Előfizetés

Titkok nélkül veszélyes élni?

Publikálás dátuma
2014.07.22. 08:15
Fotó: Thinkstock, Gettyimages.
Minden embernek vannak titkai, amelyeket még a legszűkebb környezetének sem vall be. Gyermek- és kamaszkorban különösen fontos, hogy a felnőtté válás küszöbén legyen valami, ami csak a miénk. Ezért találták ki réges-régen a „naplókat”, amelyeknek felfedezése akár évtizedekig tartó trauma is lehetett. Vajon a mai ember végleg feladta az intimitás varázsát?

Byung Chul Han, koreai származású német filozófus szerint a manapság bálványozott  „átláthatóság” maga az abszolút rossz. Elismeri ugyan, hogy az „átlátható társadalommal” kapcsolatban született az évszázadok során néhány jó javaslat, Jean-Jacques Rousseau-tól Karl Popperig, de a mai világban a Facebook és a Wikileaks megjelenése „megfertőzi” az egyén és a közösség életét egyaránt.

Han úgy véli, hogy az „átláthatóság” sötét oldala mindenekelőtt az ember saját intim magánéletének elvesztése. Ez pedig egyúttal a „hiperpozitívvá” vált társadalom megállíthatatlan ellaposodását jelenti és az ember ennek a rendszernek a funkcionális elemévé süllyed. „Az átláthatóság társadalma – írja Han – nem tűr meg hibákat, mert úgy véli, hogy a negatív ítéletek korlátozzák a kommunikációt. Nem véletlen, hogy a Facebook-on csak a „tetszik” gomb létezik, a „nem tetszik” nem.”

A filozófus arra is kitér, hogy az átláthatóság egyre több információval, adattal és dokumentummal bombáz minket. Az információ-áradat azonban nem hoz szükségszerűen jobb választásokat, sőt! Ezeknek özönében az ember egyre kevésbé hagyatkozhat az ösztöneire, a megérzéseire. A több információból önmagában nem születik igazság.

Han szerint ez az „átláthatóság” még a politikára is kihat. Azzal, hogy manapság már „egyenesben” láthatóak a viták, a politika nem más, mint szomorú „teatrokrácia”, fontosabb a színház, mint a közügyek valóságos irányítása. Ennek a folyamatnak tudja be az olyan pártok létrejöttét, mint a német Kalózpárt, vagy az olasz 5 Csillag mozgalom,  amelyek egyszerű „véleménypártok”, megfelelve a kor elvárásainak, arra viszont teljesen alkalmatlanok, hogy kikristályosodjanak egy politikai akarat körül és „új szociális koordinátákat” hozzanak létre.

Han csupán azt felejti el, hogy a közösségi portálok önkéntesek, mindenki azt tesz fel magáról, amit akar, külső kényszer nélkül. Abban ugyan igaza van, hogy a politika egyre inkább „színház” lesz, de e mögött a legtöbb esetben éppen olyan játszmák zajlanak, amelyek nagyon is titkosak, vagy legalábbis titkosítottak…

 

Magyar-zsidó női életutak

Publikálás dátuma
2014.07.22. 07:52
FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Magyar-zsidó női életutak címmel szervezett nemzetközi konferenciát a budapesti Gellért szállóban a Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség (MNKSZ) a holokauszt-emlékévhez kapcsolódva.

Ferenczi Andrea, az MNKSZ elnöke a konferencia megnyitóján hangsúlyozta: az emlékezés évében fontos, hogy női szemmel, női szempontok szerint is szerveződjenek olyan konferenciák, programok, amelyek nem mindennapi életutak és sorsok bemutatásával hívják fel a figyelmet a megbékélésre. Ilyen a 2012-ben elhunyt Judith Mülleré, a világhírű parfümkreátoré is, akinek emlékére a konferenciát ajánlották.

Extrém csapat a Budapest Parkban

A szélsőséges videoklipjeiről és őrült fellépéseiről is híres dél-afrikai Die Antwoord sok év után újra Magyarországra érkezik és augusztus 5-én a Budapest Parkban koncertezik. 

A négytagú - akik közül a frontember szerepét a Ninja művésznév mögé rejtőző Watkin Tudor Jones tölti be - rap-rave banda 2008-ban alakult Fokvárosban. A különleges zenei projekt egyik fő ihletforrása a zef, egy dél afrikai stílusirányzat. A zef szó azaz "az alapvető stílus" nem csak a zenére korlátozódik, hanem egy komplex életérzést takar.

Legegyszerűbben azonban a zenén keresztül definiálható, amelyre jellemző az afrikai törzsi zenei elemek és modern hangzás kombinálása. Videoklipjeikben abszurd jelenetek lelhetők fel, melyek erős tökéletes harmóniában vannak a csapat zenei irányvonalával.

Az élő koncertek során sem feltétlenül a konformizmus uralkodik a színpadon. Feltűnő, olykor meghökkentő fellépő ruhák, szokatlan show elemek és egyedülálló koreográfia tarkítják a produkciót.