főváros;kerékpár;BuBi;

2014-08-16 07:12:00

Már biztos: Bubi nélkül fut el a nyár

Újabb két héttel hosszabbítják meg a fővárosi közbringarendszer tesztüzemét - derült ki a tesztelésben résztvevőknek küldött e-mailből. A július 17-én, további ezer önkéntes tesztelő bevonásával kezdődött, majd augusztus elején két héttel meghosszabbított nyilvános próbaüzem a hétvégén lejár, a hibák javítása miatt azonban augusztus 31-ig a tesztelést újból kitolják.

Nem mondhatni, hogy a BKK elsiette a dolgot: az átadás eredeti időpontja április 7. volt, ám a rendszerhibáknak és leállásoknak köszönhetően a közlekedési vállalat kénytelen volt újabb határidőket kiírni - míg végül már határidők sem születtek. Most már azonban biztosnak látszik, hogy elindítják a zöld drótszamarakat, ugyanakkor a rendszer - az eddigi tapasztalatok alapján - továbbra sem tökéletes. A fejlesztő T-Systems Magyarország Kft. ígérete szerint a hónap végéig véglegesítik a rendszert.

A BKK nagy nyomás alatt volt: az átadás jelenleg nem a legjobb megoldás, hiszen az állandóan fellépő rendszer- és járműhibák előreláthatólag sok borsot fognak még törni a biciklizni vágyók és a közlekedési vállalat orra alá. A szerződésbontás sem jó opció: túl sokat veszítene vele a főváros, ráadásul az Európai Unió hozzájárulása is szükséges lenne. A projekt összköltsége 1,1 milliárd forint, ennek 85 százalékát az EU állja, az önrészt a fővárosi önkormányzat fizeti, további százmillióval pedig a Mol támogatja a beruházást. A hibákból fakadó késések miatt a kivitelezőnek kötbért kellet fizetnie, ám július 16-án elérték ennek vállalkozói szerződésben rögzített maximumát (csaknem 180 millió forintot). Tegnap azonban megszületett a "megoldás": nem indítják a rendszert, nem is bontanak szerződést. A T-Systems újból időt kért, közlésük szerint a következő két hétben megpróbálják korrigálni a hibákat annak érdekében, hogy az "éles üzemben" már stabil rendszer fogadja a biciklistákat.

A BKK-nál is bizakodóak: a Népszabadságnak tett nyilatkozatukban azt állítják, hogy a jelenlegi próbaüzem tapasztalatai jók, a tesztelés alatt tapasztalt problémákat igyekeznek orvosolni: többen is beszámoltak arról, hogy a váltók nem működnek rendesen, az informatikai rendszer is sokat vacakol, a biciklik pedig nehezek és lomhák. A BKK szerint ez azért van, mert a kerékpárok megerősített vázzal és strapabíró tömör gumikkal készültek - így a hagyományos kerékpároknál igen, de más városok bérbringáinál nem nehezebbek. Ennek ellenére tervezik más típusú tömör gumiabroncsok használatát. Csoda lenne, ha ezen az elkövetkező két hétben javítani tudnának - ahogy az is, hogy szeptembertől gond nélkül Bubizhassunk.