kiállítás;Radnóti Miklós Művelődési Központ;Tompa Andrea;Gadó Klára;Rozsdafreskók;

Gadó Klára rozsdafreskói

A Radnóti Miklós Művelődési Központban november 27-től látható Gadó Klára Rozsdafreskók című kiállítása. A tárlatot Tompa Andrea kritikus, író nyitja meg.

Mondták már Gadó Klárának, olyan, mintha mikroszkópon keresztül figyelné az utcai világ hanyatlását, ereszek, kapualjak, csatornatetők rozsdáit, falak repedéseit, fémek és üvegek karcait, időtépte plakátot, a jelen szivárgásait.

Amit mi észre sem veszünk, azt ő ezerszeresre nagyítva látja, és újraformálja alkotássá. Ami nekünk egy foszlány, neki mementó.

Bár azért a túlmagyarázásokat sem szereti Gadó Klára. Akkor mindig azzal a különleges hunyorgós mosolyával megjegyzi: „Ez olyan bölcsészes volt.”

De mégis: miért a világ kopásait fotózza? Mert tetszenek neki. Így, egyszerűen. És bosszankodik, amikor egy házfalat felállványoznak az újravakoláshoz, mert akkor ő elveszít egy „repedést”, egy fontos korróziós témát.

Azért a mikroszkópos hasonlaton tűnődött kicsit. Eszébe juttatta a szövettant. Rajongott érte az orvosi egyetemen, a szövetmetszetek színes és absztrakt látványért. Fotói akkor miért is ne lehetnének a világ szövetének metszetei? Dehogynem, hiszen azok.

Persze eléggé habozott kamaszként, az orvosi pálya helyett mégis talán a képzőművészetet kellene választania.

A festészetre gondolt, majd rögtön utána arra is, ahhoz nem ártana komoly technikákat is tudnia, s nem elég a képesség, bátorság is kell a művészethez. Az orvostudomány professzora lett. Szereti a munkáját, a betegeit. Különben gyerekkora óta fotózik, papája tanította meg rá.

Gadó Klára nem hivatásos fotós. De a képi kifejezés számára több alkotóhobbinál: eufória. A fotózás megváltoztatja a látásmódját. Ő mondja: „Más képkivágásban látom a világot.”

Rozsdafreskó. Magáért beszélő cím a fotós utcanyomatairól, amelyek azt üzenik: az objektív elé véletlenszerűen kerülő formáknak, színeknek, foltoknak is van jelentésük.