- Igaz lehet, hogy a volt SZDSZ-es kapcsolatai miatt nem akarták odaadni önnek a színházat?
- Bármiféle szóbeszéd lehet igaz, de ez nem valószínű. Nekem ugyanilyen jó kapcsolatom van jelen pillanatban jobboldali politikusokkal. Akik eljönnek, és előadásokat néznek, azok utána mind támogatnak. Azokkal nincs jó kapcsolatom, akik nem láttak még nálunk előadást. Tehát Schiffer János egykori MSZP-s főpolgármester-helyettessel addig nem volt igazi a kapcsolat, amíg nem nézett meg itt produkciókat. Amíg Tarlós István főpolgármester úr nem látott itt előadásokat, nem szerette a színházat. Amióta látott két előadást, szereti. Lezsák Sándor már az igazgatásom alatti első bemutatón itt ült. Jár hozzánk Kuncze Gábor, Semjén Zsolt, volt itt Balog Zoltán, L. Simon László, Szőcs Géza. Azért jönnek, mert szeretik amit csinálunk, ahogy csináljuk! Egyébként meg az SZDSZ-es kapcsolatom, mint ahogy az MDF-es is, a rendszerváltás előttről, még a szamizdatok korából fakad.
- Újra és újra felvetődik, hogy belépett a Fideszbe, és ön erre mindig hárít, azt mondja, hogy ez magánügy.
- Elárulhatom, hogy ezt az őrült pletykát valaki kitalálta. Ezen én röhögtem, és azt mondtam, hogy magánügy. Ugyanúgy, ahogy SZDSZ-tag se voltam, Fidesz-tag se voltam soha. 1994-ben rajta voltam az SZDSZ választási listáján. A 171. voltam, Jancsó Miklós mögött. Akkor volt ez, amikor még a FIDESZ is ugyanezen az oldalon indult.
- Támadási felület még, hogy a fia, a felesége és Lőrinczy György felesége is a színházban dolgozik. És most már megjelent Lőrinczy Attila dramaturgként, aki pedig Lőrinczy György testvére, és a hőn szeretett Kállai István helyére érkezett.
- Színházunkban jelenleg ötszáznál többen dolgoznak. Köztük egyébként három primadonna - bonviván házaspár! Három pár, akik itt szerettek egymásba. A színházi életben a rokoni kapcsolatok egészen természetesek. Ráadásul az említett művészek mind megkérdőjelezhetetlen értéket képviselnek saját területükön… Kerényi Miklós Máté Soós Imre-díjas, Junior Prima-díjas, sokak kedvence, operett-musical szakon végzett. Arról nem tehet, hogy a fiam, hol játszana másutt? Az egyik húzóembere ennek a színháznak, minden rendező szerepet akar neki adni. A feleségem Frankó Tünde érdemes művész, operaénekesnő. Amikor hirtelen volt egy csomó primadonna gondunk, ki tudott bennünket segíteni, ráadásul az Operában éppen nagyon furcsa módon elveszítette az állását.
- Nem politikai okok miatt?
- Én nem mondanám, hogy politikai okok miatt. Mindenféle ügyetlen történetek zajlottak, és ezeknek tulajdonképpen az egyik utolsó kárvallottja, áldozata ő. Hozzáteszem, hogy amikor én az Operaháznak voltam a rendezője, akkor is ott énekelt a feleségem, és ott táncolt a másik fiam, a Harangozó-díjas Kerényi Miklós Dávid. Ő koreográfusként is ügyes, de mikor az egyik rendező akarta hívni koreografálni az Operettszínházba, azt mondtam, hogy most nem kéne még egy Kerényit idehívni. Frankó Tünde remekül tanít énekelni, rajongva járnak hozzá a növendékek. Lőrinczy György felesége, Velich Rita, időtlen idők óta tervez nekem, övé például az Elisabeth még 1996-ból. Az Operaháznak is vezető jelmeztervezője volt. Az egyik legjobb a szakmában, mindenki csak gratulálhat és irigykedhet, hogy itt dolgozik. Lőrinczy Attila fiatal íróként sikeres avantgárd darabokat írt, később a kecskeméti, a tatabányai és a Vígszínház irodalmi vezetője is volt, nagyon jó dramaturg. Az utóbbi két-három évben, idézőjelben mondom, elkezdett kommersz dramaturgiával és kommersz darabokkal foglalkozni. Azt mondja, hogy tulajdonképpen megunta, hogy olyan darabokat ír, amikre kisebb a közönség érdeklődés, és ebben a műfajban óriási sikereket lehet aratni. Réthly Attilával remek előadás volt a Könnyű préda Szentendrén, és Budapesten is Réthly rendezésében hozták létre az Operettszínház gárdájával az Amerikai komédiát is az Átriumban, ami telt házzal megy.
- Remek darabnak tartja?
- Izgalmas stílus kísérlet, amit a közönség nagyon szeret. Kállai Pista bácsi pedig, akit most is istenítek, miközben azt mondta, hogy ő már csak eseti megbízásokat akar, személyesen ajánlotta Lőrinczy Attilát, akiben megtaláltam azt az agilis partnert, akit érdemes idehozni. Ne hozzam ide azért, mert Lőrinczy Györgynek a testvére?
- Azt is pletykálják, hogy Béres Attila jön főrendezőnek. Ez igaz?
- Béres Attila itt volt főrendező több évig, majd elment, mert Miskolcon azt hitte, hogy ő lesz az igazgató. Aztán utána nem ő lett, de azért odaszerződött. Most Szombathelyen főrendező. Mindig nyitva áll előtte a kapu. Tehetségesnek tartom, szeretem.
- Tehát igaz lehet a pletyka?
- Lehet, hogy igaz lesz... Az majdnem biztos, hogy rendezni fog nálunk, és hogy sokat lesz itt.
- Vagyis, az, hogy Lőrinczy György lesz az igazgató, érdemi változást nem jelent majd?
- Hogyne jelentene! Persze nem az Operettszínház művészi részének fősodrában, hanem abban, hogy még szervezettebben, érdekesebben, jobban és sok szempontból megújulva dolgozhatunk. Ennek záloga Lőrinczy György. Vele egy olyan történet kezdődik, ami az összes eredményt meg tudja tartani, és közben sokféle nyitással, érdekes kapcsolatrendszerekkel. Új rendezők, tervezők meghívásával, előrébb tudunk lépni.
- Tehát nem érzi azt, hogy azzal, hogy már nem lesz igazgató, hátrébb sorolódik?
- Egyáltalán nem. A világon sokfelé vannak menedzser - producer igazgatók, akik mellett művészeti vezető dolgozik. Nyilvánvaló, hogy az én véleményem döntő súllyal esik majd latba továbbra is. A különbség annyi, hogy az utolsó szó joga Lőrinczy Gyurié lesz. Volt már ilyen, nem is egyszer! Mindehhez magas szintű pályázatot adtunk be, az elbírálóktól pedig azt várom, hogy kizárólag szakmai érveket figyelembe véve döntsenek.