A Fehér Istennel nyit a palicsi filmfesztivál

Szombat este kezdődik az Európai Filmek Fesztiválja Palicson, a válogatásba összesen nyolc magyar játékfilmet és egy rövidfilmet is meghívtak a szervezők. Hajdu Szabolcs filmrendező a vajdasági filmünnep nemzetközi zsűrijében vesz részt.

Mundruczó Kornél Fehér Isten című filmje nyitja meg a 21. alkalommal megrendezett palicsi filmfesztivált. A Filmalap támogatásával készült és Cannes-ban díjazott különös kalandfilmet szombat este vetítik a Szabadtéri Színpadon. A magyar-német-svéd koprodukció a fesztivál fődíjáért, az Arany Toronyért versenyez 13 alkotással együtt. Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című diplomafilmje a palicsi filmfesztivál "Parallels and Encounters" című válogatásában lesz látható. A mai Budapesten játszódó vígjátéki elemekkel tarkított gyakran szürreális "így jöttem-film" világpremierjét nemrég nagy siker övezte a Karlovy Vary filmfesztiválon. Palicson immáron hagyomány az "Új magyar film" című különprogram, mely a honi filmtermésből nyújt ízelítőt a nemzetközi közönségnek. Július 19-25. között a közelmúlt közönségsikerei, Herczeg Attila Megdönteni Hajnal Tímeát, Szajki Péter Nejem, nőm, csajom című filmjei, valamint Pálfi György Karlovy Vary-ban díjazott Szabadesés című alkotása, Bodzsár Márk első játékfilmje, az Isteni műszak, Nagy Dénes Bukta Imre főszereplésével készült Másik Magyarország - Töredékek egy falu hétköznapjaiból című dokumentumfilmje, és Szász János többszörös díjnyertes A nagy füzet című alkotása is látható lesz. A palicsi filmfesztivál műsorra tűzi Tolnai Szabolcs (Fövenyóra) vajdasági filmrendező legújabb filmjét, Az erdőt (Strange Forest), amely egy észak-szerbiai magyar családról szól, amelynek fiúgyermeke a kábítószer-függőséget kezelő központból elmenekül. Ferge Roland, a BKF Művészeti Karának friss diplomása El című vizsgafilmje is látható lesz Palicson, a tízperces, dialóg nélküli, fekete-fehér rövdifilm februárban elismerő oklevelet nyert a Berlinálén.

Szerző

A Dream Theater Budapesten lép fel

A Dream Theater legutóbbi lemezének koncertturnéján július 26-án Budapestre érkezik - ezúttal egyenesen a Budapest Park színpadára.

Mi sem mutatja jobban a progresszív rock évtizedeken átívelő népszerűségét, mint hogy a műfajnak még a XXI. században is akad egy kivételesen elismert zászlóvivője. Elképesztő technikai tudás, mély szakértelmet sugalló többtételes dalszerkezetek és kolosszális stadionhangzás - ezek az összetevők voltak szükségesek ahhoz, hogy a Dream Theater napjaink egyik legmegbecsültebb zenekara legyen a prog-metál felségterületén. Az 1985 óta működő formációt már lassacskán harminc esztendeje rengeteg szakmai díj, számos fergeteges kereskedelmi sikert hozó stúdiólemez és egy roppant széleskörű nemzetközi rajongótábor kíséri. Eddigi, összesen tízmilliós példányszám felett elkelő 12 albumát, tetemes méretű élő- és demóarchívumát, valamint eseményszámba menő fellépéseit tekintve ugyanis az elementáris erejű dob- és gitárszólók mellett csak a közönség kegyeit keresi nagyobb lelkesedéssel az öttagú banda. Az elmúlt fél évtizedben ráadásul úgy tűnik, hogy az eddigieknél még magasabb sebességbe kapcsolt a formáció. 2009 óta ugyanis nem kevesebb, mint három stúdióalbuma került be az USA nagylemez-listájának első tíz helyezettje közé.

Szerző

Monthy Python: megint repül a Cirkusz

Publikálás dátuma
2014.07.19. 07:46
Egy 1979-es fotó: készül a Bryan élete. Balról jobbra John Cleese, Michael Palin és Graham Chapman Fotó: Evening Standard/Getty
"Senki sem számít a spanyol inkvizícióra!" - hányszor ismételhették el ezt a mondatot hajnalig tartó bulikban, vagy egyszerűen csak munkahelyi ugratások során a Monty Python rajongói. A legendás brit humorcsapat még élő öt tagja e héten Londonban - talán utoljára - lép fel együtt, de műsorukat mi is megnézhetjük.

"De hát az egy csapat vén trotty! Ki akarná látni őket? A '60-as években voltak viccesek!" - nagyjából így reagált Mick Jagger, amikor meghallotta, hogy a Monty Python-csoport júliusban utoljára(?) lenyom még néhány élő showt Londonban. Jobb promóciót (mégha kissé rosszmájú is) el sem képzelhet az ember, mint az idén 71 éves veterán énekes élcelődését: az abszurd humor - sőt, utánozhatatlan stílusa után sajátosan csak "pythonesque"-re keresztelt műfaj - legendás gallopírozóinak bejelentését harangozta be így Jagger egy rövid videóban. Mert hiába elképesztő - mondja Jagger -, hogy a július 1-jei első előadásra az interneten mindössze 40 másodperc alatt kapkodták el a jegyeket, hogy azután még négy, és e hétre még öt újabb pótelőadást követelhessenek ki a rajongók, mégis csak egy csapat ráncos vénember akarja újraélni a fiatalságát, hogy közben egy rakás pénzt keressen.

A még élő tagok, Michael Palin, John Cleese, Eric Idle, Terry Jones és Terry Giliam - Graham Chapman 1989-ben hunyt el 48 évesen - stílszerűen a "Monty Python élőben (nagyrészt)" címet adták a londoni O2 Aréna-beli shownak, és viccesen utaltak arra, hogy összeállásuk apropóját lényegében tényleg a pénz adja. Mindegyiküknek jöl is jönne a fellépésért járó pénzt, hiszen a legendásan sok partnert - Gilliam szerint mindig éppen a legfiatalabb amerikai nőt - fogyasztó Cleese válásai, különböző jogdíjpereik, vagy épp Jones jelzáloghitele fontmilliókat emésztenek fel. Régóta követelték persze a rajongók az összeállásukat, amelyről sok-sok, végül hamisnak bizonyult pletyka keringett is az elmúlt években. Tizenhat évvel ezelőtti, mostanáig utolsó együttes színpadi szereplésükre is 18 év szünet után vállalkoztak. Az aspeni fellépés - amely lényegében élő interjú volt, régi és új jelenetekkel - halálosan jól sikerült: volt ott egy urna, amely állítólag Chapman hamvait tartalmazta, és az előadás egy pontján Gilliam "véletlenül" felrúgta, hogy a kiborult tartalmát aztán összeporszívózzák.

A zajos siker, a népszerűség azonban gyakran nem volt elég hajtőerő: 1969-ben indult együttműködésük során - mely az első öt évben az emblematikus Monty Python Repülő Cirkuszát, majd '83-ig három mozifilmet, és később is számos közös filmes munkát jelentett önállóan építgetett karrierjük mellett - több konfliktus is kiéleződött. A 2003-ban megjelent "önéletrajz" fedi fel például, hogy 1990-ben, a Gyalog galopp Idle által megírt folytatása annyi vitát szült, hogy kis híján örökre szakítottak egymással. Cleese - aki híresen sokat kakaskodott Idle-vel - utolsó közös filmjüket, Az élet értelmét középszerűnek tartotta, és nem akart újabbat csinálni, miközben Idle ötleteit a többiek mind ígéretesnek tartották. Kettejük ellentétét jól jellemzi Cleese gúnyolódása, nemes egyszerűséggel Yoko Idle-nak nevezte Ericet, utalva a Beatles feloszlásának sokak által vélt okára. (Cleese a Repülő Cirkusz utolsó évadából is azért szállt ki, mert attól tartott, hogy csak önmagát ismételné az epizódokban.)
A pythonok és a Beatles között egyébként ennél szorosabb kapcsolat is van: eleve az összes beatle nagy Python-rajongó volt, de főként George Harrison, aki több millió fonttal a Brian életének elkészítésébe szállt be, és később is úgy jellemezte a Monty Pythont, mint amely a Beatles szellemiségét vitte tovább. A pythonok, akik a Repülő Cirkusszal a fejhangon rikácsolás művészetét önálló esztétikummá fejlesztették, mindenesetre az emberi kultúra pótolhatatlan őrzői, és ha csak a spanyol inkvizíció, a halott papagáj, a törött lábbal orvosaik szórakoztatására versenyző betegek, vagy a Kék Duna keringő robbantásos változata marad fent a civilizációból, már nem éltünk hiába.

Az élő show első kritikái lelkesek, bár a brit Guardian szerint semmivel sem nyújtanak többet a pythonok, mint amit a rajongóik várnak tőlük - néhány új, de sok régi jelenet, Gilliam animációs betéteivel, dalokkal. Augusztus elején, 7-én, 9-én és 15-én a magyar python-hívők is megnézhetik maguknak a három órás előadást, ugyanis a Cinema City mozijaiban magyar felirattal bemutatják. A fordító Galla Miklós - ki más - így lelkendezett róla: "fantasztikus a show, attól őrületesen humoros, hogy egyszerre infantilis és gigászian intelligens".