Eltussolnák a tűcserés szivárogtatást?

Nem tudni, eljár-e az ügyészség a lapunk által feltárt újabb fejlemények nyomán az ombudsmani hivatal belső levelezésének kiszivárgása ügyében. Emlékezetes, az ombudsman tiltott adatszerzés és más bűncselekmények gyanúja miatt tett feljelentést, amiért a Magyar Nemzet nyilvánosságra hozott egy levelezést, amely a lap szerint a TASZ és az ombudsmani hivatal között zajlott, ám valójában a hivatal belső levelezőrendszeréből származott. Az ügyben Székely Lászlót az Országgyűlés igazságügyi bizottsága is meghallgatta, de nem állapítottak meg szabálytalanságot. Ugyanakkor az alapvető jogok biztosa szeptember 26-án ügyészségi feljelentést tett. 

Októberben aztán a Fővárosi Főügyészség közölte, hogy a büntetőeljárás megindításához szükséges egyszerű gyanú a rendelkezésre álló adatok (a feljelentés és a panasz) alapján nem állapítható meg, így a nyomozás elrendelésére nincs lehetőség. Csakhogy lapunk eközben feltárta: Trócsányi László igazságügyi miniszter kabinetfőnöke, Hajas Barnabás szivárogtathatta ki a levelezést a Magyar Nemzethez. Hajas, aki korábban az ombudsmani hivatalban dolgozott, kabinetfőnöki tisztségéről ezután lemondott, "figyelemmel arra, hogy a józsefvárosi tűcsereprogrammal kapcsolatban felmerült személyes érintettsége". Megírtuk azonban azt is: Hajas továbbra is az IM-ben dolgozik, méghozzá a közjogi koordinációs osztály főosztályvezető-helyetteseként.

Ezt az új fejleményt az ügyészség korábbi, elutasító határozata meghozatal előtt nem vizsgálhatta, ám hogy azóta újra napirendre vették-e az ombudsman feljelentését, nem tudni. Ugyanakkor az Alapvető Jogok Biztosának Hivatal lapunkkal azt közölte: az Alkotmányvédelmi Hivatal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat vizsgálatai folyamatban vannak. Eközben lezárult a tűcsereprogrammal kapcsolatban kiszivárgott levél ügyében az ombudsmani hivatalban lefolytatott fegyelmi vizsgálat, az érintett munkatárs megrovást kapott - erősítették meg. A Magyar Nemzet írt ugyanis tegnap arról, hogy az érintett főosztályvezető megrovásban részesült, de maradt pozíciójában. Az érintett munkatárs a levelezésben használt megfogalmazásaiért elismerte felelősségét, ezért a megrovásáról szóló határozatban felhívták a figyelmét a "hivatali eljárásrend betartásának fontosságára".

Szerző

Átverte a kormány a szociális dolgozókat

Publikálás dátuma
2014.11.11. 06:05
Fotó: Népszava
Nem írta alá tegnap a kormány által előkészített megállapodás-tervezetet a Szociális Ágazati Sztrájkbizottság, mivel a 2015-ös költségvetés tervezetében nincs fedezet a kabinet által korábban ígért bérrendezésre. Előzőleg október 6-án a kormány lépett vissza a több körben egyeztetett megállapodás aláírásától. Akkor a sztrájkbizottság úgy fogalmazott: ezzel a lépéssel "világossá vált, hogy a szociális életpálya kidolgozása és bevezetése is csak időhúzás volt és a "mézesmadzag" szerepét töltötte be".

Utóbbi megállapítást nyilvánvalóvá tette az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szociális államtitkárának tegnapi közleménye. Czibere Károly közölte, hogy csak "az ágazat középtávú fejlesztési koncepciójának elkészítése után", 2016 januárjától indulhat el a szociális életpályamodell, és várhatóan az év július 1-jétől lesz béremelés az ágazatban.

Pedig az államtitkár még az önkormányzati választás előtt, szeptember 24-én azt mondta, hogy a tárca október közepén szeretné a kormány elé vinni a szociális életpályamodell tervezetének végső változatát, ha pedig a döntés megszületik, már jövő januártól bevezetik az intézkedéseket. Az Orbán-kormány azonban, úgy tűnik, számára fontosabb célokra fordítaná a költségvetési forrásokat. Pedig a KSH adatai szerint a szociális szférába tartozó bölcsődei dolgozók 80 százaléka havi nettó 100 ezer forintnál kevesebb fizetést visz haza.

Bár az ágazat képviselői egyelőre nem jelentettek be sztrájkot, holnapra meghirdették "A Szociális Engedetlenség Napját". A demonstrálók szerdán 16 órakor gyülekeznek a Széchenyi téren, ahonnan az Emmi Akadémia utcai épülete elé, majd a Kossuthi térre vonulnak. Az esemény a miniszterelnöknek címzett petíció átadással zárul.

Az MSZP szerint átverés volt a szociális életpályamodell és a dolgozók jövő évi béremelésére vonatkozó 20 milliárdos fideszes kampányígéret is. Bangóné Borbély Ildikó képviselő felszólította a kormányt, hogy ne ezen spóroljon, amikor amikor "százmilliárdokat költ stadionokra, és ezermilliárdos áfacsalások felett huny szemet".

Szerző

Magára hagyhatják a Tv2-t

Publikálás dátuma
2014.11.11. 06:00
A Tv2 mikrofonja is koppanhat, ha kiesnek a kormány kegyeiből FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Már nem tartja stratégiailag fontos eszköznek a médiapiaci fronton, illetve az RTL Klubbal szembeni háborújában a TV2-t a kormány - értesült lapunk több, egymástól független forrásból. A nemrég eladott csatorna jövőre már nem kap engedményt a reklámadóból, de a programdíjból sem részesedik. Viszont állami konkurenst kapott.

Már nem várja a TV2-től a kormány, hogy az RTL Klub komoly konkurensévé váljon: sokkal inkább a jövő tavasszal startoló "nemzeti bulváradót" szánják az RTL, mint a legnézettebb kereskedelmi csatorna vetélytársának. A kabinet médiapolitikáját közelről ismerő forrásaink szerint ugyanis egyre kevésbé tartják stratégiailag fontos eszköznek a csaknem egy éve Fidesz-közelbe, vagy ahogyan az új tulajdonos, Simon Zsolt vezérigazgató hivatkozott rá, "magyar tulajdonba" került TV2-t.

A csatorna kezének elengedésére utalhat a reklámadó módosításának nemrég kiszivárgott lehetősége is: a Magyar Reklámszövetség tárgyalást kezdeményezett a nemzetgazdasági tárcával, hogy megpróbálja meggyőzni kormányt, a különadó nem hatékony és torzítja a piacot. Noha a szövetség szerint az egyetlen elfogadható cél az adó rövidtávú kivezetése volna, ebbe forrásaink szerint a tárca aligha fog belemenni; az egyeztetésről szóló hírek kiszivárgása után gyorsan cáfolták, hogy megszüntetnék a reklámadót, az ugyanis szerintük "beváltotta a hozzáfűzött reményeket".

Információink szerint a tárca engedékenységet fog mutatni: nem kizárt a törvény olyan módosítása, ami ugyan deklaráltan azonos terheket róna mindkét országos kereskedelmi csatornára - még ha alacsonyabbakat is -, ám a veszteséges, idén az adófizetés alól jelentős kedvezményt kapó TV2-re így is súlyos csapást mérhet, ha ugyanolyan arányban kellene fizetnie, mint az RTL-nek (20 milliárd fölötti bevétele 40 százalékát).

Mint egy másik médiapiaci forrásunk fogalmazott: ha igaz, hogy a TV2 Simicska Lajos érdekeltsége "volt és maradt", még sok csapást szenvedhet a közeljövőben. A német ProSieben1, a TV2 korábbi tulajdonosa a csatorna jövőbeli teljesítményéhez kötötte a vételárat, vagyis, ha Simon Zsolt és Yvonne Dederick nem tudnak majd fizetni, komoly összeget kell megtéríteniük.

Bár lapunknak Polyák Gábor médiajogász, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint "merő spekuláció", hogy a reklámadó lehetséges változtatása a kormányközeli "oligarcha-háború" újabb felvonása lenne, de ezt sem lehet kizárni. Mint lapunknak elmondta, a TV2 helyzetét "súlyosan gyengíthette" a programdíj-szedés megtiltása, hiszen, mint ismert, legalább 6 milliárd forintos bevételt vártak ebből a kábelszolgáltatóktól. Polyák szerint ugyancsak nem fog jól jönni a TV2-nek a tavasszal az M2 esti műsorsávjában startoló Petőfi TV, ami naponta 20 órától bevallottan szórakoztató műsorokat adna, és a médiajogász szerint ugyancsak bizonytalan, hogyan érinti majd a csatornát a reklámpénz-osztás államosítása, azaz a Nemzeti Kommunikációs Hivatal működése.

A Tv2 nem fog örülni az állami reklámpénzek központosításának sem FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

A Tv2 nem fog örülni az állami reklámpénzek központosításának sem FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

Lapunk néhány hete írt arról, hogy a kormány vélhetően a miniszterelnöki főtanácsadó, Habony Árpád ötlete alapján nyitna új frontot a kereskedelmi tévékkel, és bár az MTVA akkor határozottan cáfolta, hogy aktuális lenne egy közszolgálati bulvártévé elindítása, két héttel cikkünk megjelenése után ezt bejelentették. Akkor derült ki, hogy a Petőfi TV-vel a 16-35 év közötti korosztályt szeretnék megnyerni, amely viszont rendre az RTL vagy a TV2 esti sorozatait választja.

Aligha bízhat "felülről jövő" segítségben a TV2, hiszen a Tények nem hogy nem tudta megszorongatni az RTL Klub kormánykritikus Híradóját, de utóbbi nézettsége minden statisztika szerint emelkedik. Míg júniusban naponta átlagosan 514 ezer néző ült le elé, októberben már 898 ezer. Igaz, a teljes népesség körében a TV2 vezet, de az RTL új nézőket is tudott hódítani, így épp a kereskedelmileg fontos 18-49-es korosztályban listavezető.

Polyák Gábor szerint ezen a ponton az RTL számára már "nem járható út" a kormánnyal való megbékélés. "Azt gondolom és azt remélem, a reklámadó jövőjétől függetlenül, köztük már nem lesz nagy barátság. Az RTL-nek sikerült európai szintre vinnie újra a Magyarországgal szembeni kritikákat, miként a Híradó politikai hozadéka is feltehetően érzékenyen érinti a Fideszt népszerűségét" - mondta a szakértő, hozzátéve: ezeket a kormány már soha nem fogja megbocsájtani.

Nekiment a portáloknak az M1
Sajátosan kritizálta az internetes sajtót a köztévé szombat esti Híradójában Németh Balázs.
"Talán az mutatja a legjobban, hogy megint kifejezetten jó hír érkezett a magyar gazdaságról, hogy több internetes oldal elhallgatta vagy megpróbálja elhallgatni a Moody's döntését. Ezek azok a kritikus hírportálok, amelyek máskor mindenről hosszan beszámolnak, ami szerintük Magyarországnak vagy a magyar embereknek rossz" - mondta az MTI Híradócentrumának főszerkesztője, aki ugyan egyetlen portált sem nevezett meg, de szerinte a múlt héten "nem volt könnyű hetük", mert "sok mindent kellett elhallgatniuk".
Magyarázata még a Heti Válasz újságíróját is felháborította, Stumpf András szerint aki mindezért felelős, "a szakma szégyene". Ugyanakkor Németh - akinek felesége két trafik nyertese - szövege nem meglepő, néhány nappal korábban a fideszes Kocsis Máté többek között azt írta a 444.hu főszerkesztőjének, hogy "az önök kultúrkörében a cinizmus és a gyűlölet, illetve ezeknek a gerjesztése a mérvadó".
Ám az MTVA ismét megmagyarázta, miért nem volt semmi gond: "Németh Balázs, a Híradó című műsor 2014. november 8-i adásában, nem véleményt vagy magyarázatot fűzött az Ön által megjelölt hírhez, hanem összegezte a napokban történt eseményeket" - írták a Hír24 érdeklődésére.



Szerző