Kurucz Éva hétfői budapesti sajtótájékoztatóján kérdésre azt mondta: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ismeri az elfogadott kormányrendelet tartalmát, a rendszer január 1-jétől esedékes változásaihoz szükséges, egyébként kis léptékű informatikai fejlesztés folyamatosan zajlik, a tervezett ütemben halad.
2015. január 1-jétől - azaz csütörtöktől - az új matricatípusok hozzáférhetővé válnak - közölte a szóvivő, kijelentve: "nem lesz csúszás".
Haladékot kapnak az autósok
Nem büntetik meg azokat az autósokat, akik januárban még megyei vagy országos éves matrica nélkül használják a január 1-től fizetőssé váló bevezető szakaszokat és az M0-ást. Ennek azonban az a feltétele, hogy legkésőbb február végéig megvegyék a megfelelő éves matricát - írta a hvg.hu a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) információira hivatkozva.
Az újév első napjától az autósok a megszokott időalapú matricák mellett az új, évi ötezer forintba kerülő megyei matricákat is megvásárolhatják - közölte az NFM és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató.
"Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik az újonnan díjkötelessé váló szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak" - fogalmazott a tárca.
Korábban írtuk, hogy a szakértők szerint az M0-ás körgyűrű és a fővárosi autópálya szakaszok legföljebb 1,7 milliárd forintos bevételt hozhatnak a költségvetésnek, de országosan is csak néhány milliárd forinttal növelhetik a bevételeket, feltéve, ha az autósok nem hajtanak tömegesen inkább a nem fizetős települési utakra. Ezzel kapcsolatban Juhász Attila, a Political Capital vezető elemzője a Népszavának elmondta: a döntésnek sem gazdasági, sem politikai racionalitása nincsen. Ráadásul ez az intézkedés főleg azokat sújtja, akik inkább kormánypártinak tekinthetők: az agglomerációból bejáró módosabb társadalmi rétegeket. Ezek az emberek is érzékenyek az ilyen díjfizetési kötelezettségekre.
A szakember szerint a Fidesz, illetve a kormány makacskodása mögött az állhat, hogy több ügyben - az internetadó, kötelező drogteszt - kénytelen volt visszakozni, és most azt a látszatot akarja megőrizni, hogy nem esett ki Orbán Viktor miniszterelnök és adminisztrációja kezéből a kormányzás és nem hátrálnak meg. Juhász Attila szerint inkább átgondoltabb kormányzati teljesítményre lenne szükség.
A nagyvárosok elkerülő útjainak, valamint az autópályák bevezető szakaszainak nyilvános hatástanulmányok nélküli fizetőssé tétele azt mutatja, hogy a kormány nem hallgat az emberekre – jelentette ki Szabó Szabolcs, az Együtt politikusa sajtótájékoztatóján. A párt követeli, hogy a kormány ne tegye fizetősség a korábban ingyenes pályaszakaszokat.