Matyi rendezi a tartozásokat a könyvkiadóknak

Matyi Dezső kötelezettséget vállalt arra, hogy a részben az ő tulajdonában álló Pécsi Direkt Kft.-nek a kiadók felé fennálló tartozását az ugyancsak az érdekeltségébe tartozó Könyvbazár Kft. fogja törleszteni - nyilatkozta Zentai Péter László, az Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) igazgatója.

Gyakorlatilag arról van szó, hogy Matyi Dezső átcsoportosított a Pécsi Direkt Kft.-ből egy másik vállalkozásba tulajdonképpen mindent, kivéve az adósságokat.  A Pécsi Direkt Kft. helyett a Rainbow Üzletlánc Kft. veheti át az Alexandra könyvkereskedő hálózat működtetését - adta hírül a Népszabadság.

A céginfo.hu adatai szerint a Pécsi Direkt Kft. cégjegyzésre jogosult képviselője egyedül Matyi Dezső, rajta kívül jelenleg tulajdonosa még Matyi Dezsőné, és a washingtoni székhelyű Rainbow Publishing LLC. A Rainbow Üzletlánc Kft. tulajdonosai pedig Matyiné Szabó Tünde, valamint Matyi Dezső korábbi házasságából született két lánya, Matyi Alexandra és Matyi Blanka.

Ezt a céget 2010-ben alapította a Rainbow Publishing LLC., tőle került ez év tavaszán a cég a mostani tulajdonosokhoz. A Rainbow Üzletlánc Kft. telephelyei lettek idén március és június között a nagy fővárosi Alexandra könyvesboltok, köztük a Nyugati téri, az Andrássy úti és a Mammut-beli is. A vidéki könyvesboltok többsége már 2010-től a Rainbow Kft. a fióktelepe volt, míg mások idén tavasszal-nyáron kerültek a Rainbow Üzletlánchoz.

A Pécsi Direkt Kft. ellen az első végrehajtást még 2006 áprilisában rendelte el az APEH Észak-Budapesti Igazgatósága. Idei keltezéssel négy, közjegyzők által kezdeményezett végrehajtás indult a társaság ellen, továbbá egy bírósági végrehajtó lefoglalta a - közelebbről meg nem nevezett - tulajdonos vagyoni részesedését.

A könyváruházakat átvevő Rainbow Üzletlánc Kft. viszont nem szerepel a NAV tartozási, illetve végrehajtási adatbázisában és a cégiratok sem utalnak végrehajtásra. A boltok, illetve áruházak más társaságba való átvitele azonban nem érinti az alapvető problémát, a Pécsi Direkt Kft. 2012-es mérlegében szereplő 10,2 milliárd forint tartozást. A külső tartozást ugyanis ez a nagykereskedő cég halmozta fel, amely helyett - Matyi Dezső vállalása alapján - a Könyvbazár Kft. teljesít.

A Könyvbazár 2006-os alapítású, és Matyi Dezső az egyedüli cégjegyzésre jogosult személy. A tulajdonosai pedig Matyiné Szabó Tünde, a Pécsi Direkt Kft., valamint a Matias Borászat Kft, amelynek a vagyoni részesedését is lefoglalta márciusban egy bírósági végrehajtó.

Szerző
Frissítve: 2014.08.20. 22:20

Menekülés gránáttal a gatyában

Publikálás dátuma
2014.08.21. 07:45
Channing Tatum és Jonah Hill örömjátéka a 22 Jump Street – A túlkoros osztály blődli akcióiban
A magyar stáblista szerint Phil Lord, az amerikai szerint Christopher Millerrel ketten együtt jegyzik a 22 Jump Street - A túlkoros osztály című filmet, amely akció lenne, de inkább bődületes nyári móka, a főszerepben Jonah Hill-lel és Channing Tatummal. 

A két nyomozó, Jenko (Channing Tatum) és Schmidt (Jonah Hill) visszatértek a Jump Streetre, csak az utca egyik oldalán lévő, templomból átalakított rendőrségi főhadiszállásról átmasíroztak a másik oldalon lévő, templomból átalakított főhadiszállásra.

Így azután az első, 21 Jump Street után most a 22 Jump Street - A túlkoros osztály címmel csapnak a szemünk láttára egy fergeteges nyári blődlit. Ráadásul most már kapitányuk szerepében Ice Cube őrül meg az idétlenre vett páros viselt dolgaitól. 

Az amerikai vígjátékok között vannak nagyon csapnivaló blődlik, de vannak jó blődlik is olykor. A 22 Jump Street jó blődli. Igazi, fiatal korosztálynak szóló móka, mulatságos lenyomat a kampuszok életéből, felpörgetett ritmusú kalandokkal, pop-kulturális utalásokkal, remekül összedolgozó főszereplőkkel és pár nagyszerűen eltalált karakterrel.

Ez az a fajta vidám, parodisztikus akció vígjáték, amely egynyári virágzású, s ugyan hamar elfelejti az ember, de pár poénja kimondottan hatásos. Intellektuális csiklandozás egy szál se, de kimondottan intelligens a nevettetésnek az a példásan idétlen módja, ahogy a film egyetlen pillanatában sem veszi komolyan saját magát, még a leglátványosabb veszedelmeket mutató akciójeleneteket sem.

Mindig van egy csöppnyi önirónia a mesében, és a humornak ez az intelligens formája teszi felszabadultan kinevethetővé a legidétlenebb jeleneteket is.  A túlkorosnak titulált két rendőr, Schmidt és Jenko ezúttal egy főiskolai kampuszba költözik be, csupa fiatal hallgató közé, magukat is 19 évesnek hazudva. Feladatuk, hogy kinyomozzák a halálhozó új drog terjesztőjét a főiskolások között.

A nyelvi viccelődésbe is gyakran belebonyolódó történtet például vidáman eltréfálgat az új kábítószer nevén, amit Why Phy néven emlegetnek, de mókát űz egy furcsa ikerpárral is, akik meghökkentő kinézetükre azzal tesznek rá egy lapáttal, hogy a legváratlanabb szövegeket is sztereóban szavalják el. A poén azonban akkor csattan, amikor a történet vége felé - már egy csomó konfliktuson és szakításon túl - a mi rendőrpárosunk is elkezd sztereóban válaszolni. Nem szorul magyarázatra, hogy miért, és ettől igazán kedves a poén.

Az akciójelenetekkel takarékosan bánnak a rendezők, akik az amerikai stáblista szerint - szemben a magyarral - ketten vannak, azaz Phil Lord mellett ott van Christoper Miller is. Jut egy nagyon látványos akció a történet elejére, amikor egy száguldó teherautó tetején mutatnak be életveszéllyel járó harci jelenetet a főszereplők.

És jut egy a végére, amikor viszont helikopteren menekülnek és támadnak, gránáttal a gatyában, s természetesen erőművészeket megszégyenítő mutatvánnyal kápráztatják el a nézőt. Ez a két látványosság pontosan elegendő a közbülső kisebb-nagyobb akciók, némi pofozkodás, egyéb szívatás kísérte nyomozási procedúra jó hangulati megalapozására. Meg arra is, milyen remekül összedolgozik a rápillantásra nagyon különböző színészpáros.

A kockafejű, nagyon jóvágású, gyönyörűen kidolgozott testű Channing Tatum határozottan lendületbe jön a puhány, hájas partnerétől, aki viszont istenáldotta komikus tehetség. Jonah Hill, aki A Wall Street farkasa című filmben majdhogynem lejátszotta az akkor egyébként kivételesen jó Leonardo diCapriót, s kapott is egy Oscar-jelölést, most a 22 Jump Streetben is elragadó humorú, együtt hozza az igazán bátor és ötletes, ám a melléfogásban is jeleskedő kétbalkezes fickót.

Ő az, akit nyolc karjával "megcsókol" egy polip, aki ugyan szerelmi kalandba keveredik, de ebből balhé támad a főnökével, s meg is pofozza a szerelme szobatársnője. A szépfiú és a hájas kettőse jó kémiáról tanúskodik a két színész között, s még egy szívhez szóló, de finoman adagolt mellékszálat is belekever a barátság igaz voltáról.

Ice Cube a dühöngő főnök szerepében nem csak mulatságossá faragja a kapitány figuráját, hanem még emberséggel is megtölti, szemben az amerikai filmek közhelyével, miszerint a rendőrfőnök kötelezően korrupt vadállat. Tőlük hármójuktól mégis majdhogynem ellopja a show-t egy mellékszereplő, a gonosz szemű, irígy, zsákforma alakú szobatársnő, Jillian Bell.

A végén sok minden kiderül a figurájáról, de addig is - fantasztikusan humoros a szövege és a szerepe is. A végére sem fogy el a lőpor: a vége felirat alatt pergő képek a jövőbeli Jump Streeteket harangozzák be, a 23-tól kezdve a csillagos égig. Remek szatírikus szösszenetek, jó adag öngúnnyal. Ettől a vidám öngúnytól jó mulatság a 22 Jump Street.

(22 Jump Street - A túlkoros osztály ****)

Szerző

Fegya és a klezmer

Publikálás dátuma
2014.08.21. 07:45

Jávori Ferenc, akit a legtöbben Fegyának szólítanak, és az általa vezetett Budapest Klezmer Band, állandó fellépője a Zsidó Nyári Fesztiválnak. Idén háromszor is szerepelnek a rendezvénysorozaton.

Az azóta világot járt Budapest Klezmer Band országosan éppen egy olyan színpadi helyzetben lett igazán ismert, amilyenben most a Zsidó Nyári Fesztiválon is látható lesz. Kerényi Imre, amikor még jobban érdekelte a színház, mint a politika, ott volt az egyik koncertjükön. Odament Fegyához, és azt mondta neki, hogy hamarosan a zenekarral együtt felmegy a tetőre. Majd elment. Néhány nap múlva kiderült a rejtélyes mondat értelme. Azt eszelte ki, hogy az általa a Madách Színházban rendezendő Hegedűs a háztetőn című zsidó témájú musical előadásakor ne a hagyományos zenekar üljön a zenekari árokban, hanem Fegya hangszerelje át klezmer stílusúra a musicalt, ráadásul úgy, hogy az előírtnál sokkal kisebb létszámú, 7 tagú együttes el tudja azt játszani.

Voltak persze kétségek jócskán. Jávorit többen le akarták beszélni a meglehetősen lehetetlennek tűnő feladatról. Jól tette, hogy nem hagyta magát. Az amúgy rendkívül sikeressé váló, több mint 280 előadást megérő, produkcióban vitatható volt sok minden, de a zenei teljesítmény biztosan nem. Az meglehetősen erőteljes, sőt elementáris volt, hitelesen idézte meg, tette érzékletessé annak a  falucskának az életét, ahonnan zsidó voltuk miatt kiűzettek az őslakosok.

Fegyának volt miből merítenie, hiszen Kárpátaljáról, Munkácsról származik, ahol valaha gazdag zsidó kultúra volt. Ő még éppen elkapta ennek a végét. Kottafüzettel gyűjtőutakra járt. Rengeteget  lesett el cigányprímásoktól, akik gyakran játszottak klezmert. Ő az ungvári Zeneakadémián klasszikus zenészként szerzett diplomát. Bár hegedülni tanult hivatalosan, zongorával is mindig foglalkozott., ezt választotta később hangszeréül. Amikor húga beleszerelmesedett egy magyarországi fiúba, a család úgy döntött, hogy ők is ideköltöznek. És éppen akkor hirdettek próbajátékot az Operettszínházban hegedűsök számára. Fegya délelőtt sikeresen vette az akadályt, este már játszott is a My fair Lady előadásában. Egy ideig kielégítette ez a munka. Aztán csak mind jobban motoszkált benne, hogy 120 klezmer dalt mentett át Kárpátaljáról, kellene velük valamit kezdeni. Raj Tamás rabbi bíztatta, hogy nem csak a vallás a fontos, ápolni kell a zsidó kultúrát is.

Fegya belevágott a Budapest Klezmer Band megalapításába, ami hamar meglehetősen sikeres lett. És ez hozta az egyéb munkákat, például a Hegedűs a háztetőnben. Ebben nem a zenekari árokban foglaltak helyet a muzsikusok, hanem jelmezbe öltözötten, a jelenetekbe beépülve, szerves részévé válva a színpadi forgatagnak. És így lényegében ők is kiemelt fontosságú szereplőkké váltak. Jávori a Purim, avagy a sorsvetés című, a Győri Balettal közös produkció szerzője is lett, ezzel jó néhány helyen avattak babérokat a világban. Ebben szintén a színpadon helyezkedik el a zenekar, egyenlő fontosságúak a táncosokkal. A Liszt Ferenc Kamarazenekarral való közös munka pedig a Klezmer Szvit megalkotására késztette az együttes vezetőjét. És az évad elején a 200-ik, jubileumi előadását a Budapesti Operettszínházban ünneplő Menyasszonytánc, .sok tekintetben műfajteremtő klezmer musical.

A Zsidó Nyári Fesztivál keretében, a veszprémi Pannon Várszínház vendégjátékaként, a RaM Colosseumban látható Hegedűs a háztetőnben, mint egykor a Madáchban, ismét a színpadon játszik a zenekar egy színházi produkcióban. És persze megtartja hagyományos koncertjét a Dohány utcai zsinagógában is. Ezúttal Tompos Kátya a Nemzeti színésznője orosz-zsidó balladák előadásával működik közre. Majd Fegya együttese két tagjával, Gazda Bence hegedűssel, Nagy Anna harmonikással lép fel a Robert Capa emlékesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Bruno Cicchetti olasz költő verseit zenésítette meg, ezeket adják elő. És készülőben egy új darab az Operettszínház számára.

A klezmer pedig, mióta Jávori meghonosította nálunk, mind nagyobb közönséget tudhat magáénak.

Szerző