bántalmazás;Tarlós István;taxis;Benkő László;Omega együttes;Szilágyi Károly;Debreczeni Ferenc;

2014-07-23 07:19:00

Az Omega-affér

Nagy port vert fel, hogy vasárnap hajnalban egy taxis megverte az Omega együttes két tagját Budapesten, bár a rendőrségi vizsgálatnak kell kiderítenie, mi történt valójában. Néhány nap alatt ez volt a második ismertté vált atrocitás: a BKV volt szóvivőjét, a kerékpározó Szilágyi Károlyt a múlt héten kis híján elgázolta, majd üldözőbe vette, végül megverte egy taxis. A főpolgármester és a Országos Taxis Szövetség szerint is át kellene tekinteni a tavaly szeptember elsején életbe lépett taxisrendeletet.

Fontos a taxisok biztonsága, de az utasoké sem kevésbé lényeges, ezért is elfogadhatatlan egyes taxisok eljárása - közölte Tarlós István főpolgármester kedden az MTI-vel. A főpolgármester közleményében emlékeztetett: az utóbbi időben több esetben inzultáltak taxisok utasokat, illetve járókelőket.

"Azt hiszem, az mégsem elfogadható állapot, ha egyes taxisok egyszerűsített eljárások keretében fegyelmezik a társadalmat, miközben bréko-brékó felkiáltással további taxisok fenyegető odacsődítésével nyomatékosítják nézeteiket" - írta Tarlós.

A főpolgármestert az késztette megszólalásra, hogy vasárnap hajnalban egy taxis agyba-főbe verte az Omega együttes 66 éves dobosát, Debreczeni Ferencet és 71 éves billentyűsét, Benkő Lászlót, aki éppen egy tatai koncertről megtérve próbált hazajutni a főváros XI. kerületéből, a Hengermalom és Hercegprímás utca sarkáról.

A zenészeket mentővel vitték a Fiumei úti baleseti sebészetre. Benkőnek a jobb keze és a lába sérült meg, mankóval jár, Debreczeninek a keze zúzódott és betört az orra. Az esetnek - amelyben rendőrségi eljárás folyik - Benkő szerint szemtanúi is voltak, de a történtekre a felek érthetően másként emlékeznek.

A két omegást vasárnap délután hallgatták meg a rendőrségen, korábban a taxist, H. Zoltán is kihallgatták gyanúsítottként a XI. kerületi rendőrkapitányságon, ellene súlyos testi sértés gyanúja miatt indult eljárás, de őrizetbe nem vették.

Benkő úgy emlékszik, már fél órája vártak a taxira, amikor ismét telefonált, miért nem jün már értük a kocsi, amikor megállt egy taxi, és csak annyit látott, hogy egy 30-40 év körüli, hatalmasra kigyúrt férfi ököllel üti zenésztársát, akinek a segítségére sietett. Ütött, rúgott, többször földre vitt bennünket, mondja Benkő, aki arra sem emlékszik, hogy végül is ki hívta ki a rendőrséget és a mentőket.

A hat éve taxisként dolgozó férfi a Blikknek egészen másként adta elő az esetet. Benkő tényként közölte, hogy én megvertem őket - mondta -, holott ő támadott meg engem. Húsz perc alatt értem a megadott címre, s a letekert ablakon keresztül ütött meg. Védtem magam, ennél többet nincs mit mondanom.

Megszólalt a Tele5taxi ügyvezető igazgatója, Pásztor György is, aki szerint a cég 23 éves története során nem fordult elő hasonlóan súlyos incidens. Az eset tisztázásához minden információt átadnak a rendőrségnek, beleértve a diszpécserszolgálat hangfelvételét is - tette hozzá.

Az Országos Taxis Szövetség mélységesen felháborodott, és elítéli azoknak a taxisoknak a magatartását, akik rendkívül rossz hírbe hozták az ágazat minden dolgozóját - adott ki közleményt a szervezet. A szövetség szégyenletesnek nevezte, hogy egy taxis bárhol az utasokon verje le vélt vagy valós sérelmeit.

Hozzátették: az elmúlt időszakban "egyre több, az engedéllyel és egyéb igazolásokkal sem rendelkező taxis", a szövetség ezért kezdeményezi a kormányhivatalnál és a szakminisztériumoknál a kormányrendelet megújítását. Tarlós főpolgármester a konkrét esethez még annyit fűzött hozzá: nehezen elképzelhető, hogy a 71 éves Benkő László, aki az utóbbi ötven évben nemigen verekedett, komolyan veszélyeztette volna a fiatal, jó kondícióban lévő taxis élet- és vagyonbiztonságát.

Alighanem így van, de nem is ez az igazán lényeges. Hanem az, hogy megígérte: ősszel a taxisok képviselőivel közösen áttekintik az új fővárosi taxisrendelet tapasztalatait, bár "bűncselekményi tényállások szankcionálása nem önkormányzati rendelet kérdése".

Tényleg nem az, de valami nincs rendben a tavaly szeptember elsején életbe lépett, megszigorított taxirendelettel sem, amely az addigi maximált helyett fix tarifát állapított meg, kötelezővé tette a bankkártya elfogadását, illetve hogy a járműnek a taxiengedély meghosszabbításakor sárga színűnek kell lennie.

Azóta sokan tették szóvá: a drasztikusan megemelt viteldíjak visszaszorították a keresletet, a magasabb bevétel nagy része a fuvarszervezőknél csapódik le, a taxik egyensárga fóliázása pedig fölösleges kiadásokra kényszerítette a taxisokat, miközben a túlbonyolított gumiparagrafusok tág lehetőséget teremtettek a BKK részére, hogy büntesse őket és különböző díjakat szedjen be tőlük.

Az új rendszer általános elégedetlenséget váltott ki a taxisok körében. Valamiért itt mind idegesebb utas és taxis egyaránt.