Elvis Costello Budapesten

Publikálás dátuma
2014.09.23. 07:49
Fotó: Matt Roberts/Getty Images
Első magyarországi koncertjére készül az elmúlt négy évtized egyik legjelentősebb angol dalszerző-énekese, Elvis Costello. A 60. születésnapját néhány hete ünneplő zenész, aki október 24-én szólóban lép fel a Művészetek Palotájában, telefonon nyilatkozott.

"Még soha nem hívtak Magyarországra, nagyszerű, hogy ismét eljuthatok egy számomra új városba. Van, hogy zenekarral, van, hogy más szólóelőadókkal közösen koncertezem, nemrég nagyzenekarral léptem fel a Hollywood Bowlban. De Budapestre csak a gitárommal, a zongorámmal és a dalaimmal érkezem" - mondta Elvis Costello.

Mint felidézte, harminc évvel ezelőtt, 1984-ben már lebonyolított egy teljes szólóturnét és akkor játszott ilyen típusú műsorokat, amikor éppen nem zenekaraival, az Attractionsszel vagy az Impostersszel játszott. 1985-ben szólóban adta elő a Live Aid-koncerten a Beatles All You Need Is Love című dalát.

"Óriási esemény volt, emlékszem, mielőtt kiléptem a színpadra, egy barátom vállon veregetett, és azt mondta, ne aggódj, hogy egy milliárdan néznek a tévén keresztül. Egy kicsit megnevettetett és megpróbált lelket önteni belém, mielőtt egy szál gitárral kiállok a stadion 70 ezer fős közönsége elé. Azóta volt, hogy még nagyobb közönség előtt játszottam, ugyanakkor persze felléptem sokkal kevesebb ember előtt is. A leginkább egy kis színházterem intimitása áll a legközelebb hozzám, de jól érzem magam nagy fesztiválokon is. Játszottam Glastonburyben is szólóműsorral. Annak tisztasága, hogy egyedül játszol, nagyon hatásos tud lenni egy nagy tömeg számára is" - fejtette ki Costello.

A brit zenész szerint a legnagyobb kihívás mindig az, ha teljesen új közönség előtt játszik. Hozzátette: ilyenkor fel kell mérni a repertoár erősségét, és össze kell vetni azzal, hogy egy adott országban mik az ismertebb dalai.

"A leghíresebb számaim nem mindig a legjobb kompozícióim, viszont azokat játsszák inkább a rádiók. Megpróbálom előadni a híresebb dalokat úgy, hogy egy kicsit átalakítom őket. Szeretem meglepni a nézőket, és eljátszani nekik olyan dalokat, amelyeket még nem hallottak, de remélhetőleg megtetszenek nekik. Megpróbálok elmesélni történeteket, előfordul, hogy két olyan dalt rakok egymás mellé, amelyeket csaknem negyven év különbséggel írtam. Néha keresek két-három számot, amelyek hasonló témakört járnak be, és így az egész műsornak lesz egy történetmesélős jellege. Számomra ezáltal intenzívebbé válhat az előadásmód, és remélhetőleg a közönség is jobban el tud mélyülni érzelmileg" - hangsúlyozta.

Szerző

Magával elég jó játszani

Publikálás dátuma
2014.09.23. 07:45
Stohl Andrástól vette át Szandtner Anna a legjobb női főszereplőnek járó díjat. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
A vasárnap esti Színikritikusdíj-átadón Pintér Béla kapta a legjobb előadásért járó díjat, és még a legjobb új magyar drámáért járó elismerést is átvehette. Fodor Tamás pedig nem csupán életműdíjas lett, hanem a legjobb férfi főszereplő is.

Kulka János betolja Lang Györgyit, aki papucsban van, és rajta két különböző élénk színű zokni. Ezen nincs semmi meglepő, a színésznő, énekesnő szokott extravagánsan öltözködni. Leül mellé Kulka szintén a tőle megszokott eleganciában, fekete, jól szabott öltönyben, kényelmesen elhelyezkedik, majd akkurátusan keresztbe teszi a lábát, ekkor látszik, hogy rajta is felemás zokni virít, finoman fogalmazva, nem az öltözékéhez illő sötét tónusban. Persze jókora nevetés lesz, és ez meg is teremti a Színikritikusdíj-átadó gálaesthez az alaphangulatot. Lang és Kulka ugyanis a műsorvezetők. Így rögtön érzékelhető, hogy lesz ironikus humor, és lesz sokféleség is, ez az est annak jegyében zajlik, hogy virágozzék temérdek virág.

Egy díjátadó persze mindig embermustra is. Érdekes ki hogyan reagál, mit mond a díj átvételekor, milyen csalódott annak az arca, aki nem kap, vagy éppen mennyire képes örülni az ő kategóriájában mások boldogságának. Már jó néhány éve ugyanis a 15 kategóriában három-három jelölt nevét hozzák nyilvánosságra, és - mint az Oscar-díj esetében - csak a gálán derül ki, hogy melyikük is kapta az elismerést. Azok szavazhatnak, akik az elmúlt szezonban legalább kilencven produkciót láttak.

A díj értékét az adja, hogy független civil szakmai szervezet tagjai ítélik oda, titkos szavazással, így nem szól bele a politika. Ez viszont azzal is jár, mint Bagossy László videó-üzenetében pikírten mondta, hogy a "Színikritikus-díj szerintem a legjobb díjak egyike, pénz nem jár vele, de szégyellni se kell, mint azokat a díjakat, amelyekkel pénz jár." Kétségtelen, hogy ennek a díjnak olyan időkben egyre nő a rangja, amikor gyakran az elismerések odaítélésénél nem feltétlenül a szakmai szempontok a legfontosabbak.

Lang és Kulka időnként fel is olvasnak olyan részleteket, amik furcsa szempontokat, különös világnézetet tartalmaznak, és visszájukra fordulva mulatságossá válnak, például a remény színházáról, vagy éppen meglehetősen sematikusnak, előítéletesnek tűnő mondatokat az újdonsült biológia tankönyvből. Néhány fiatal színész, Bárnai Péter, Lakos Fanni, Horváth Kristóf, Mohai Tamás, Réti Iringó állandóan bejön, vagy éppen kiviharzik, rendszeresen jelen van a színpadon, gesztusokkal, mimikával, énekkel, erőteljes mozdulatokkal véleményezik a történeteket, táncolnak, ha úgy alakul a földön csúsznak-másznak, örökmozgók, energiabombák. Időnként túlspiláznak valamit, de vitalitásuk üdítő.

Fodor Tamás először életműdíjat kap, neki Nyakó Juli és Nagypál Gábor színésztársai adják át, Nyakó éppen 33 éve dolgozik vele, azt mondja, krisztusi korba értek. Nagypállal éppen a múlt héten volt közös premierjük a Szkénében, és önként, saját maga kinevelve az utódját, neki adta át a Stúdió "K" vezetését. Fodor kajánul odaszól nekik, hogy "jobban meg vagytok hatódva, mint én", és tényleg meg vannak. De persze azért Fodor is meghatódott, bármennyire is igyekszik leplezni, hiszen igazán dörgő, szívből jövő taps fogadja.

Elmondja, hogy olyan nagyon az elismerésekkel nem lehet mit kezdeni, azok megmagyarázhatatlanok. És beszél két igazán komoly elismeréséről. Az egyik, amikor Szolnokon, a híres Vasziljev rendezésében játszott, akkor egyszer csak Törőcsik Mari azt mondta neki, "Idefigyeljen Fodor, mondtam én már magának, hogy magával elég jó játszani!?" A másik pedig, amikor egy kislány bement a Stúdió "K"-ba egy gyerekelőadásra, és azt kérdezte a papájától, hogy "Apu, ez színház? Ez teljesen olyan, mint otthon."

Bár ez állítólag igazán nem jellemző rá, Szandtner Annán, aki a legjobb női főszereplőnek bizonyult az Örkény Színház Stuart Mária előadásában nyújtott teljesítményéért, látszik leginkább az elérzékenyülés. Pár mondatot présel ki köszönetül, aztán megilletődve elakadnak a szavai.

Pintér Béla bezzeg meglehetősen flott, amikor a legjobb drámáért járó elismerést vehetné át, még csak videó üzenetével találkozunk, úgy hallom fellépésen volt. De aztán a program végére megjelenik teljes életnagyságban, és nagyon örül, hogy Pintér Béla és Társulata nem a független kategóriában, hanem valamennyi produkció között minősült a legjobbnak. Azt mondja, utoljára ilyen a Schilling Árpád által a Krétakörben rendezett Sirály előadásával fordult elő. És ehhez úgy látszik, kell Csákányi Eszter, teszi hozzá, aki a Krétakörben is játszott, ahogy náluk szintén.

A legjobb független előadás egyébként, a szintén a Szkénében bemutatott, Irtás lett, a Forte Társulattal, melynek tagjai két színész kivételével, ábrázolandó a nagy összetartást, valamennyien ki is mennek meghajolni.

Jó hangulata volt a Néder Panni rendezte estének. Rövid időre már-már olyan érzésem támad, hogy egészen egységes a szakma, persze tudom, hogy ez csak délibábos, villanásnyi érzéki csalódás.

A díjazottak
Pintér Béla a Titkaink című produkcióért a legjobb előadás díját kapta és a legjobb új magyar drámáért járó elismerést is átvehette.
Fodor Tamás életműdíjban részesült, és a legjobb férfi főszereplő díja ugyancsak az övé.
A legjobb női főszereplő díját Szandtner Anna kapta az Örkény Színház Stuart Mária című előadásában játszott szerepéért.
A legjobb rendezésért is az Örkény Színház produkciója, a Hamlet színpadra állításáért, Bagossy Lászlóé az elismerés.
A Horváth Csaba rendezte Irtás című előadás, a Forte Társulat és a Szkéné Színház produkciója a legjobb független színházi előadás díját nyerte el.
A Centrál Színház Bozsik Yvette rendezte Chicago című előadása a legjobb zenés/szórakoztató előadás díját kapta.
A legjobb színházi zenéért az idén is Kovács Márton vette át az elismerést, ezúttal az Örkény Színház A képzelt beteg című előadásáért.
A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás díját a Budapest Bábszínház 3-4 éveseknek szóló Boribon és Annipanni című előadása, Ellinger Edina rendezése nyerte el.
A legjobb díszlet díját Balázs Juli vehette át a Vígszínház és a Szputnyik Hajózási Társaság A revizor című előadásáért, míg a legjobb jelmez díját Izsák Lili és Kálmán Eszter kapta az Örkény Színház Stuart Mária című produkciójáért.
A legjobb női mellékszereplő díját Bozó Andrea vette át a Szkéné Színház produkciójában, Székely Csaba Bányavíz című darabjában nyújtott alakításáért.
A legjobb férfi mellékszereplő díját megosztva Kaszás Gergő a Vádli Alkalmi Színházi Társulás, a Füge Produkció és a Szkéné Színház I. Erzsébet című produkciójában játszott szerepéért, valamint Krisztik Csaba az Irtás, és a Székesfehérvári Vörösmarty Színház Lear király című produkciójában nyújtott alakításaiért kapta.
A legígéretesebb pályakezdő díját a Kaposvári Egyetemen két éve diplomázott Lovas Rozi, a Magyar Színház tagja nyerte el.
Különdíjat ítéltek oda a kritikusok az írókat, színészeket és a múzeum alkotásait összekapcsoló európai uniós összművészeti projekt, a Ganymed Goes to Europe programért.

Szerző

Magával elég jó játszani

Publikálás dátuma
2014.09.23. 07:45
Stohl Andrástól vette át Szandtner Anna a legjobb női főszereplőnek járó díjat. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
A vasárnap esti Színikritikusdíj-átadón Pintér Béla kapta a legjobb előadásért járó díjat, és még a legjobb új magyar drámáért járó elismerést is átvehette. Fodor Tamás pedig nem csupán életműdíjas lett, hanem a legjobb férfi főszereplő is.

Kulka János betolja Lang Györgyit, aki papucsban van, és rajta két különböző élénk színű zokni. Ezen nincs semmi meglepő, a színésznő, énekesnő szokott extravagánsan öltözködni. Leül mellé Kulka szintén a tőle megszokott eleganciában, fekete, jól szabott öltönyben, kényelmesen elhelyezkedik, majd akkurátusan keresztbe teszi a lábát, ekkor látszik, hogy rajta is felemás zokni virít, finoman fogalmazva, nem az öltözékéhez illő sötét tónusban. Persze jókora nevetés lesz, és ez meg is teremti a Színikritikusdíj-átadó gálaesthez az alaphangulatot. Lang és Kulka ugyanis a műsorvezetők. Így rögtön érzékelhető, hogy lesz ironikus humor, és lesz sokféleség is, ez az est annak jegyében zajlik, hogy virágozzék temérdek virág.

Egy díjátadó persze mindig embermustra is. Érdekes ki hogyan reagál, mit mond a díj átvételekor, milyen csalódott annak az arca, aki nem kap, vagy éppen mennyire képes örülni az ő kategóriájában mások boldogságának. Már jó néhány éve ugyanis a 15 kategóriában három-három jelölt nevét hozzák nyilvánosságra, és - mint az Oscar-díj esetében - csak a gálán derül ki, hogy melyikük is kapta az elismerést. Azok szavazhatnak, akik az elmúlt szezonban legalább kilencven produkciót láttak.

A díj értékét az adja, hogy független civil szakmai szervezet tagjai ítélik oda, titkos szavazással, így nem szól bele a politika. Ez viszont azzal is jár, mint Bagossy László videó-üzenetében pikírten mondta, hogy a "Színikritikus-díj szerintem a legjobb díjak egyike, pénz nem jár vele, de szégyellni se kell, mint azokat a díjakat, amelyekkel pénz jár." Kétségtelen, hogy ennek a díjnak olyan időkben egyre nő a rangja, amikor gyakran az elismerések odaítélésénél nem feltétlenül a szakmai szempontok a legfontosabbak.

Lang és Kulka időnként fel is olvasnak olyan részleteket, amik furcsa szempontokat, különös világnézetet tartalmaznak, és visszájukra fordulva mulatságossá válnak, például a remény színházáról, vagy éppen meglehetősen sematikusnak, előítéletesnek tűnő mondatokat az újdonsült biológia tankönyvből. Néhány fiatal színész, Bárnai Péter, Lakos Fanni, Horváth Kristóf, Mohai Tamás, Réti Iringó állandóan bejön, vagy éppen kiviharzik, rendszeresen jelen van a színpadon, gesztusokkal, mimikával, énekkel, erőteljes mozdulatokkal véleményezik a történeteket, táncolnak, ha úgy alakul a földön csúsznak-másznak, örökmozgók, energiabombák. Időnként túlspiláznak valamit, de vitalitásuk üdítő.

Fodor Tamás először életműdíjat kap, neki Nyakó Juli és Nagypál Gábor színésztársai adják át, Nyakó éppen 33 éve dolgozik vele, azt mondja, krisztusi korba értek. Nagypállal éppen a múlt héten volt közös premierjük a Szkénében, és önként, saját maga kinevelve az utódját, neki adta át a Stúdió "K" vezetését. Fodor kajánul odaszól nekik, hogy "jobban meg vagytok hatódva, mint én", és tényleg meg vannak. De persze azért Fodor is meghatódott, bármennyire is igyekszik leplezni, hiszen igazán dörgő, szívből jövő taps fogadja.

Elmondja, hogy olyan nagyon az elismerésekkel nem lehet mit kezdeni, azok megmagyarázhatatlanok. És beszél két igazán komoly elismeréséről. Az egyik, amikor Szolnokon, a híres Vasziljev rendezésében játszott, akkor egyszer csak Törőcsik Mari azt mondta neki, "Idefigyeljen Fodor, mondtam én már magának, hogy magával elég jó játszani!?" A másik pedig, amikor egy kislány bement a Stúdió "K"-ba egy gyerekelőadásra, és azt kérdezte a papájától, hogy "Apu, ez színház? Ez teljesen olyan, mint otthon."

Bár ez állítólag igazán nem jellemző rá, Szandtner Annán, aki a legjobb női főszereplőnek bizonyult az Örkény Színház Stuart Mária előadásában nyújtott teljesítményéért, látszik leginkább az elérzékenyülés. Pár mondatot présel ki köszönetül, aztán megilletődve elakadnak a szavai.

Pintér Béla bezzeg meglehetősen flott, amikor a legjobb drámáért járó elismerést vehetné át, még csak videó üzenetével találkozunk, úgy hallom fellépésen volt. De aztán a program végére megjelenik teljes életnagyságban, és nagyon örül, hogy Pintér Béla és Társulata nem a független kategóriában, hanem valamennyi produkció között minősült a legjobbnak. Azt mondja, utoljára ilyen a Schilling Árpád által a Krétakörben rendezett Sirály előadásával fordult elő. És ehhez úgy látszik, kell Csákányi Eszter, teszi hozzá, aki a Krétakörben is játszott, ahogy náluk szintén.

A legjobb független előadás egyébként, a szintén a Szkénében bemutatott, Irtás lett, a Forte Társulattal, melynek tagjai két színész kivételével, ábrázolandó a nagy összetartást, valamennyien ki is mennek meghajolni.

Jó hangulata volt a Néder Panni rendezte estének. Rövid időre már-már olyan érzésem támad, hogy egészen egységes a szakma, persze tudom, hogy ez csak délibábos, villanásnyi érzéki csalódás.

A díjazottak
Pintér Béla a Titkaink című produkcióért a legjobb előadás díját kapta és a legjobb új magyar drámáért járó elismerést is átvehette.
Fodor Tamás életműdíjban részesült, és a legjobb férfi főszereplő díja ugyancsak az övé.
A legjobb női főszereplő díját Szandtner Anna kapta az Örkény Színház Stuart Mária című előadásában játszott szerepéért.
A legjobb rendezésért is az Örkény Színház produkciója, a Hamlet színpadra állításáért, Bagossy Lászlóé az elismerés.
A Horváth Csaba rendezte Irtás című előadás, a Forte Társulat és a Szkéné Színház produkciója a legjobb független színházi előadás díját nyerte el.
A Centrál Színház Bozsik Yvette rendezte Chicago című előadása a legjobb zenés/szórakoztató előadás díját kapta.
A legjobb színházi zenéért az idén is Kovács Márton vette át az elismerést, ezúttal az Örkény Színház A képzelt beteg című előadásáért.
A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás díját a Budapest Bábszínház 3-4 éveseknek szóló Boribon és Annipanni című előadása, Ellinger Edina rendezése nyerte el.
A legjobb díszlet díját Balázs Juli vehette át a Vígszínház és a Szputnyik Hajózási Társaság A revizor című előadásáért, míg a legjobb jelmez díját Izsák Lili és Kálmán Eszter kapta az Örkény Színház Stuart Mária című produkciójáért.
A legjobb női mellékszereplő díját Bozó Andrea vette át a Szkéné Színház produkciójában, Székely Csaba Bányavíz című darabjában nyújtott alakításáért.
A legjobb férfi mellékszereplő díját megosztva Kaszás Gergő a Vádli Alkalmi Színházi Társulás, a Füge Produkció és a Szkéné Színház I. Erzsébet című produkciójában játszott szerepéért, valamint Krisztik Csaba az Irtás, és a Székesfehérvári Vörösmarty Színház Lear király című produkciójában nyújtott alakításaiért kapta.
A legígéretesebb pályakezdő díját a Kaposvári Egyetemen két éve diplomázott Lovas Rozi, a Magyar Színház tagja nyerte el.
Különdíjat ítéltek oda a kritikusok az írókat, színészeket és a múzeum alkotásait összekapcsoló európai uniós összművészeti projekt, a Ganymed Goes to Europe programért.

Szerző