Sereghajtó a régióban a magyar építőipar

Októberben 15,8 százalékkal emelkedett az építőipari termelés volumene a KSH hétfőn közzétett adatai szerint, ugyanakkor elemzők szerint nem várható tartós fellendülés. Az építőipar októberben 3,9 százalékkal múlta felül az előző havi szintet.

Az épületek építményfőcsoportban a termelés 6,5 százalékkal csökkent, míg az egyéb építményeknél 35,2 százalékkal nőtt. Önmagában a növekedés biztató lehetne, ugyanakkor az adatokból egyértelműen kiderül, hogy a „szárnyalás” főleg az EU-s forrásokból megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseknek köszönhető. Ezzel szemben az épületek építésében csökkenés mutatható ki. A rendelési mutatók is egyértelműen azt mutatják, hogy az ágazat termékei iránti kereslet folyamatosan apad, így közel sem megnyugtató az átmeneti növekedés.

Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője szerint is az építőipar növekedésében az állami közmű-, út- és vasútépítéseké a főszerep. Felhívta a figyelmet arra, hogy az októberben kötött új szerződések volumene 26,7 százalékkal kisebb volt, mint egy évvel korábban. Az elemző az építőipar növekedésének lassulására számít az év utolsó két hónapjában és a következő évben is.

Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) alelnöke is kiemelte, hogy az újonnan kötött szerződések volumene hónapok óta csökken. Véleménye szerint, ha a jövő év elején az építőipar nem kap lényegesen magasabb megrendelést a jelenleginél, akkor a lendülete megtörhet.

A Magyar Mérnök Együttműködés Egyesület (MMEE) a szövetséghez hasonlóan súlyosnak ítéli a magyarországi építőipar helyzetét, és szükségesnek tartja a problémák feltárását, meghatározását és kezelését egyaránt. Ennek érdekében egy hónapig tartó nyílt levélben kérdezi a téma szakértőit. Összesen 77 kérdést tesz fel az építőipar működésével és jövőjével kapcsolatban, melynek célja a magyar építőiparban szükséges változások elindítása.

Az egyesület tegnap eset mutatta be az Építőipar Fejlesztési Koncepciójukat, amely többek között keresi a választ arra, hogy miért sereghajtó a magyar építőipar az EU-ban, melyek a sikeres magyar építőipar stratégiai követelményei, létezik-e konfliktus a profitorientált menedzserek és a lelkiismeretes mérnökök között, és miért a gazdaság legrosszabb helyzetben lévő ágazata az építőipar. A MMEE az építőipar meghatározó személyeit keresi meg kérdéseivel. Az egyesület a honlapján (www.mmee.hu) teszi közzé a Fejlesztési Koncepció Egyeztetési változatát a rendezvény után, ezzel indítva útjára a nyilvános szakmai párbeszédet.

Szerző

Körgyűrű-kerengő

Publikálás dátuma
2014.12.16. 06:21
Tarlós István főpolgármester egyéves próbaidőről beszélt FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Az M0-ás körgyűrű fizetőssé tételéről egyezkedett tegnap a szaktárca és tizenkilenc település képviselője. A megbeszélésre azonban egészen másként emlékezett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), mint a polgármesterek. A fővárosi városatyák egyéves próbaidőt javasolnak.

Eredménytelenül zárult a budapesti polgármesterek és a fejlesztési tárca egyeztetése az M0-s fizetőssé tételéről. A Megyeri híd és az onnan az M3-asig tartó szakasz kikerülhet a díjfizetés alól. Talán ennek is betudható, hogy Bús Balázs, Óbuda polgármestere szerint már jó ötlet a megyei matricarendszer. A megbeszélésen egységesek voltak a polgármesterek abban, hogy a megyei matricarendszer bevezetését támogatják, mert az sokaknak a fizetendő terhek csökkenését jelentené - közölte a szaktárca.

Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere a Népszavának elmondta, szó sem volt egyetértésről, ezzel szemben a fideszes polgármesterek a leghatározottabban számon kérték a minisztériumot képviselő Fónagy Jánoson, hogy december közepén a médiából kellett tudomást szerezni erről a döntésről, mindenféle előzetes egyeztetés, vagy háttértanulmány ismerete nélkül. A budaörsi polgármester úgy vélte, csak biodíszletnek hívták őket, hogy a szerdai kormányülés előtt kipipálhassák az "egyeztetés" fejezetet.

Budaőrs első embere kétségbe vonta, hogy létezhet olyan háttértanulmány, amely alátámasztja, hogy ez nem jelent majd többlet terhet azoknak a településeknek, amelyekről most elvezeti az M0-ás körgyűrű az átmentő forgalmat. A Kurucz Éva kormányszóvivő tegnap még váltig állította, létezik a háttértanulmány és azokat nyilvánosságra is hozzák.

Wintermantel Zsolt újpesti polgármester közlekedés mérnökként közlekedésszakmai szempontból hibás és egyébként előkészítetlen javaslatnak nevezte a körgyűrű fizetőssé tételét, hozzátéve, hogy az elkerülő gyorsforgalmi úthálózat lényege éppen a főváros tehermentesítése lenne, amivel a tervezett lépés ellentétesen hatna.

A megyei matricák ügyében pedig érdekes kérdés, hogy ha valaki elnéz egy autópálya lehajtót, és "átcsúszik" egy másik megyébe, akkor büntetést kell fizetnie- jegyezte meg Wittinghof Tamás.

Fónagy János közölte: a minisztérium várakozásai szerint akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb sztrádákat választják.

Tarlós István Budapest főpolgármestere a kerületi polgármesterekkel folytatott egyeztetést a tervezett útdíj-kiterjesztésről és arra jutottak, hogy azt kérik a kormánytól, ha bevezetik az útdíjat, akkor legyen egy egyéves próbaidőszak, ezalatt mérjék a forgalmat az utakon, vizsgálják az útdíj hatásait. Ezután pedig összegezzék a tapasztalatokat, és ha kell, akkor változtassanak - mondta tájékoztatóján a főpolgármester.

Magukra gondoltak a képviselők
A képviselők máris megadták a választ a megyei matrica tervezett bevezetésére. Kormányoldalról olyan törvénymódosítást nyújtottak be, miszerint az országgyűlési képviselők a hivataltól kapott benzinkártyájukkal fizethetnék ki a matricát. Erről a házszabálytól való eltéréssel fog tárgyalni a ház, amit a jelen lévő képviselők nagyobb része megszavazott, mindössze Kónya Péter, Szelényi Zsuzsanna, Fodor Gábor, Varju László és én voltunk ellene - írta közleményében Szabó Szabolcs, az Együtt országgyűlési képviselője.
Az MSZP-frakció határozati javaslatot nyújtott be arról, hogy minden olyan útszakasz, amely eddig díjmentes volt, a jövőben se legyen díjköteles. Amennyiben az embereknek mégis fizetniük kell majd az M0-ásért, valamint a városi elkerülő és bevezető utakért, akkor az MSZP-frakció tagjai is fizetni fognak érte. A DK is felháborodott az indítványon és képviselői, ha lesz matrica, szintén maguk fizetik annak árát.

Szerző

E-kereskedelem a nyerő

Publikálás dátuma
2014.12.16. 06:19
A vasárnapi zárva tartás átalakíthatja a vásárlási szokásokat FOTÓ: PÁLFALVI KITTI
Idén jelentősen növekedett az online kiskereskedelmi piac, amely év végéig várhatóan eléri a 266 milliárd forintot és ezzel egy meredekebb növekedési pályára is lép. A tervezett vasárnapi zárva tartás újabb lökést adhat az online üzleteknek - derült ki az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. felméréséből.

Az eNET most először végzett középtávú előrejelzést a 2014-2018-as időszakra vonatkozóan, a kutatás eredményeként három forgatókönyv - egy optimista, egy pesszimista és egy realista - állt elő.

A magyarországi internetes kiskereskedelmi piac alakulásának tekintetében a szakértők ezek közül a 2014-es évre vonatkozóan az optimista megközelítést tartják a legvalószínűbbnek, hiszen ha sikerül meghaladni a 266 milliárdos forgalmat, az már 49 milliárd forintos, 22,5 százalékos növekedést jelentene a 2013-as évhez képest.

Ugyanakkor a forgatókönyvek közül tulajdonképpen mindhárom növekedést jósol, a különbség annak mértékéből fakad. Optimizmusra ad okot az is, hogy a 2001 óta végzett kutatások eredményei is biztatóak, a piac gyakorlatilag folyamatosan növekszik és minden évben felülmúlta a várakozásokat.

Jelentős növekedés volt megfigyelhető a 2001-2008 közötti időszakban, ekkor az online kiskereskedelem forgalma 3,2 milliárd forintról egészen 61,6 milliárd forintra nőtt, 2010-ig azonban még ennél is intenzívebb növekedés valósult meg, a forgalom valamivel több mint a duplájára, 132 milliárd forintra emelkedett. A 217 milliárdos áruforgalmat 2013-ban érte el a magyar e-kereskedelem, és ekkor emelkedett első alkalommal 3 százalék felé az online kiskereskedelem aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz képest.

A kutatás szerint a 2014-es év egyik legnagyobb hatású akciójának a hazai webáruházak Black Friday keretében meghirdetett akciói számítanak: csak ezen a napon az internetezők körülbelül 2,3-2,7 milliárdos forgalmat generáltak a webáruházak számára.

A felmérés szerzői rámutatnak: nem kizárólag ennek az akcióknak köszönhető a meredekebb növekedési pályára állás, az csupán egy a számtalan tényező közül, amelyek hatással voltak a bővülés mértékére. 2014-ben is több új, szereplő jelent meg a piacon, akik ugyancsak jelentős forgalmat bonyolítottak le, emellett a vásárlási szokások átalakulása, az internetes vásárlásba vetett bizalom növekedése is szerepet játszik az erőteljesebb növekedésben.

A szakértők 2015-re azt jósolják, hogy az elmúlt évek tapasztalatainak megfelelően tovább nő a piac, ám a növekedés mögött nem várt tényezők is szerepet játszhatnak: a 2015 márciusától esedékes - a családi vállalkozásokat leszámítva - minden boltnak kötelező vasárnapi zárva tartás átalakíthatja a vásárlási szokásokat.

Az eNET szakértői szerint az internetes kereskedelem szempontjából kulcskérdés, hogy az e-kereskedők tudnak-e ebből profitálni, magukhoz tudják-e csábítani a vasárnapi vásárlókat. "Amennyiben igen, akkor ez egy fokozott növekedési ütemet indíthat el a magyarországi online kiskereskedelemben" - írják.

Szerző
Frissítve: 2014.12.15. 21:23