Az ügyben megszólalt Kovács Zoltán kormányszóvivő is, aki szerint a megyei útdíj-matricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Elmondása szerint a kormány célja, hogy a vasúti és budapesti közösségi közlekedésre szoktassák az embereket. Azt még számolják, mekkora bevétel várható az M0-ás és bevezető szakaszok fizetőssé tételéből.
DK: el a kezekkel az M0-stól! A Demokratikus Koalíció azt üzeni a kormánynak, el a kezekkel az M0-s autóúttól és a bevezető vonalaktól, azok fizetőssé tételével ugyanis a körgyűrű éppen a legfőbb funkcióját veszítené el - mondta Oláh Lajos, a párt országgyűlési képviselője csütörtöki, fővárosi sajtótájékoztatóján. A politikus szerint komoly bajban lehet a költségvetés, hiszen előzetes egyeztetés és számítások nélkül döntött úgy a kormány, hogy az M0 egy jelentős része fizetős lesz. A körgyűrűnek pont a lényegi funkciója veszne el ezzel, hogy a járművek elkerüljék Budapestet, ne menjenek át rajta - hangsúlyozta.
Az útdíj kiterjesztése pénzbe kerül az embereknek és a vállalkozásoknak, versenyhátrányt jelent az M0-son keresztül elérhető vállalkozásoknak, továbbá a fővárosi közlekedésnek sem "segít" - sorolta, hozzátéve: a közlekedésszervezési problémák mellett a forgalommal járó szmog is károkat fog okozni. Oláh Lajos szerint a kezdeményezést összefogással, civil kezdeményezésekkel, polgári engedetlenséggel és a pártok erőteljes fellépésével meg kell akadályozni.
A Liberálisok is úgy vélik: a kormány közlekedési káoszba dönti Budapestet. Bodnár Zoltán, a Magyar Liberális Párt gazdaságpolitikai főtanácsadója szerint az lesz a következmény, hogy az autópályaszakaszok melletti városi közutakat fogják használni az emberek. A budapestiek érdekében Tarlós István főpolgármesternek fel kellene szólalnia ez ellen - hangsúlyozta. Hozzátette, hogy a Budapest környéki települések számára is negatív következményei lesznek az intézkedésnek, például ha a budaörsi bevásárlóközpontokba nem az autópályán mennek ki az emberek, akkor Budaörs főutcáján dübörög majd végig a forgalom.
Bodnár Zoltán kiemelte: ez egy közlekedésszervezési szempontból teljesen átgondolatlan ötlet, kizárólag költségvetési megfontolások vezették a kormányt. A liberális politikus kitért arra is, hogy a miniszter részletesebb és pontosabb magyarázattal tartozik, hogy milyen összefüggés van az egyes pályaszakaszok díjmentessége, díjkötelessége, valamint az uniós finanszírozás között.
MSZP: különadót kapott Pest megye és az agglomeráció. Tóbiás József szocialista pártelnök-frakcióvezető rámutatott: minden egyeztetés és érdemi párbeszéd nélkül vezetnék be az érintett területeken az útdíjat. Hozzátette: az intézkedés felháborodást és elemi tiltakozást váltott ki. Tóbiás szerint "a felelőtlen kormány" elveszítette valóságérzékét, kapkod és az internetadó miatt elveszített 200 milliárdot keresi, bármilyen áron szeretné betoldani a büdzsét. Ez is jelzi a költségvetés megalapozatlan voltát 2015-re. A politikus kitért arra is, hogy az üzemanyag árának felét adó formájában fizetik az állampolgárok azért, hogy abból utakat építsenek és azokat karbantartsák. Az e-útdíj bevezetése szintén ezt szolgálta, és 2013-tól a településeken a gépjárműadó 60 százalékát vonta el a kormány azzal a céllal, hogy autópályákat és utakat építsen.
Egy kérdés marad: melyik autópályát, utat építették hazai forrásból - vetette fel, hozzátéve, szerinte egy ilyen sincs.Tóbiás József úgy fogalmazott: Pest megye és az agglomeráció, mely szorosan összefonódik a fővárossal mind gazdasági, mind oktatási, egészségügyi téren, egy különadót kap a nyakába jövőre.
Szentgyörgyi József, az MSZP Pest megyei elnöke, Halásztelek polgármestere kiemelte: ez az ország közepe, az ország gazdasági centruma, s közel 3,1 millióan élnek a fővárosban és Pest megyében. Rámutatott: most arra késztetik az embereket, hogy újra a kistelepülések belső útjait használják, ami dugóval, környezetszennyezéssel, újabb balesetekkel jár majd. Elmondta: városának az átengedett gépjárműadó 60 százaléka 40 millió forintot jelent, azaz minden lakos után négyezer forint úthozzájárulást fizettek be. Most további 5 ezer forint éves díj terhelne minden autóst. Azt kérte, hogy a 187 Pest megyei polgármesterrel közösen tiltakozzanak az intézkedés ellen, és hogy a Pest megyei közgyűlés rendkívüli ülést tartson, és lépjen fel a kormány ilyen irányú tervei ellen.
Az Együtt elutasítja "az improvizált büntetőadót"
Az Együtt improvizált büntetőadónak tartja és elutasítja, hogy a kormány fizetőssé tegye az M0-s autóutat és az autópályák bevezető szakaszait.
Szigetvári Viktor, az Együtt társelnöke csütörtökön az MTI-nek elmondta, a tervezet visszavonására szólítja fel a kormányt, továbbá arra, hogy a jövő heti zárószavazás előtt pontosítsa a 2015-ös költségvetést. Jelezte, önkormányzati képviselőikkel figyelemfelkeltő akcióba kezdenek az autópálya-szakaszok bevezető részénél, illetve a közúti csomópontoknál.
Az ellenzéki politikus értékelése szerint az M0-st és az autópályák bevezető szakaszait azért akarja fizetőssé tenni a kormány, mert a jövő évi költségvetés bevételi oldala megalapozatlan, ennek terhét pedig az állampolgárok nyakába akarja varrni.
Véleménye szerint 2016-ra előállhat olyan helyzet, hogy egyszerre kell dugódíjat és az agglomerációban autópálya-használati díjat fizetni, ez pedig "közlekedésszakmailag nonszensz".
Szigetvári Viktor elmondta, "a büntetőadóra" Simándi Szelimmel, az Együtt budaörsi önkormányzati képviselőjével sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet a tervek szerint a 2015-től már fizetős M1/M7 bevezető szakasznál.
LMP: pénzbehajtásról szól a terv
Az LMP szerint a pénzbehajtásról szól az a terv, amely szerint a kormány fizetőssé tenné az M0-s autóutat és az autópályák bevezető szakaszait.
Szél Bernadett, az LMP társelnöke csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy az ötletcsomag mentes minden tervezéstől, az "egy újabb pénzbehajtás, egy újabb sarc".
Van egy rossz költségvetés, és az ezeken lévő lyukakat próbálja a Fidesz-KDNP befoltozgatni, "a legújabb áldozat a közlekedéspolitika" - fogalmazott.
Rámutatott: számos nagyvárost csak autópályán lehet elkerülni. Szél Bernadett szerint ha az eddig ingyenesen használható autópálya-szakaszokat fizetőssé teszik, akkor visszakerülünk egy olyan korszakba, amikor a városok körüli elkerülők nem léteztek.
A következmények között sorolta, hogy a nagyvárosok forgalma megnő majd, az agglomerációs településen is fokozódik, csökkenek majd egyes területeken lévő ingatlanok árai, több lehet a baleset, valamint veszélybe kerül majd az élhető kisváros és falu.