Ma dönthetnek Velez Árpád utódáról

Mesterházy Attila, az MSZP korábbi elnöke állhat Velez Árpád pártigazgató váratlan távozása mögött - állítják vezető szocialista politikusok. Sokak szerint a volt elnök így akarja tovább gyengíteni utóda befolyását a pártban.

A posztjáról lemondott pártigazgatót Mesterházy bizalmasaként tartják számon, ezért arról már korábban hallani lehetett, hogy sokáig nem marad a helyén. Többen arra hívták fel lapunk figyelmét, hogy Velez nem csupán Tóbiás Józsefnek küldte el a lemondó levelét, hanem minden megyei elnöknek, amit akkor is udvariatlan lépésnek tartanak, ha tudják, hogy a pártigazgató nem áll közel az új elnökség tagjaihoz.

Úgy tudjuk, hogy a pártigazgatót Tóbiás le akarta váltani, de csak az év végén, amit a két politikus korábban meg is beszélt egymással. Miután az új vezetés bírósági bejegyzéséig Veleznél van a "kasszakulcs" és a kampányban is nélkülözhetetlen a munkája, a pártelnök arra kérte, néhány hónapig dolgozzon vele, amit állítólag az MSZP-t igazgató politikus meg is ígért. Ezt követően szombaton, az országos választmányi ülés napján váratlanul mégis lemondott a pártigazgató, ami több szocialista politikus számára azért is csalódás, mert úgy gondolják, hogy Velez így akarta a testület döntéseiről elterelni a figyelmet. Velez körlevelében azt írta, hogy az utóbbi időben több olyan hír jutott a tudomására, amely szerint őt tartják akadálynak, hogy az új pártelnök megvalósítsa saját irányvonalát, úgy érezte, nincs meg a bizalom iránta, ezért mond le. Értesülésünk szerint arról is írt, hogy egy igazán baloldali párt vezetésében vállalna majd tisztséget. Velez a körlevélben bejelentette, hogy listás képviselői mandátumát azért megtartja.

Lapunk már korábban megírta, hogy Tóbiás szeretné kettéválasztani a pártigazgató munkakörét, így lesz külön szervezési igazgató és pénztáros az MSZP-ben. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy a szervezésért a jövőben Szabó Imre egykori környezetvédelmi miniszter felelhet majd. Forrásaink szerint a szocialisták elnöksége a mai ülésén dönthet a poszt sorsáról és Velez utódáról is.

Szerző

Mit szól ehhez a hatóság?

Publikálás dátuma
2014.09.17. 07:05
Nincs pihenő a médiaháborúban FOTÓ: NÉPSZAVA
Érvényes szerződése van a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) az RTL Klubnak a programdíj 2015. január 1-jei bevezetéséről - erről még a digitális átállás idején egyeztettek. Dirk Gerkens, a csatorna vezérigazgatója szerint Lázár János javaslatának célja annak megakadályozása is lehet, hogy a csatorna kompenzálhassa a reklámadó miatt kiesett bevételeit.

"Senki nem hiszi el külföldi üzletfeleim közül, hogy a 40 százalékos adókulcsot nem a profitra vetette ki a magyar kormány, hanem a teljes bevételünkre. Amikor ezt elmeséltem, ötször kérdeztek vissza, és ötször is kellett elmondanom, hogy pedig így van" - szemléltette a reklámadó abszurditását az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens, aki szerint ilyen kormányzati lépéssel még egyetlen tévés piacon sem találkoztak a világban. Ennek ellenére nem hogy elfordultak volna a hirdetők a csatornától, hanem, mint fogalmazott, "éppen ellenkezőleg".

Az RTL Klub tegnapi sajtóbeszélgetésén Gerkens azt is elárulta: a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által pénteken benyújtott, a programdíj beszedését átmenetileg tiltó törvényjavaslat ugyancsak váratlanul érte a társaságot. Mégpedig amiatt, mert - mint mondta - az RTL Klubnak jelenleg is érvényes szerződése van az NMHH-val arról, hogy 2015. január 1-jétől kérhetnek ilyen díjat a kábelszolgáltatóktól. Erről pedig még a digitális átállás idején egyeztettek tavaly. Az RTL-vezér szerint az NMHH akkor azért is bólintott rá a programdíj, avagy a terjesztői díj engedélyezésére, mert a tévétársaság megígérte: cserébe nem lassítják a digitális átállást, holott az negatívan hatott mind a nézettségre, mind az üzleti érdekeikre. "Ez egy komolyan végiggondolt lépés volt a felek között" - mondta a vezérigazgató, aki szerint nem kizárt, hogy a kormány célja annak megakadályozása lehet, hogy a csatorna kompenzálhassa a reklámadó miatt kieső bevételeit.

Lázár javaslata szerint, miután a digitális átállással a két legnagyobb kereskedelmi csatorna ingyen nem lesz elérhető, maga kívánja majd meghatározni a programdíj mértékét, azzal az indokkal, hogy a szolgáltatók ne vessenek ki magasabb előfizetési díjat a lakosságra. Ugyanakkor Gerkens szerint érthetetlen ez az érv, hiszen az előfizetők eddig is fizettek a szolgáltatáscsomagokért, amelyben az RTL Klub és a TV2 is benne van. "Ingyenes kábelcsomag most sincs a piacon" - mondta. A szerződésről egyébként érdeklődtünk az NMHH-nál is - így arról, van-e hasonló megállapodásuk más társaságokkal is -, de lapzártánkig nem érkezett válasz.

Arról az RTL vezetője nem kívánt beszélni, ha megszavaznák a javaslatot, pontosan mekkora összegtől esnének el. Ugyanakkor 2015-ös üzleti tervükben már szerepelt a tétel. (A TV2 vezetője, Simon Zsolt egyébként 6-8 milliárdot várt volna jövőre a programdíjból -s sajtóhírek szerint az RTL is ennyit -, ami évek óta veszteséges mérlegüket tudta volna helyrebillenteni.) Hangsúlyozta, hogy mindennek a piaci szereplők ügyének kellene lennie, nekik kellene megegyezni egymás közt. Felidézte, hogy az Egyesült Államokban a Warner és a CBS is vitába keveredett a terjesztői díj miatt, de arra már nem emlékezett, hogy Barack Obama beavatkozott volna. Azt a vezérigazgató ezúttal is leszögezte, hogy a német tulajdonos Bertelsmann továbbra sem tervezi a kivonulást Magyarországról, sőt még itteni programköltségüket is megemelték.

Bár a javaslat elsősorban a két országos kereskedelmi csatornára koncentrál - miközben a TV2 nem zárja ki, hogy a jövőben mégis kérhetnének terjesztői díjat -, kétségtelen, hogy a jobboldalhoz kötött üzletembereknek szóló újabb üzenetként is értelmezhető. Miközben a Népszabadság szerint szinte bizonyos, hogy a kormányfő "a kiegyezés feltételül" azt szabta, hogy Simicska Lajos mondjon le a már reklámadóval is jócskán érintett érdekeltségeinek egy részéről, információink szerint nincs szó semmiféle eladásról, hiszen a Magyar Nemzet vezetése is éppen próbálja racionalizálni a működését, és ezért kezdett leépítésbe. Ami sokkal inkább következménye az Orbán Viktor és a fideszes holdudvar között éleződő konfliktusnak. A Magyar Nemzet, mint megírtuk, harminc újságírójától válik meg, köztük olyan ismert nevektől, mint Lovas István, vagy Torkos Matild. A lap már nyáron komoly takarékosságba kezdett, hiszen állami hirdetéseiket is leállították.

Cáfolta azonban tegnap a Hír Tv, hogy megszüntetnék a műsoraik harmadát. Korda Judit, a Hír Tv vezérigazgatója az mmonline.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy a reklámadó őket is érinti, ezért a költségekre igen érzékenyek, de azt nem érzékelték, hogy - mint azt a portál felvetette - "két hónapja nem érkezik állami hirdetés", de megerősítette, náluk is lesznek bizonyos változások, "de nem olyan mértékben", mint hogy több műsorukat megszüntessék. A Hír Tv tavalyi adózott eredménye 534 millió forint volt, a Magyar Nemzeté 712 millió, a számítások szerint a Hír Tv-nek idén nagyjából 400 millió forint reklámadót kell fizetnie.

Rosszabbul teljesít a TV2
Szeptemberben már 1,4 százalékos különbség volt az RTL Klub Híradója és a Tények nézettsége között - vagyis az RTL a mélypontot jelentő futball vb 15,4 százalékos közönségarányát augusztusra először 19,9-re, szeptemberre már 20,5-re tornázta fel, miközben a Tények 24,7 és 21,9 között mozgott.
Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatójának ismertetése szerint közben a két nagy csatorna össznézettsége csökken, ám a kábelcsatornák - melyek között jócskán akad TV2-es és RTL-es érdekeltség - közönségaránya napközben már 64,8 százalékos.
Jelenleg minden magyar háztartás legalább 7 csatornát tud fogni, 61 százalékuk már több mint 30-at, 45 százalékuk pedig több mint 50-et. Az RTL-es X-faktor stabilan a legnézettebb műsor, és az új napi műsor, a Konyhafőnök is 40 százalék fölötti nézettséget produkál, a 13-39 évesek, és főleg a nők körében népszerű. Közben a TV2 közönsége idősödik.




Szerző

Mit szól ehhez a hatóság?

Publikálás dátuma
2014.09.17. 07:05
Nincs pihenő a médiaháborúban FOTÓ: NÉPSZAVA
Érvényes szerződése van a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) az RTL Klubnak a programdíj 2015. január 1-jei bevezetéséről - erről még a digitális átállás idején egyeztettek. Dirk Gerkens, a csatorna vezérigazgatója szerint Lázár János javaslatának célja annak megakadályozása is lehet, hogy a csatorna kompenzálhassa a reklámadó miatt kiesett bevételeit.

"Senki nem hiszi el külföldi üzletfeleim közül, hogy a 40 százalékos adókulcsot nem a profitra vetette ki a magyar kormány, hanem a teljes bevételünkre. Amikor ezt elmeséltem, ötször kérdeztek vissza, és ötször is kellett elmondanom, hogy pedig így van" - szemléltette a reklámadó abszurditását az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens, aki szerint ilyen kormányzati lépéssel még egyetlen tévés piacon sem találkoztak a világban. Ennek ellenére nem hogy elfordultak volna a hirdetők a csatornától, hanem, mint fogalmazott, "éppen ellenkezőleg".

Az RTL Klub tegnapi sajtóbeszélgetésén Gerkens azt is elárulta: a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által pénteken benyújtott, a programdíj beszedését átmenetileg tiltó törvényjavaslat ugyancsak váratlanul érte a társaságot. Mégpedig amiatt, mert - mint mondta - az RTL Klubnak jelenleg is érvényes szerződése van az NMHH-val arról, hogy 2015. január 1-jétől kérhetnek ilyen díjat a kábelszolgáltatóktól. Erről pedig még a digitális átállás idején egyeztettek tavaly. Az RTL-vezér szerint az NMHH akkor azért is bólintott rá a programdíj, avagy a terjesztői díj engedélyezésére, mert a tévétársaság megígérte: cserébe nem lassítják a digitális átállást, holott az negatívan hatott mind a nézettségre, mind az üzleti érdekeikre. "Ez egy komolyan végiggondolt lépés volt a felek között" - mondta a vezérigazgató, aki szerint nem kizárt, hogy a kormány célja annak megakadályozása lehet, hogy a csatorna kompenzálhassa a reklámadó miatt kieső bevételeit.

Lázár javaslata szerint, miután a digitális átállással a két legnagyobb kereskedelmi csatorna ingyen nem lesz elérhető, maga kívánja majd meghatározni a programdíj mértékét, azzal az indokkal, hogy a szolgáltatók ne vessenek ki magasabb előfizetési díjat a lakosságra. Ugyanakkor Gerkens szerint érthetetlen ez az érv, hiszen az előfizetők eddig is fizettek a szolgáltatáscsomagokért, amelyben az RTL Klub és a TV2 is benne van. "Ingyenes kábelcsomag most sincs a piacon" - mondta. A szerződésről egyébként érdeklődtünk az NMHH-nál is - így arról, van-e hasonló megállapodásuk más társaságokkal is -, de lapzártánkig nem érkezett válasz.

Arról az RTL vezetője nem kívánt beszélni, ha megszavaznák a javaslatot, pontosan mekkora összegtől esnének el. Ugyanakkor 2015-ös üzleti tervükben már szerepelt a tétel. (A TV2 vezetője, Simon Zsolt egyébként 6-8 milliárdot várt volna jövőre a programdíjból -s sajtóhírek szerint az RTL is ennyit -, ami évek óta veszteséges mérlegüket tudta volna helyrebillenteni.) Hangsúlyozta, hogy mindennek a piaci szereplők ügyének kellene lennie, nekik kellene megegyezni egymás közt. Felidézte, hogy az Egyesült Államokban a Warner és a CBS is vitába keveredett a terjesztői díj miatt, de arra már nem emlékezett, hogy Barack Obama beavatkozott volna. Azt a vezérigazgató ezúttal is leszögezte, hogy a német tulajdonos Bertelsmann továbbra sem tervezi a kivonulást Magyarországról, sőt még itteni programköltségüket is megemelték.

Bár a javaslat elsősorban a két országos kereskedelmi csatornára koncentrál - miközben a TV2 nem zárja ki, hogy a jövőben mégis kérhetnének terjesztői díjat -, kétségtelen, hogy a jobboldalhoz kötött üzletembereknek szóló újabb üzenetként is értelmezhető. Miközben a Népszabadság szerint szinte bizonyos, hogy a kormányfő "a kiegyezés feltételül" azt szabta, hogy Simicska Lajos mondjon le a már reklámadóval is jócskán érintett érdekeltségeinek egy részéről, információink szerint nincs szó semmiféle eladásról, hiszen a Magyar Nemzet vezetése is éppen próbálja racionalizálni a működését, és ezért kezdett leépítésbe. Ami sokkal inkább következménye az Orbán Viktor és a fideszes holdudvar között éleződő konfliktusnak. A Magyar Nemzet, mint megírtuk, harminc újságírójától válik meg, köztük olyan ismert nevektől, mint Lovas István, vagy Torkos Matild. A lap már nyáron komoly takarékosságba kezdett, hiszen állami hirdetéseiket is leállították.

Cáfolta azonban tegnap a Hír Tv, hogy megszüntetnék a műsoraik harmadát. Korda Judit, a Hír Tv vezérigazgatója az mmonline.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy a reklámadó őket is érinti, ezért a költségekre igen érzékenyek, de azt nem érzékelték, hogy - mint azt a portál felvetette - "két hónapja nem érkezik állami hirdetés", de megerősítette, náluk is lesznek bizonyos változások, "de nem olyan mértékben", mint hogy több műsorukat megszüntessék. A Hír Tv tavalyi adózott eredménye 534 millió forint volt, a Magyar Nemzeté 712 millió, a számítások szerint a Hír Tv-nek idén nagyjából 400 millió forint reklámadót kell fizetnie.

Rosszabbul teljesít a TV2
Szeptemberben már 1,4 százalékos különbség volt az RTL Klub Híradója és a Tények nézettsége között - vagyis az RTL a mélypontot jelentő futball vb 15,4 százalékos közönségarányát augusztusra először 19,9-re, szeptemberre már 20,5-re tornázta fel, miközben a Tények 24,7 és 21,9 között mozgott.
Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatójának ismertetése szerint közben a két nagy csatorna össznézettsége csökken, ám a kábelcsatornák - melyek között jócskán akad TV2-es és RTL-es érdekeltség - közönségaránya napközben már 64,8 százalékos.
Jelenleg minden magyar háztartás legalább 7 csatornát tud fogni, 61 százalékuk már több mint 30-at, 45 százalékuk pedig több mint 50-et. Az RTL-es X-faktor stabilan a legnézettebb műsor, és az új napi műsor, a Konyhafőnök is 40 százalék fölötti nézettséget produkál, a 13-39 évesek, és főleg a nők körében népszerű. Közben a TV2 közönsége idősödik.




Szerző