Nem lesz rendőr-civil munkacsoport

Nem érkeznek panaszok az "etnikai profilalkotás" gyakorlatáról - ezt Papp Károly országos rendőr-főkapitány közölte a Magyar Helsinki Bizottsággal és a TASZ-szal. A jogvédők ugyanis azt szorgalmazták, hogy a főkapitány állítson fel egy "rendőr-civil" munkacsoportot a romák elleni bírságolás gyakorlatának kivizsgálására, ezt azonban Papp elutasította.

A jogvédők azzal fordultak a főkapitányhoz, hogy elsősorban Északkelet-Magyarországon, magukat roma származásúnak valló embereket kiemelkedő arányban büntetnek tipikusan kisebb fokú közlekedési szabálysértésekért. Emögött a szervezetek szerint a rendőrök "etnikai profilalkotása" áll. Válaszában Papp leszögezte, kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a hatóság megfeleljen az etnikai vagy faji különbségtételen alapuló hátrányos megkülönböztetés alkotmányos tilalmának, és ilyesmi szerinte "eleve kizárt", mivel számos szabálysértési bírság kiszabásánál a rendőröknek eleve nincs mérlegelési lehetőségük, fix bírságot kell kiszabniuk. A jogvédők azonban több olyan esetet is találtak, ahol a rendőrök mérlegelték a pénzbüntetés mértékét. "A főkapitány szerint a kis bírságok esetén az országos átlag 10 ezer 770 forint. Szerintünk meg éppen a feltárt esetek, amelyekben az ország legszegényebb vidékein rendszeresen és dokumentáltan büntetnek 50 ezer forintos bírsággal, tanúskodnak arról, hogy a rendőrök másképpen járnak el, ha a szabálysértő roma" - reagáltak a jogvédők Papp levelére. Szerintük jellemzően egy bicikliről hiányzó macskaszemért is büntetnek romákat 50 ezer forintra, és a Független Rendészeti Panasztestületre hivatkoztak, amely már több ilyen ügyet tárgyalt.

A főkapitány azt is "kategorikusan" visszautasította, hogy egyes területeken az ott élő romák miatt volna magasabb a rendőrök létszáma. Ugyanis ezt az adott területek bűnügyi és közbiztonsági helyzete határozza meg. Papp hangsúlyozta: a rendőrség intézkedési gyakorlatát, annak jog- és szakszerűségét "a diszkriminációs eljárás követelményének érvényesülését" folyamatosan nyomon követik.

A jogvédők szerint mindennek ellenére "túl sok az árulkodó jel", hogy az ügyet ne lehessen szőnyeg alá seperni". Azt kérik Papptól, gondolja át a közös munkacsoport létrehozásának lehetőségét, "ne zárkózzon el" az ötlettől, hiszen "a rendőr-civil együttműködésnek éppen az az értelme, hogy a vitás ügyeket tényszerűen kell feltárni és megvitatni".

Szerző

Reklámadó: a Fradi és a Videoton is fizethet?

Publikálás dátuma
2014.08.30. 07:09
FOTÓ: K2 Press
Teljesen újraértelmezheti a médiacégek reklámadó-fizetési kötelezettségét az adóhatóságnak a jogszabályhoz kiadott állásfoglalása.

. Ebben ugyanis az áll, hogy a szponzorációból származó bevételek miatt a sportpiacnak is ki kellene vennie a részét az adóból. Ez pedig abból az átgondolatlanságból eredhet, hogy a törvény szövege nem tért ki a sport szereplőire, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mégis úgy értelmezi, hogy adóköteles lehet a szponzorációs bevétel, hiszen ha a sportklub a csapat mezén vagy molinókon közzéteszi a hirdető nevét, logóját, megjeleníti a szponzort. Miként a kapcsolt termékek, így a mezek, a klub logójával ellátott táskák, egyéb szuvenírek eladása esetében is felmerül a reklámadó fizetési kötelezettség.

Nem zárható ki, hogy emiatt újra módosítják a törvényt, mentesítve a kötelezettség alól a sportcégeket. A NAV értelmezése alapján ugyanis - mint a Népszabadság arról beszámolt - elsősorban a Fidesz pártigazgatója által elnökölt Fradi, valamint a kormányfő egyik kedvenc csapata, a Videoton lehet érintett. A lap által idézett kimutatások szerint 2013-ban a Fradi biztosan elérte az 500 millió forintos határt, ami fölött fizetni kell. Tovább bonyolítja a helyzetet, az új Fradi-stadion neve, hiszen az FTC Groupama Aréna akár adóköteles reklámközzététel is lehet, amennyiben a sportvállalkozás pénzt kap a - következő hét évre értékesített - névért. Ezért a lap szerint jelentős összegekhez is jut a Fradi, még ha egy harmadik félen, egy üzemeltetőn keresztül kapja meg ennek az összegnek egy bizonyos részét a futballklub. (Ugyanakkor a Magyar Nemzet szerint a zöld-fehérek stadionját a Lagardére Unlimited Stadium Solutions Kft. üzemelteti, ők kötöttek szerződést a Groupamával is, és az esetleges reklámadó-költségeket a lap szerint ennek a cégnek kellene állnia.)

Lapunk kérdésekkel fordult a Fradihoz - egyeztetnek-e az ügyben az adóhatósággal, illetve konzultáltak-e a sportügyekben illetékes Emberi és Erőforrások Minisztériumával (Emmi) -, válaszukat még várjuk. Az Emmi mindenesetre leszögezte: nem kivételeznének a sporttal. "A sportpolitika egyetért azzal, hogy minden gazdasági szereplőnek ki kell vennie a részét a kölcsönös közteherviselésből" - írták. A terület komplexitása, és a sportszektorra emiatt háruló extra adóterhek miatt is felmerülhet azonban, hogy a sportszektort mentesítsék a reklámadó alól, ha pedig így lenne, az a médiacégeket is biztosan arra sarkallná, hogy alaposabban megvizsgálják a reklámadó-törvényt, esetleges kiskapukat keresve.

A törvény átgondolatlanságára példa az a hatástanulmány is, amely a törvény benyújtása előtt készült, és amely teljes egészében elhallgatta a jogszabály várható negatív következményeit. Egy a reklámadóval kapcsolatos tapasztalatokat rögzítő görög tanulmányból kiderül például, hogy az adó jelentősen csökkenti azoknak a vállalatoknak a versenyképességét, amelyek üzleti modellje az eladásösztönzésre épül azokkal szemben, amelyeknek nincs szükségük reklámra, ezért nem reklámoznak. Vagyis az adó által a reklámozók versenyhátrányba kerülnek.

Szerző
Témák
NAV reklámadó

Az idén elkerülhető a káosz

Publikálás dátuma
2014.08.30. 07:08
Sokan az utolsó percre hagyták a vásárlást az új iskolaévre FOTÓ: MTI/BELICZAY LÁSZLÓ
Másodszor izgulhat a kormány az iskolákkal, hogy az állami tankönyvterjesztő képes-e tanévkezdésre leszállítani az összes megrendelt tankönyvet. Sajtóhírek szerint szinte biztos, hogy lesznek hiányos tankönyvcsomagok. A szülők idegeit az is borzolhatja, hogy a tanárok ártól függetlenül bármilyen tanszert megkövetelhetnek óráikon.

Hétfőn kezdődik a 2014/15-ös tanév a közoktatásban, elstartol az eddig nem sok sikert felmutató államosított iskolarendszer második éve. Az új köznevelési államtitkár, Czunyiné Bertalan Judit ígéretei szerint ezúttal elmarad a "tankönyvkáosz", és az állami tankönyvterjesztő, a Könytárellátó Nonprofit Kft. (Kello), illetve a vele együttműködő Magyar Posta Zrt. a mai napig az összes megrendelt kiadványt leszállítja az oktatási intézményekbe, feltéve, ha a kiadók is időben leszállítják a legyártott tankönyveket. A Kello ügyvezető igazgatója csütörtökön azt állította, hogy a könyvkiadók a tankönyvek zömét július 31-ig beszállították a Kello raktáraiba, jelenleg mintegy 30 ezer könyv hiányzik, ezeket a lehető leghamarabb eljuttatják az iskolákba.

Arany László Tamás szerint a könyvek kiszállításánál sok segítséget kaptak a Belügyminisztérium dolgozóitól, akik a helyszínt biztosították, míg a helyi közfoglalkoztatottak a csomagok pakolásánál mentesítették a tankönyvfelelős pedagógusokat.

Általános iskolai tankönyvcsomagok ára évfolyamonként* (Ft)

1. ingyenes
2. ingyenes
3. 7418
4. 8458
5. 12 140
6. 9860
7. 14 200
8. 15 895
*egy budapesti iskola árai, nyelvkönyvek nélkül

A 444.hu-nak azonban arról számoltak be a névre szóló tankönyvcsomagok összeállításában résztvevő diákmunkások, hogy a Kello budaörsi raktárában a feszített munkatempó miatt sok csomagot rosszul, illetve a raktárba még be nem érkezett kiadványok miatt hiányosan raktak össze. A munkafolyamatot közvetlenül nem ellenőrzik, a közmunkások többsége például nem tudta megkülönböztetni a nyelvkönyveket. Ráadásul a raktárépületben óriási a kosz, emiatt a tankönyvek is szennyeződnek.

A gyakran több tízezer forintba kerülő tankönyvcsomagokat augusztus 15-ig lehetett kifizetni, illetve az átvételkor is bele lehet mutatni a fizetést igazoló csekket. A taneszközök megvásárlását sok szülő hagyta a tanévkezdés előtti utolsó hétvégére. Az ő kedélyeiket az borzolhatta fel, hogy a hatályos köznevelési törvény értelmében már nincs árkorlát, azaz a tanárok azt rendelhetnek meg a szülőktől, amivel dolgozni szeretnének, függetlenül annak árától. A penzcentrum.hu nemrég arról írt, hogy a Magyarországi Szülők Országos Szervezete szerint az iskola előírhatja minőség, ár és márka megjelölésével, hogy milyen tanszer, tornaruha, ünnepi ruha és más felszerelés beszerzését követeli meg a szülőktől. Pedig (lásd táblázatunkat) a nagyobb kereskedelmi láncoknál a legolcsóbb eszközökből összeállított tanszercsomag sem olcsó, 10-15 ezer forint alatt ne lehet megúszni a tanévkezdést. A jobb anyagi helyzetben lévő települési önkormányzatok általában pénzzel támogatják az iskolakezdést és a tankönyvvásárlást.

Sokan az utolsó percre hagyták a vásárlást az új iskolaévre FOTÓ: MTI/BELICZAY LÁSZLÓ

Sokan az utolsó percre hagyták a vásárlást az új iskolaévre FOTÓ: MTI/BELICZAY LÁSZLÓ

                                            LMP: Mutyigyanúban a Klik
Komoly visszaélések gyanúját veti föl a források felhasználása az Öveges Programban, amelynek keretében uniós pályázati pénzekből számos iskolában újul meg a természettudományos oktatás - közölte az LMP. A szekszárdi trafikmutyit feltáró polgármester-jelölt, Hadházy Ákos és az LMP-s Ikotity István parlamenti képviselő közölte: a Kliktől kikért adatok szerint az állami iskolafenntartó is részese a milliárdos pazarlásnak.
Hadházy még júniusban számolt be a Népszabadságnak arról, hogy a szekszárdi I. Béla gimnázium 314 millió forintért kapott jól felszerelt, 150 négyzetméteres tantermet idén márciusban, amelynek keretében például "közbeszerzési tanácsadásra" 6,3 milliót költöttek, a "pedagógiai szakmai koncepció kidolgozására" pedig 6,5 milliót. De elment 12,6 millió forint is "a terem nyilvánosság előtti bemutatására". Más városokban is hasonló gyanús tételekre bukkant a politikus. Például a tanári segédanyagok és a diákok munkafüzeteinek szerkesztését egy-egy vállalkozás több városban is elnyerte, és mindenütt felvette a munkáért járó 15-20 milliót, holott a segédanyag és a füzet tartalma a különböző helyeken gyakorlatilag ugyanaz. A pályázatok értékelése mindenütt az önkormányzatok és a Klik feladata volt.
Az LMP szerint a Klik úgy tett, "mintha nem tudná, mi folyik a különböző intézményeiben". Annak ellenére ugyanis, hogy az iskolák egy központi fenntartó alá tartoznak, ugyanazon feladatok elvégzésére intézményenként egyesével költöttek el súlyos összegeket. "Holott épp az lenne a Klik feladata, hogy kiszűrje a fölösleges kifizetéseket, és az összes iskolában csak egyszer rendelje meg a szükséges szolgáltatásokat" - fogalmaztak a párt politikusai.
Az intézményfenntartó LMP-nek adott válaszában azzal védekezett, hogy ők csupán a már zajló programokhoz csatlakoztak, így nincs ráhatásuk a megvalósításra. "Továbbra sem látni, tehát, hogy ki a felelős az Öveges Program pazarlásaiért, hogy ki tehet az alibicélokra, alibicégeknek kifizetett százmilliókról. Az LMP szerint a Klik felelősséghárítása az egész központosított működtetési szisztéma kudarcának bizonyítéka".

                 A legolcsóbb tanszerek* (Ft)

Iskolatáska 2800
Tornaruha 900
Füzet (A5, vonalas) 35
Spirálfüzet (A4, vonalas) 199
Színesceruza (12 db) 799
Grafitceruza (2 db, HB) 149
Golyóstoll (5 db) 116
Rotring 1190
Vonalzó 119
Szögmérő 89
Zsírkréta (6 db) 119
Vízfesték (12 db) 159
Radír (4 db) 49
Tolltartó 599
Rajzlap (A4, 10 db) 99
* egy ismert áruházlánc kínálatából