verdi műve volt az Ausztrál Opera 2013-as melbourne-i évadának nyitóelőadása. A szopránénekesnő az ausztrál társulat még idén bemutatandó Tosca-előadásában is szerepelt volna, azt azonban nem tudni, hogy a mostani szerződésbontás Puccini operájára is kiterjedt-e. A grúz operaénekesnőnek szintén a homofób bejegyzés keltette botrány miatt kellett búcsúznia a belga nemzeti operaház, a brüsszeli La Monnaie egyik 2015-re tervezett produkciójától.