Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára ünnepi köszöntőjében kiemelte: nagy jelentősége van a beruházásnak Békés megyének, hiszen a lakosság kényelmesebb feltételekkel, rövidebb idő alatt érheti el Budapestet. A helyettes államtitkár beszélt arról is, hogy a nemzetközi vasútfejlesztés nem áll meg a magyar határon Lőkösházánál, a 2014-2020-as uniós fejlesztési időszakban folytatódik Romániában és Aradig kiépül a korszerű pálya, amelyen óránként 160 kilométer sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató helyettese beszédében hangsúlyozta: a megújult pályaszakasz a vasúttársaság szempontjából új feladatot jelent, hiszen a szakaszon kiépülő Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) korszerű tudást igényel, szakembereik felkészültek a modern rendszer üzemeltetésre. (Az ETCS lehetővé teszi majd, hogy a pályán a vonatok ne csak 120, hanem 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedjenek.)
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője, Vantara Gyula fideszes országgyűlési képviselő, Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese, Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára és Homlok Zsolt, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezető igazgatója. MTI Fotó: Rosta Tibor
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs vezetője az ünnepségen elmondta: két új vasúti vágány épült Gyomaendrőd-Murony-Csárdaszállás-Békéscsaba között. Az állomásokon több mint száz P+R és 76 B+R parkoló alakítottak ki, a szintbeli közúti kereszteződésekben kerékpáros és gyalogos átjárókat létesítettek. Felújították az állomásépületeket Csárdaszálláson és Mezőberényben, Muronyban új állomást építettek. Hozzátette: a pályaszakasz 836 munkanap alatt készült el, ahol több mint ezer ember dolgozott.
A Gyomaendrőd-Békéscsaba közötti vasúti pálya korszerűsítése a NIF beruházásában valósult meg, a költségek 85 százaléka EU támogatás volt, amit 15 százalék hazai forrással egészítettek ki. A kivitelező konzorciumot a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezette, abban a Közgép Zrt. és a Strabag Általános Építő Kft. vett még részt. A Gyomaendrőd-Békéscsaba szakasz két transzeurópai közlekedési folyosó része, Nyugat-Európát köti össze Európa dél-keleti régióival, a német, a román, a bolgár és a görög tengeri kikötők között.