felmérés;akciók;vendégek;wellness-szálloda;

2014-07-15 09:26:00

Elbízták magukat a wellness-szállodák?

Magasabbra értékelik saját minőségüket a wellness szállodák , mint vendégeik - ez derült ki egy,  a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) adjunktusa által készített kutatásból.

Karakasné Morvay Klára kérdőíves vizsgálata közel 50 wellness szálló mintegy 815 magyar szállóvendégével, valamint 23 szállodai szakember megkérdezésével készült. Az öt szolgáltatásminőségi jellemző - a tárgyi környezet, szolgálatkészség, megbízhatóság, biztonság és empátia - közül a vendégek kizárólag az elsőt értékelték magasabbra, mint maguk a hotelek.

A kutatás szerint, bár a hazai vendégek alapvetően elégedettek a wellness szállodákkal és a szolgáltatások minőségével, a megbízhatóságot gyakran kifogásolják. Előfordul, hogy a hazai szállodák mást jelentetnek meg hirdetéseikben, mint ami a valóság. A mélyinterjús vizsgálat szerint a legjellemzőbb az, hogy a hotelek nem, vagy csak speciális esetben igénybe vehető akciókat hirdetnek, vagy olyan szolgáltatásokat tüntetnek fel, amelyek csak korlátozottan érhetőek el. Alkalmazzák az "optikai tuningot" is: gyakori, hogy olyan beállításokkal készítik a fotókat, hogy a szobák, a medencék nagyobbnak tűnjenek, mint amekkorák a valóságban.

Amíg nincs szemléletváltás, elkerülhetetlen, hogy a hirdetések túlzásai miatt nagyobb elvárással érkező vendégek csalódjanak - állapította meg a BGF adjunktusa a közlemény szerint. A kutatásban részt vevő hazai vendégek arról számoltak be, hogy jellemzően csak a foglalást megelőző információszerzésre használják a közösségi médiunokat, a pihenés során szerzett tapasztalataikat pedig csak a családdal és a szűk baráti körrel osztják meg - hívta fel a figyelmet a BGF adjunktusa.

A vizsgálat rámutatott: a hazai vendégek elvárásai változnak: továbbra is fontos a választásnál az ár, de a vendégek 40 százaléka már előtérbe helyezi a minőséget, és ezért hajlandó többet is fizetni. Egyre többen keresik azt a hozzáadott értéket, amely megkülönbözteti az adott szállodát a versenytársaktól - emelte ki Karakasné Morvay Klára. Hozzátette: a fejlesztések iránya így várhatóan a tematikus hotelek kialakítása felé mutat.

A felmérés szerint a magyar vendégek általában a 3-4 napos hosszú hétvégéken látogatnak wellness szállodákba, ahol leginkább a kellemes hangulatot, ellazulást keresik, és kiadós étkezéseket várnak el. Az egészségtudatos élelmiszerek iránti igény egyelőre még háttérbe szorul az elvárások között. A szolgáltatások közül pedig elsősorban a hagyományos wellness, egészségmegőrző programokat keresik: a masszázst, a szaunát, a sportolási lehetőségeket, illetve a szépészeti-kozmetikai kezeléseket.

A wellness kifejezés az 1950-es években született meg a wellbeding és a fitness szó összevonásával, nagyjából azt jelenti, hogy jóérzés, vagy hogy "érezd jól magad".