Tudomány;szűrőszoftver;

2014-07-09 14:52:00

Könyvet vagy programot ajánl az új szoftver

Az ESTÉRT Hirdetés Értékesítő Kft. közel 326 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a „Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása” című pályázaton, az Új Széchenyi Terv keretében. A több mint 435 millió forintos összköltségvetésű beruházásból a „Prediktív e-kereskedelmi megoldások kutatása online és offline tartalmak forgalmazása során keletkező nagy tömegű adattartalmak feldolgozását segítő fúziós módszertan fejlesztésére” című projekt valósul meg - olvasható a Kossuth Könyvkiadó közleményében.

A közlemény azzal folytatódik, hogy négytagú magyar konzorcium fejleszti annak a komplex webes ajánlórendszernek a prototípusát, amely egy weboldal látogatójának nagyon kevés adatából képes érvényes ajánlást adni például új olvasnivalóra vagy őt érdeklő szabadidős programra. A konzorcium a valós és online világ viselkedési mintázatainak elemzésével, a tartalomszolgáltatással és értékesítéssel foglalkozó kutatók és vállalkozások együttműködésében, Big Data technológiákra alapozva új elemzési módszertanokat dolgoz ki és valósít meg, amelyeket mind a partnerek szolgáltatásaiban, mind a platform értékesítésben hasznosítani kívánnak.

A Web 3.0 szolgáltatások központi technológiáját az ajánlórendszerek képezik, amelyek célja, hogy előjelezzék egy adott felhasználó egy adott objektummal kapcsolatos véleményét (releváns-e, érdekes-e, tetszik-e). Az ajánlórendszerekkel kapcsolatos modern kutatások ma elsősorban a szolgáltatás keretében összegyűjtött naplóadatok alapján, gépi tanulási módszerekkel jelzik előre a felhasználó érdeklődését.

Az ESTÉRT Hirdetés Értékesítő Kft., a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet, a Kossuth Kiadó Zrt. és a HiiLab Kutatás - fejlesztő Nonprofit Kft. közös projektjének célja az Est csoport és a Kossuth Könyvkiadó online szolgáltatásainak továbbfejlesztése, technológiai megerősítése új generációs ajánlórendszerekkel, az emberi viselkedés modellezésével kapcsolatos interdiszciplináris, a nemzetközi K+F élvonalába tartozó kutatási eredmények felhasználásával.

A tervezett, korábbi terméktörténet hiányában is pontos előrejelző rendszer megvalósítása során a konzorciumban rendelkezésre álló, a gépi tanulással és az emberi viselkedés modellezésével kapcsolatos eredmények összekapcsolásával, a hagyományos ajánló megoldásokon túllépve, az ügyfelek több irányú megkeresésével, és külső adatok, trendek bekapcsolásával célozza meg a piaci réseket, a könyvkiadás területén például az egyedi tartalmak, on demand publikáció támogatásával, vagy a fordítások várható piaci sikerének előrejelzésével.

A tervezett rendszer a Web következő tízéves fejlesztési szakaszára vizionált, úgynevezett Web 3.0 alkalmazások alapjait teremti meg. Eric Schmidt, a Google elnöke, 2007 májusában a Seoul Digital Forumon tartott beszédében a tetszőleges eszközről (PC vagy mobil) elérhető, gyors és személyre szabható alkalmazásokat tartja az előttünk álló időszakban a Web motorjának. Ezek az alkalmazások intelligens adatbányászati megoldások segítségével nagy „adatfelhőkben” elosztott adatokhoz férnek hozzá. A rendszerek alapjait a közösség által létrehozott tartalmakra és a kollaboratív szűrésre épített ajánlórendszerek biztosítják, azaz a jelenleg zajló Web 2.0 fejlemények (blogok, videó megosztó csatornák, Wikipedia) mesterséges intelligenciával támogatott továbbfejlődése várható. Ez a projekt éppen a közösségi, Web 2.0 tartalmakra épített moduláris, többcélú adatbányászati megoldások megvalósítását, azaz a Web 3.0 alapjainak a konzorcium egyedi platformjain belüli megteremtését tűzi ki céljául.

A projekt 2014. január 1-jén kezdődött és 2015. december 31-én zárul. A fejlesztést a résztvevők a Kutatási és Technológiai Innovációs Alaptól származó és saját erővel kiegészített finanszírozás keretében valósítják meg.