átadás;Mol BuBi;közbringarendszer;Szeneczey Balázs;határidő csúszások;

2014-09-09 07:17:00

Több hónapos csúszással, de átadták a Bubit

Több hónapos átadási határidő - csúszások és több heti tesztüzem után tegnap végre birtokba vehette a nagyközönség a 76 gyűjtőállomásból, 1100 almazöld kerékpárból álló fővárosi közbringarendszert. 

Tegnap - többhavi huzavona után - végre elindulhatott Budapest közbringarendszere, a Bubi. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes az ünnepi rendezvényen elmondta: a rendszer célja, hogy olyanok számára is biztosítsa a kerékpározás kényelmét és biztonságát, akik valamiért nem tudják, vagy nem akarják saját biciklijüket használni, akik ingáznak Budapestre, vagy akiknek nincs biciklijük.

Szeneczey szerint "a tesztüzem botránymentes és sikeres volt", ugyanakkor azt is megemlítette, nem akarja kikerülni a tényt, hogy a rendszer átadásának csúszása miatt támadások is érték őket, ám "megnyugtatná" a budapestieket: "a felelősöknek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk".

Ahogy arról lapunk már többször is beszámolt, a Bubi startvonalig tartó útja korántsem nevezhető zökkenőmentesnek. Az átadási határidők folyamatosan kitolódtak: legelőször tavasszal, április 1-én szerették volna indítani - az április 6-i választások előtt a zöld bringák ki is kerültek az utcára -, majd az átadás április végére csúszott, aztán május elejére és így tovább egészen addig, amíg a BKK már konkrét átadási időpontot sem mert megnevezni.

Folyamatosan jelentkeztek a hibák, szoftverproblémák miatt szinte az egész rendszer leállt, közben a jobb sorsra érdemes drótszamarak rozsdásodni kezdek az utcákon. A T-Systems a maximális kötbérhatárt is elérte, a Bubi azonban továbbra is csak állt. Egészen tegnapig.

Az MSZP szerint azonban a mostani átadást is a Bubi-gép már-már elviselhetetlen nyomása alatt/miatt sikerült nyélbe ütni. Tüttő Kata, az MSZP fővárosi frakcióvezető-helyettese közleményben emlékeztetett arra, hogy április elején az országgyűlési választás előtt egyszer már felavatták a rendszert.

"Mivel a budapestiek számára egész nyáron használhatatlan Bubi összes gumikerekét le kell cserélni, továbbá a kártyás fizetési rendszerrel is gondok lehetnek még, kérdezzük: mikorra várjuk a Bubi legközelebbi átadását?" - olvasható a közleményben.

A Bubi - eddig - több mint egymilliárd forintba került. Ebből 900 millió forint EU-támogatás, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat nyújtotta a BKK-nak. A rendszer üzemeltetésének főszponzora a Mol, emellett a jegyek és bérletek bevételéből és a Fővárosi Önkormányzat támogatásából tartják fenn a rendszert, melynek működtetése évente mintegy 250 millió forintba kerül.

A fővárosi önkormányzat körülbelül 50 millió forinttal támogatja, a Mol 122 millió forintot költ rá, a jegy- illetve bérleteladásokból pedig 70 millió forintra számítanak. Bérletet csak a BKK központjában lehet vásárolni, szerződéskötéssel és magyar lakcímkártyával.

A 24 órás, a 3 napos és a hetijegy most csak 100 forint (szeptember 22-től 500, 1000 és 2000 forint), de emellett egy 25 ezer forintos kauciót is ráterhelnek a bankkártyára. Ezt használat után 2-7 nap között utalják vissza. Ezek az árak a hozzáférési díjat jelentik. Létezik emellett a használati díj is, minden megkezdett 30 perc után 500 forint, de az első 30 perc ingyenes.