A világhírű francia művész december 7-én a Budapest Music Centerben előadást is tart Messiaen művéről, a Zeneakadémián pedig mesterkurzust hirdetett.
A most műsoron lévő nagyszabású, majd másfél órás, szóló zongorára, ondes Martenot-ra és nagyzenekarra írott művet 1946 és 1948 között komponálta a francia mester, Serge Koussevitzky és a Boston Symphony Orchestra felkérésére.
„A turangalílá szanszkrit szó, jelentéstartalma igen gazdag. Lílá szó szerint annyit jelent: játék, de Istennek világmindenségben folytatott játéka értelmében a teremtés játéka, a pusztítás és újjáteremtés játéka, az élet és halál játéka.
Lílá ugyanakkor a Szerelmet is jelenti. Turanga az idő, ahogy rohan, mint a vágtató ló, az idő, ahogy pereg, mint homokórában a homok.
Turanga a mozgás és a ritmus. Turangalílá tehát egyszerre mindent jelent: szerelmi dalt, himnuszt a boldogsághoz, időhöz, mozgáshoz, élethez és halálhoz” – írja a címről a komponista, aki szerint a mű „az idő, a ritmus hatalmas polifóniája”.
A tíz tétel sorozata nem alkot lineárisan elmesélhető cselekményt, sokkal inkább a szerelemről és a halálról szóló szürreális meditációk füzéréről van szó.
Roger Muraro 1959-ben Lyonban született. Szaxofonozni tanult, majd autodidakta módon zongorázni kezdett.
19 évesen felvették a Párizsi Konzervatóriumba, ahol Yvonne Loriod növendékeként megismerkedett Olivier Messiaennel, Loriod férjével. Hamarosan a francia szerző műveinek avatott tolmácsolójává vált.
A Messaen-életmű valamennyi szólózongorára írott művét lemezre játszotta: a hét CD-ből álló album 2001-ben jelent meg.
Muraro zongoraművészi pályájához nagy nemzetközi versenygyőzelmek fűződnek, egyebek mellett megnyerte a moszkvai Csajkovszkij és a pármai Liszt-versenyt is.
Repertoárjába tartoznak Muszorgszkij, Ravel, Albeniz, Rahmanyinov, Debussy, valamint Beethoven, Chopin, Liszt és Schumann művei.
Szólistaként olyan karmesterekkel dolgozott, mint Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Pinchas Steinberg, Marek Janowski, Valerij Gergijev vagy Kent Nagano.