drágulás;pénzromlás;euróárfolyam;

Nem csak a pénzváltó ablakánál szembesülhetünk a gyenge forint „értékével” FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Még fékezett a pénzromlás, de nem tud erősödni a forint

Nem képes erősödni a forint. Rövid időszakokra ha javul is, azt nem a hazai gazdaság teljesítményének, hanem elsősorban nemzetközi hatásoknak köszönheti. A Portfolio.hu elemzői szerint év végéig akár a 320-330 forintos szintet is elérheti az euróárfolyam. A dollárral szemben azonban még rövid időre sem tudott megizmosodni a hazai fizetőeszköz. Az import termékek, így az energiahordozók is drágultak az utóbbi időben. 

Meglepte a gazdaság szereplőit az Európai Központi Bank (EKB) kamatcsökkentési húzása, az euró alapkamata így már alig lép túl a nullán a maga 0,05 százalékával. Ennek és az esetleges ukrajnai tűzszünet hírének köszönhetően a forint átmenetileg erőre kapott, és az euró árfolyama 313 forint alá süllyedt, de péntek délután már ismét 314 forint körül kereskedtek az európai közös devizával. Az elemzők meggyőző többsége negyedéven belül egy euróért ismét több mint 315 forintot vár. Külön történet a dolláré, amely nem csak a forinthoz, hanem az euróhoz képest is folyamatosan erősödik. Ez különösen az energiaimportot drágíthatja meg, s az üzemanyagon keresztül számos ágazatban nyomhatja fölfelé a forintban kifejezett árakat.

Drágulhat a szállítás
A dollár folyamatos erősödése baljós előjel a hazai üzemanyag árak alakulását illetően. Karmos Gábor, a Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára a Népszavának elmondta, a nemzetközi fuvarozásban érdekelt vállalkozásokat az euróban történő elszámolás miatt nem nagyon érinti a gyenge forint. Egészen más a helyzet a belföldi fuvarozók esetében. Az ő önköltségük mintegy 35-40 százalékát teszi ki az üzemanyag. Ha a jelenleginél is gyengébb lesz a forint, vagy felfelé kúsznak a kőolaj- és így az üzemanyagárak, akkor kénytelenek áthárítani a költségnövekedést a megrendelőkre. Az ősz a fuvarozók szezonja is, ilyenkor nagyobb a kereslet, könnyebbe elfogadtatni a magasabb fuvardíjakat. A lánc végén a fogyasztó áll, aki kénytelen a magasabb árat kifizetni a szállított termékért és akkor még az áruban található import anyagok árdrágító hatásáról nem is esett szó.

Saághy Pál, az Equilor vezető üzletkötője a Népszavának elmondta, bár ő sem zárja ki a 320 forintos, vagy annál is magasabb euróárfolyamot, úgy vélte, a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) az alapkamat emelésen kívül is vannak lehetőségei a forintgyengülés fékezésére. A szóbeli intervención kívül például a nemzeti bank a deviza tartaléka terhére - aminek a csökkentéséről amúgyis kommunikált - forintvásárlással is közbeléphet. Ugyancsak a forintárfolyam stabilitását támogatja a pozitív exportmérleg is, hiszen az is növeli a forint iránti keresletet, ha a kivitelben érdekelt cég átváltja a bevételét.. Ezenkívül az uniós források is hasonlóképpen fékezhetik a forint túlságos gyengülését.

A hazai fizetőeszköz gyengülését hozhatja viszont az amerikai jegybank szerepét betöltő FED közeledő kamatemelése. A vezető elemző arra is felhívta a figyelmet, hogy az EKB kamatcsökkentése miatt a forint csak mérsékelten erősödött és egy nap alatt ezt az erőt is elvesztette, szemben a többi feljtörekvő piaci ország devizájával, amelyek nem gyengültek vissza. A forint ellen hat az európai, különösen az eurózóna gazdaságának lassulásával kapcsolatos félelem is. A forint gyengülésének nemzetközi okai mellett vannak hazaiak is, többek között a devizaadósságok forintosítása körüli bizonytalanság. A szakértő megjegyezte, ha a belső fogyasztás felpörög, s ennek már vannak jelei, akkor az importált infláció hatására növekszik a pénzromlás mértéke.

A gyenge forint nem fejtett ki erőteljes inflációs hatást, mert az állami beavatkozások, a "rezsicsökkentések", illetve az európai lejtmenetre kapcsolt infláció is fékezte a pénzromlás mértékét - említette a Népszavának Kondrát Zsolt, az MKB Bank vezető elemzője. Ettől függetlenül a gyengülő árfolyam az infláció növekedését gerjeszti, de egyéb körülmények ezt eddig elfedték. A látványos rezsicsökkentésnek mindenképpen vége, talán még kisebb lépésekre elszánja magát a kormány.

Az autóárak
Mind az új, mint az import használt autók árát feltornázza a tartósan gyenge forint. Az autók esetében nem napi szinten változnak az árak. A gyárak döntik el, hogy a nagyobb forgalom érdekében esetleg nem emelik az áraikat, vagy a következő üzleti évben érvényesítik az árfolyamváltozásokat. Egyébként akár egy új modell megjelenése is módosíthat az árakon.
Egy tartós forintgyengülés érezteti a hatását, s ha az újautók megdrágulnak, az a forgalom visszaesését jelentheti - említette Erdélyi Péter, a magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Idén 62 ezer új személyautó eladására számítanak az importőrök, de ha nem kap erőre a hazai fizetőeszköz, ez kevesebb lehet.

Ennek inflációcsökkentő hatása mérsékeltebb lesz. Az MKB elemzői év végére 1,2, jövőre 2,5 százalékos éves inflációra számítanak. Egy 320-325 forintos euróárfolyam 0,5-0,6, a 330 forintos euró már 1 százalékos inflációnövekedést produkálna. A pénzromlást viszont fékezheti, hogy a lakosság a 2,4 százalékos reálbér emelkedés ellenére is nagyon óvatos, visszafogottan költ.

A tartósan gyenge forint növelheti az államadósságot, amelynek jelentős része devizában van, és nem valószínű, hogy év végére a GDP 80 százaléka alá csúszik, ezért sem idén, sem jövőre nem tervezi a kormány devizakölcsönök felvételét, óvatosságból. A külkereskedelem jelentős többlete most semmiképpen nem indokolja azt az érvelést, hogy az export növelése érdekében jó a gyengébb forint - jegyezte meg Kondrát Zsolt.

Hegedüs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta, különösen az erősödő forint növeli a költségvetés energia kiadásait. Ez főleg a földgáz beszerzésére igaz, s ezt érzik meg leginkább a fogyasztók is. Ebben a helyzetben rezsicsökkentésről beszélni már értelmetlen. A kormány rezsicsökkentő mániája miatt nem jut elegendő forrás a korszerűsítésre, az ellátás biztonságának javítására. Egy nonprofit cég nem is hitelképes, vagyis ezekre a feladatokra, illetve a hálózat fenntartásra költségvetési pénzeket kell fordítani, amit vagy adóemelésekből, új közterhekből, vagy megszorításokból lehet előteremteni.

Egy felnőtt és egy gyermek is megsérült, amikor egy villamos és egy személyautó ütközött össze péntek délután Budapesten a IX. kerületi Haller utcában.