állami hirdetések;

2014-08-12 08:06:00

Aprópénz

Az a 40 milliárd - amit az állam reklámra szán - akkora összeg, hogy sem önök, olvasóink, sem mi, a Népszava munkatársai nem tudjuk elképzelni. Pedig a jelek szerint létezik. Csakhogy túlnyomó, meghatározó részét eddig is a hatalomnak kedves orgánumok között osztották szét. Médiaügynökségeken keresztül. Nemsokára pedig egyetlen - állami - kézben összpontosul, majd a tervezett Nemzeti Kommunikációs Ügynökség dönti el, ki kaphat belőle. És főleg: mennyit. Lesz itt rend! A jobboldali médiumok is meggondolhatják, merjenek-e külön álláspontot képviselni, hiszen ezzel reklámpénzeiket kockáztatják. Márpedig elismerik, állami - hirdetési - összegek nélkül nehéz helyzetbe kerülnének. Mi már régóta abban vagyunk, hiszen a baloldali médiumok régóta nem kapnak ilyen pénzeket. Ki tudja, miért? Mégsem a káröröm mondatja velünk, hogy érdemes a probléma mélyére nézni.

Az ugyanis tény, hogy a választás - és az újabb kétharmad megszerzése - után romlott a politikai vezetés és a Fidesz gazdasági háttéremberei közötti viszony. Ennek jelei közismertek. Az okai viszont alig. Pedig nyilván semmi sem történik véletlenül, különösen egy olyan helyzetben, amikor a kedves vezető teljesen nyeregben tudhatja magát. Már legalábbis abban az értelemben, hogy az ellenzék érdemi ténykedésétől kevéssé kell tartania. De úgy látszik, mégsem érzi teljesnek a biztonságot. Belső támadásoktól tart, az eddig őt támogató jobboldali potentátok olyan megerősödésétől, amit már veszélyesnek érezhet.

A tusványosi - sokfelé vihart kavart - kijelentések az utóbbi években kiépült rendszer alapvetését és jövendő irányát is megmutatták. De érdemes visszaemlékezni az orbáni hatalom alapkövének tekintett 2009-es kötcsei beszédre is. Abban hangzott el, hogy nincs szükség a duális erőtérre, amely állandó értékvitákkal megosztja a társadalmat. Helyette létrejön "egy nagy kormányzó párt, egy centrális politikai erőtér, amely képes lesz arra, hogy a nemzeti ügyeket megfogalmazza". Létre is jött. De Orbán Viktor most elérkezettnek látja az időt, hogy megteremtsen egy még centrálisabb erőteret. Olyant, ami csak az övé, ahol már nincs szükség a korábbi támogatókra, akik túlságosan nyeregben érezhetik magukat és ezért őt is visszafoghatják. Meg kell tehát fogni őket, ha szükséges, új rendszabályokkal (reklámadó, a sajtószabadság további nyirbálása, állami reklámügynökség). Ne vihesse senki számolatlanul a pénzt, ne szerezhessen ezen kereszül túlságosan nagy hatalmat, ne hihesse tehát, hogy konkurrenciája lehet a kedves vezetőnek. A jobboldalon sem lehet duális erőtér. A politika teljhatalmú urát senki sem állíthatja meg.

A 40 milliárd ehhez aprópénz. A jelek szerint többet is áldoznak rá, ha Orbán Viktor szükségesnek tartja.