Vitézy Dávid;környezetvédők;fakivágások;Etele úti fasor;Magyar Közlekedési Klub;

2014-09-15 07:16:00

Etele úti fasirató

Hiába a környezetvédők tiltakozása, az 1-es villamos meghosszabbításának munkálatai további faáldozatokkal járnak: bár a zöldszervezetek reménykedtek benne, hogy a Szerémi és a Hengermalom úti fakivágások után legalább az Etele úti fasor megmaradhat, erre nem sok az esély. A BKK sajtóirodája lapunknak megerősítette: minden marad a régiben, a fákat kivágják. 

Zöld szervezetek ide vagy oda, a BKK a jelek szerint kitart eddigi tervei mellett: az 1-es villamos meghosszabbításának, valamint a Kelenföldi vasútállomással történő összekötésének áldozatául esnek az útban álló fák. Kivágják őket.

Hullanak a fák
Sorra vágják ki a több évtizedes, kifejlődött fákat a fővárosban. Korábban lapunk is megírta: 2012 márciusában rendőrsorfal védelmében szabadították meg a fáktól a Károlyi-szobor melletti parkot mélygarázs építése miatt. Egy évvel később a Kossuth téren is pusztították őket, ott több, 40-60 éves hársfát döntöttek ki. Tavaly szeptemberben a Képviselői Irodaház mellett, az Olimpia park egyik hatalmas, egészséges platánja esett áldozatául a városrendezésnek. Októberben pedig a Ludovika tér értékes, idős fáit kezdték kivágni a Nemzeti Közszolgálati Egyetem felújítása miatt.

Csaknem egy hónap telt el azóta, hogy a Levegő Munkacsoport, a Védegylet, a Magyar Közlekedési Klub, valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület levélben kérte Vitézy Dávid BKK vezérigazgatót, úgy építsék meg a villamos Etele úti szakaszát, hogy az út középső fasorát ne kelljen kivágni.

Az aláírók szerint ugyanis van más megoldás is: augusztusi levelük szerint a vágányok vezetése a középső fasor két oldalán is megoldható lenne, a szélső közúti sávok pedig - amelyeket jelenleg autóparkolásra használnak - közúti sávként működhetnének, a parkolás megoldható

lenne a szélső fasorok fahelyei között. Az augusztus 14-én keltezett levéllel kapcsolatban ismét kerestük a Levegő Munkacsoportot és a VEKE elnökét: kaptak-e érdemi választ, reagált-e a BKK a levélben megfogalmazott alternatívákra. Mindkét szervezet képviselője azt nyilatkozta, nem tudnak arról, hogy kaptak volna bármilyen választ. Kerestük BKK-t is: Vitézy Dávid megkapta-e a levelet, megfontolta-e az abban leírtakat?

Kérdéseinkre - meglepő módon - rövid időn belül választ is kaptunk: minden úgy fog történni, ahogyan az már a márciusban kiadott, előzetes tervekből is ismert. Vagyis az Etele úti fákat sem kímélik, mindenképpen "menniük" kell. Tájékoztatásuk szerint a három fasor kérdését a tervezőcéggel együtt alaposan, több változatban is megvizsgálták, ám minden esetben arra jutottak, hogy a fasor megtartása több más problémát is felvet.

A BKK érvelése szerint, ha a pálya nem középen épülne meg, akkor a villamos közelebb kerülne a környező lakások ablakához, ami növelné az otthonok zajterhelését. A közúti sáv szélesítésével kapcsolatban - amit a környezetvédők ugyancsak felvetettek - azt írták, a sávot nem lehetne olyan szélességűre építeni, hogy ha baleset vagy bármilyen meghibásodás történik, azt biztonságosan ki lehessen kerülni.

Mindemellett a fasor megtartásával és a zöldek által felvetett módszerekkel a BKK szerint az összes közúti kanyarodó irányt meg kellene szüntetni, mivel a kanyarodó sávok kialakítására nem maradna elég hely. Érdekes, hogy korábban Vitézy sem ragaszkodott ennyire a középen épülő villamospályához: 2010-ben, még a VEKE szóvivőjeként úgy vélte, a beruházás miatt nem szükséges feláldozni a fákat, "az Etele út ugyanis elég széles ahhoz, hogy egy plusz egy sávos autóút mellett a villamos is elférjen, a fasor is megmaradjon".

A parkolás a közlekedési központ szerint szerint azért nem lehetne a levélben vázolt módon kialakítani, mert sokkal kevesebb férőhely maradna, a jelenleg kialakított parkolók megszűnnének, ráadásul a villamos mellett a közúti forgalom is közelebb kerülne a lakásokhoz.

Mindemellett a BKK-nak még környezetvédelemmel kapcsolatos érvei is vannak a környezetvédők számára: úgy vélik, hogy a fentebb leírt módszerekkel jelentősen csökkenne a házak előtti zöldfelület, a szélső fasorok fáit pedig nagymértékben csonkolni kellene, "ami azok kipusztulásához, elsenyvedéséhez vezetne". A zöldek szerint azonban a fákat szakszerűen meg lehetne metszeni, ami "jóval kevesebb lombveszteséggel járna, mint a szépen kifejlődött, értékes középső fasor teljes megszüntetése".

A BKK tájékoztatása szerint a fasorok kérdését lakossági fórumon is megvitatták, ahol a résztvevők "elsősorban és szinte kizárólag" a villamos zaja miatt aggódtak. "A hozzászóló Etele úti lakosok számára az volt a legfontosabb szempont, hogy a villamos és a közút minél messzebb kerüljön az ablakuktól, illetve megmaradjanak a parkolási lehetőségek" - írják.

A fák sorsáért - úgy tűnik - nem aggódtak annyira az ott lakók: ha választani kell az alacsonyabb zajszint vagy a fák között, akkor inkább menjenek a fák. Éppen ezért a BKK továbbra is a középre helyezett villamospálya kialakítását támogatja.

A környezetvédők álláspontját sem szeretnék azonban teljesen figyelmen kívül hagyni: állításuk szerint egyetértenek a fák megőrzésének szükségességével, sőt, a jelenlegi terveket is környezetvédelmi szakértő bevonásával készítették el úgy, hogy "a lehető legkisebb kárt" okozzák "az utca környezeti minőségében". Ígéretet tettek arra is, hogy a kivágott fák helyett újakat fognak telepíteni a vonal mentén, az új Etele parkban, valamint teljesen új zöldfelülettel, végig a házak mentén.

Mindemellett a hangsúlyosan "középen" megépülő villamospályával "ökológiai, hőháztartási és zajcsökkentési szempontból is kedvező" füves vágányt alakítanak ki. Ami jobb esetben megmarad, rosszabb esetben vagy kikopik, vagy szakszerűtlen gondozás hiányában elhal - tesszük hozzá.

A zöldek ugyanakkor úgy vélik, hogy a kivágott fák pótlásaként elültetett csemeték csak évtizedek múlva pótolhatják azt a lombtömeget, amelyet helyettesíteni hivatottak - és ezt is csak akkor, ha szerencsétlenek "túlélik a gondozás és locsolás hiányát, minek ellenkezőjére sajnos számos példát sorolhatnánk" - írják a környezetvédők. Szerintük a középső fasor, így az annak helyt adó zöldterület megszűnésével a füvesített vágány sem egyenértékű.