Előfizetés

Csaknem 300 kilométeren van árvízi készültség

Jelenleg összesen 287 kilométeren van árvízvédelmi készültség az országban. A medrek és a talaj telítettsége miatt, további tározó képesség hiányában előfordulhat, hogy számolni kell a vízszintek további emelkedésével.  

Az Országos Műszaki Irányító Törzs közlése szerint  vasárnap jelentős mennyiségű (átlagosan 23 milliméter) csapadék hullott a Közép-Duna részvízgyűjtőjén, a Zala és Balaton rendszerén (20,4 milliméter) és a Közép-Tiszavölgyben (17,2 milliméter). 10-15 milliméternyi eső hullott még a Rába-Répce, a Sió-Kapos-Sárvíz, a Zagyva-Tarna, a Körösök és a Maros részvízgyűjtőjén. A Dráva vízrendszerében átlagban 10 milliméter alatti volt a csapadékmennyiség. 

Az OMIT legfrissebb jelentése szerint 56,6 kilométeren (a Rábán, a Pinkán, a Murán és a Principális csatornán) a legmagasabb, harmadfokú a készültség. 81,2 kilométeren (a Dráván és a Lajtán) másod-, 149,2 kilométeren (a Dunán, a Zalán és a Sajón) elsőfokú a készültség. Emellett kilenc vízügyi igazgatóság területén összesen 28 szakaszon van belvízvédelmi készültség. Ebből hat szakaszon harmadfokú, tizenegy szakaszon másodfokú, tíz szakaszon elsőfokú a készültség. 13 100 hektár van víz alatt, ebből 4500 hektár vetés-szántó. 

A vízügyi műszaki irányítók a települési polgármesterekkel közösen felmérik a keletkezett károkat és azok helyreállításának indokoltságát. Továbbá az OMIT a Principális-csatorna menti talajviszonyok feltárására a talajmechanikai szakértőt rendelt ki és a települési vízkárelhárítási tervek pontosítása érdekében a levonuló árhullámok tetőző vízszintjének rögzítésére az önkormányzati védekezés irányítóit felkérte.

A belvízzel veszélyeztetett területeken a vízlevezető rendszerekben a medrek és a műtárgyak állapotának felmérését, a nagyobb vízfolyásgátló akadályok eltávolítását, a szivattyútelepek üzembiztonságának helyreállítását végzik. A meteorológiai előrejelzések alapján a következő napokban egyre többet süt majd a nap. Nem lesz teljesen csapadékmentes az időszak, de legfeljebb elszórtan várható zápor, esetleg zivatar. Jelentős mennyiségű csapadék az ország területén nem várható - olvasható az OMIT közleményében.

Jimi Hendrix örök feltámadása

Göbölyös N. László
Publikálás dátuma
2014.09.15. 09:15
Fotó: Facebook
Jimi Hendrix életműve torzó és kerek egész egyszerre. Torzó, mert a 28. életévét sem betöltő gitár-zeneszerző rövid pályafutása során szüntelenül új utakat keresett és csak elképzeléseink vannak arról, hogy merre haladt volna tovább. Kerék egész, mert néhány éves pályafutása során olyan gazdag zenei örökséget teremtett az életében megjelent, majd halála után előkerült felvételekkel, amelyek a mai napig referenciák a rock-ban, a jazz-ben, de a kortárs zenében is.

Jimi Hendrix esetében 44 év után sem lehet úgy beszélni „feltámadásról”, mint sok, idő előtt eltávozott pályatársáról, akikre többnyire egy-egy ismeretlen felvétel felbukkanása, vagy egy évforduló irányítja rá a figyelmet. Ő folyamatosan jelen van napjaink zenéjében is, újabb és újabb nemzedékek merítenek belőle.

Ennek ellenére halálának napja, szeptember 18 körül mindig megélénkül valami az öröksége körül. Az idén például aznap mutatják be a már előzőleg sok vitát kiváltott életrajzi filmjét, a Jimi Is All My Side-ot. A film egyrészt Hendrix még a világhír előtti életét mutatja be, másrészt pedig – a jogokat birtokoló család egyesület, az Experience Hendrix LLC ellenállása miatt – egyetlen eredeti Hendrix-felvétel sem hangzik el benne. A lemezgyűjtőknek viszont annál nagyobb öröm lesz, hogy megjelenik digitalizált változatban az a két legendás lemez, amely a Hendrix halálát követő egy évben jelent meg.

A The Cry of Love borítója

A The Cry of Love borítója

Az első a The Cry of Love volt, amelynek 1969 decembere és 1970 nyara közötti felvételeit  Eddie Kramer, Jimi „történelmi” hangmérnöke és dobosa, Mitch Mitchell  rendezte. Ezen a korongon a funky-s (Freedom, Ezy Rider, In From The Storm), blue-os (My Friend, Belly Bottom Window) számok mellett voltak olyan lebegő, spirituális hangulatú darabok is, mint a Drifting vagy az Angel. A lemez Angliában 2., Amerikában 3. volt az LP-listákon és közel négy és fél évtized után is lemondhatjuk: a nagy siker nem csupán a tragikus halálnak volt köszönhető, hanem legalább annyira Hendrix egyre finomodó zenéjének is. A lemezt utoljára 1992-ben nyomták ki, így, aki akkor lemaradt, most pótolhatja.

Ugyancsak nem hiányozhat egyetlen gyűjtőnek sem a Rainbow Bridge (1971), amelyen egy 11 perces elképesztő blues, a Hear My Train-A-Comin’ koncertfelvétele mellett olyan gyöngyszemek vannak, mint a gospeles hatású Earth Blues, a meditatív instrumentális Pali Gap, az egyik legszebb Hendrix-kompozíció, a Hey Baby – New Rising Sun, amelynek bevezető akkordsorai pontosan illusztrálták, hogy Jimi egy sokágú kereszteződésnél áll és maga sem tudja, merre induljon és nem utolsósorban az amerikai himnusz, a Star Spangled Banner stúdióváltozata, megszámlálhatatlan gitár hangorgiája. E felvételt leszámítva az új darabok arról tanúskodtak, hogy míg korábban Jimi nagy hangsúlyt fektetett a hangzás határainak kitágításra, mostantól egyöntetűbben a kompozíció felé fordult.

A Rainbow Bridge borítója

A Rainbow Bridge borítója

A két lemezt  Hendrix, mint feljegyzéseiből kiderült, közös albummá akarta gyúrni, ugyanúgy egy kísérlet-összegzésként, mint 1968-ban az Electric Ladylandet. Halála után azonban menedzsere, Michael Jeffery, akit sokan Jimi haláláért is felelősnek tekintettek,  nagyobb üzletet látott abban, hogy két, „szerkesztetlen” albumot ad ki.  A másodikból lett az azonos című dokumentumfilm zenéje, amely Hendrix 1970. júliusi, Hawaii-szigeteki koncertjét és annak hátterét mutatta be. Az eredeti  terv végül 1996-ban valósult meg, ekkor jelent meg a The First Rays of The New Rising Sun. A két különálló lemez azonban önmagában is remekmű.

Hendrix fittyet hányt minden zenei szabályra és konvencióra. „Szívesen összekeverném Handelt, Bachot, Muddy Waterst és a flamencót” – mondta egy 1969-es interjúban. Nem véletlen, hogy közös felvételeket terveztek Miles Davis-szel, aki éppen akkor értelmezte át a jazzt a Bitches Brew-val. Davis később elismerte, hogy kölcsönösen hatottak egymásra. Máig nem tudjuk, miért nem jött össze az egyedülálló zenei találkozás, állítólag Davis kért túl magas gázsit a lemezért. Pengetgettek próbaképpen az akkor még alig ismert John McLaughlinnal. Nem akármilyen duót alkothattak volna a Mahavishnu Orchestra szintén örök útkereső alapítójával.

Hendrix azonban  más szférákban  járt, aligha viselt volna el maga mellett hozzá hasonló vagy csak őt megközelítő zseniket, mint Miles vagy McLaughlin.  „Csodálatos dolog a gondolatoknak univerzális dimenziót adni” – mondta és néha azzal „dicsekedett”, hogy egy Marsról leszakadt aszteroidáról jött. Ha az ember meghallgat olyan futamokat, mint amilyeneket a 2r Stone From The Sunban, az Angelben, a New Rising Sunban, vagy a 1983-ban játszik, hajlik rá, hogy elhiggye: a gitáros valóban kapcsolatban állt a világmindenség hullámaival.







 

 

Gálaesttel zárult a gordonkaverseny

"Az elért eredmény azt jelenti számomra, hogy itthon szeretnek; hálás vagyok a magyar közönségnek a telt házért, a vastapsokért és a közönségdíjért" - mondta az MTI-nek Szabó Ildikó csellóművész, aki a szombat este zárult budapesti Pablo Casals Nemzetközi Gordonkaverseny megosztott második helyén végzett.

"A magyar közönség még mindig rendkívül kritikus, és nagy elvárásokat fűz a művészeihez, ami nagyszerű, remélem ezt a jó szokását meg is fogja tartani. Ez egyrészt segítség, másrészt viszont nagy felelősség is magyarként képviselni az országot, a kultúránkat és a zenei hagyományainkat" - mondta a 21 éves csellista, aki a budapesti Zeneakadémia mellett a berlini Művészeti Egyetemen (Universität der Künste) végezte, illetve végzi tanulmányait.

A zsűri által legjobbnak talált dél-koreai Mun Taeguk úgy fogalmazott: a győzelem a következő nagy lépés álma és fő célja felé, hogy sikeres zenész lehessen és megoszthassa zenéjét másokkal, egyúttal arra inspirálja, hogy még keményebben dolgozzon ezért. "Néhányan kicsit versengőbbnek tűntek, mint a többiek, de összességében végig nagyon barátságos volt a hangulat.

Az iskola is gyönyörű, nagyon kényelmes és jó érzés volt itt játszani" - mondta Mun Taeguk. Az idén 20 éves csellóművész először jár Magyarországon. Mint mondta, városnézésre sajnos nem maradt ideje, de a magyar konyhába azért volt alkalma belekóstolni. A verseny után sajnos azonnal tovább kell utaznia - tette hozzá.

Mun Taeguk kitért arra is, hogy a New York-i Juilliard School elvégzése után jelenleg Bostonban, a New England Conservatory of Musicban folytatja tanulmányait. A szombat esti díjkiosztó gálán a dél-koreai muzsikus több különdíjban is részesült, így meghívást kapott a 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztiválra, felléphet a Savaria Szimfonikus Zenekarral, és a Bartók Béla Emlékház is visszavárja Budapestre.