Levélben kérte az EY nemzetközi könyvvizsgáló és adótanácsadó cég magyarországi vezetőjétől, hogy adja ki a norvég alapok 2008-2010-es forráselosztásáról szóló jelentését - jelentette be tegnap Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikáért felelős helyettes államtitkára.
A cég üzleti titokra hivatkozva megtagadta a jelentés kiadását. Az EY (korábban Ernst & Young) szigorú belső szabályzatának megfelelően a mindenkori ügyfeleit érintő ügyekben nem nyilatkozik, és semmilyen ilyen jellegű információt nem hoz nyilvánosságra az üzleti titkok védelme érdekében - közölte a könyvvizsgáló cég. A nemzetközi vállalat a brüsszeli Finanszírozási Mechanizmus Iroda (FMO) megbízásából világította át a Norvég Civil Támogatási Alap (NCTA) magyarországi forrásait elosztó alapítványok működését.
Abban az időszakban 1,5 milliárd forintot osztottak szét a civil szervezetek között. Azóta a magyar kormány 2011-ben ismét megállapodott a donor országokkal: a szerződés szerint a civil pénzek elosztására a brüsszeli FMO választ pályázaton egy megfelelő gyakorlattal rendelkező alapítványt. A négy alapítványból álló konzorcium nyerte el a megbízatást a Századvég Alapítvánnyal szemben. A források elosztásának tisztaságát szintén a brüsszeli FMO ellenőrzi: ennek keretében készült még az első ciklust vizsgáló EY-jelentés, melyről a csütörtöki Heti Válasz részletesen beszámolt.
Csepreghy Nándor tegnap sajtótájékoztatón közölte: az EY vizsgálatának eredményei a magyar kormány kifogásait erősítik, többek között azt, hogy nem biztosított a bíráló bizottságok függetlensége, az értékelőket a konzorcium a saját köreiből választotta ki, utólag belenyúltak a pontszámokba különösebb indokok nélkül, illetve az alacsonyabb pontszámú pályázatok nyertek, a magasabbak nem kaptak támogatást. Hozzátette: amennyiben a sajtóértesülések megerősítést nyernek, a magyar kormánynak nem lesz más lehetősége, mint büntető feljelentést tenni, mert a sajtóban megjelent információk bűncselekményekre utalnak. Csepreghy azt is kifejtette, hogy különbséget kell tenni a civil szektor és a "civilnek látszó", de pártpolitikai tevékenységet végző szervezetek között.
"A projektkiválasztási eljárás kiválasztási eljárás átlátható és információtechnológiai eszközökkel megfelelően támogatott" - ez volt a konklúziója az Ökotárs Alapítvány közlése szerint a 2011 elején tartott FMO-ellenőrzésnek - az erről szóló jelentést az alapítvány az ellenőrzéskor átadta a Kehinek. Emellett az ellenőrzők tettek kritikai megjegyzéseket - ez hozzátartozik egy minőségbiztosításra irányuló jelentéshez. Például, a jelentés szóvá tette, hogy a bírálók egy része nem volt "külsős", azaz független a lebonyolító alapítványoktól. Az előző támogatási ciklusban azonban ez nem is volt szabályozott követelmény, és a hazai lebonyolítók által felállított bizottságokban részt vett az alapítványok 1-1 munkatársa is - jegyzi meg az Ökotárs Alapítvány. A jelentés javaslata nyomán a támogatók a mostani periódusban szabályozták a kérdést.
A pályázatok értékelésének menete egyébként nem ismeretlen a kormányzat számára, hiszen a finanszírozók mellett a 2008-2010 közötti első program időszakban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetve a 2013-ban indult második, jelenleg is tartó időszakban az Emberi Erőforrások Minisztériumának képviselői minden értékelő bizottsági ülésre meghívást kaptak és azokon részt vettek - teszi hozzá Móra Veronika. Az Ökotárs Alapítvány vezetője szerint kifogásokat az üléseken és azokon kívül - a legutóbbi heteket kivéve - soha nem emeltek.