internet;Facebook;közösségi oldal;reklámok;Paul Budnitz;Ello;

Helló, Ello!

Újabb internetes közösségi oldal van születőben: az elmúlt napokban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő és rohamosan növekvő felhasználói körrel rendelkező Ello olyat kínál, ami igencsak szokatlannak tűnhet a hirdetőkkel teli online felületeken: a közösségi oldalon ugyanis nincsenek, és nem is lesznek reklámok. Kérdés, hogy az üzemeltetők akkor vajon miből tartják majd fent, fejlesztik a portált? 

"A közösségi oldaladat a hirdetők uralják. Mindent, amit megosztasz, minden új barátodat, minden linket, amire ráklikkelsz, rögzítik és adattá alakítják. A hirdetők felvásárolják ezeket az adatokat, hogy még több hirdetést mutathassanak neked. Te vagy a termék, amit adnak-vesznek" - írják nyilatkozatukban az Ello fejlesztői, akik hisznek abban, hogy létezik egy "másik út", ahol a közösségi oldalak nem "a megtévesztés és manipuláció" eszközei.

Szándékuk szerint a ma már anti-Facebooknak is nevezett közösségi oldal, amelyet eredetileg csak - a Facebookhoz hasonlóan - saját használatra terveztek a készítők, a maga egyszerűségével és letisztultságával felveheti a versenyt a kép- és videóhirdetésekkel teli közösségi oldalakkal.

A fejlesztők elmondása szerint az Ello nem használja fel a felhasználók személyes adatait kereskedelmi célokra, nem követi nyomon a netezők böngészési szokásait, és a valós név használatát sem teszi kötelezővé - a regisztrációhoz csupán egy e-mail címre és egy már regisztrált ismerősünk meghívójára van szükség. "Mi a felhasználóknak, a Facebook a hirdetőknek készítette az oldalt.

Ahhoz, hogy több pénzt tudjanak keresni, és el tudják adni az adatokat, tudniuk kell a felhasználó valódi nevét" - nyilatkozta Paul Budnitz, az Ello alapítója. A közelmúltban ugyanis többen panaszkodtak - köztük híresebb művészek, előadók is - hogy letiltották Facebook-profiljukat azért, mert nem a valódi nevüket használták.

Bár az Ello-ra történő regisztrálás ma még ingyenes, megeshet, hogy a jövőben - amennyiben a portálnak sikerül fenntartania jelenlegi (pillanatnyi?) népszerűségét - a felhasználóknak fizetniük kell majd azért, hogy élvezhessék a kivételes, hirdetésmentes online környezetet. Ugyanakkor többen éppen azért "tűrik el" az online hirdetéseket a különböző közösségi, kép- vagy videómegosztó portálokon, mert a tartalmakhoz ingyenesen hozzáférhetnek, sőt, alakíthatják is azokat.

A Facebook nemrégiben közzétett jelentése szerint az oldal összesen 2,7 billió dollárt termelt 2014 második negyedévében - természetesen reklámbevételekből. A hirdetőcégek azonban nemcsak azért fizetnek, hogy reklámjaikat elhelyezhessék, hanem azért is, hogy információt kapjanak a felhasználók "fészbukos" életéről, megosztásairól, kedveléseiről annak érdekében, hogy célzott reklámokkal bombázhassák őket.

Az Ello készítői ellenállnak ennek az üzleti modellnek, és jelenleg teljes mértékben elutasítják a webes hirdetésekből származó jövedelmet. Jelenleg a portál próba üzemmódban érhető el, a jövőbeni újításokért pedig nagy valószínűség szerint - minden plusz szolgáltatásért egyszeri alkalommal - fizetniük kell majd a felhasználóknak.

Hamarosan elválik, hogy az Ello tud-e annyit nyújtani az embereknek, hogy még fizetni is hajlandóak legyenek érte. Nem is beszélve arról, hogy akit valóban csak a reklámok zavarnak, az ingyenesen letölthető reklámblokkoló böngészőkiegészítőkkel nem csupán a Facebookról, de minden weboldalról eltüntethetik a hirdetéseket.