KSH;forint;kereskedelem;fogyasztás;áruházak;

2014-08-06 07:29:00

Mérséklődik a fogyasztás növekedése

Júniusban is nőtt az áruházi - kiskereskedelmi - vásárlás, de a bővülés üteme a májust követően a hatodik hónapban tovább csökkent - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden. Idén júniusban csak az üzemanyag értékesítés nőtt jelentősebb mértékben, a többi áruterületen 1 százalék alatt maradt a növekedés az előző év azonos időszakához képest.

Az iparcikkeknél már májusban is mérséklődött a növekedés üteme, feltehetően a vásárlók óvatosabban költekeznek. Ennek egyik oka lehet, hogy a gyenge forintárfolyam többletterhet jelent a devizahiteles háztartásoknak. A háztartások vásárlásainak változásaiban az elmúlt évek tapasztalatai alapján döntő tényező a gazdaság teljesítménye, ezen keresztül a reálkeresetek, reáljövedelmek alakulása. A 2014. első negyedévi fogyasztás megugrást követően feltehetően a vásárlóerőhöz igazodik a kiskereskedelem is.

A második félévi kilátásokat befolyásolhatja a forint árfolyamának alakulása (tartósan gyenge forint árfolyam végül is drágíthatja az import alapanyag és késztermék beszerzést).

Éves szinten az áruházi vásárlásokban továbbra is növekedéssel lehet számolni, ennek mértéke összességében 2-3 százalék körül mozoghat. A kereskedők korábban is azzal számoltak, hogy második félévben valamelyest mérséklődhet a fogyasztási cikkek piacának növekedési üteme. A legfrissebb júniusi adat az éves előrejelzésben óvatosságra int. Az áruházi vásárlások összegzésében az online pénztárgép rendszer kiépülésének hatása kedvező lesz .

Jól alakulnak idén az élelmiszer-kiskereskedelemben a trendek háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál. Forgalmuk az első félév során - értékben - mintegy 158 milliárd forintot ért el, ami 6 százalékkal nagyobb, mint tavaly január-június között. Mennyiség szempontjából pedig több évi csökkenés után, most 2 százalék pluszt regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiség szempontjából a vegyi áruk és kozmetikumok átlagát jóval meghaladó arányban adtak el többet például toalett papírból, tusfürdőből, szappanból és borotvapengéből.