A kapzsi állam arról ismerszik meg, hogy kedvtelve él a gazdaságpolitikailag indokolhatatlan adók, illetékek, díjak kivetésével. Ebben a tekintetben - és ez csekély vigasz - a Nemzeti Együttműködés Rendszere (NER) gyakorlata nem számít hungarikumnak, az azonban igen, hogy a rövid távú gondolkodás erejének engedve olyan terheket is a gazdaság szereplőinek a nyakába sóznak, amelyek nem a minél nagyobb bevétel elérését szolgálják, hanem eltorzítják a gazdasági folyamatokat, beszűkítik egyes szolgáltatásokat igénybe vevők körét, növelik a kiskaput keresők számát. Az útfizetés január 1-jétől érvényes rendszere ékes példája a NER beszűkült gondolkodásának.
A NER elszámolta magát. A jövő esztendei költségvetésben olyan bevételeket prognosztizált, amelyet maguk sem láttak teljesíthetőnek. Tették ezt annak ellenére, hogy a rendszerváltás óta még soha nem hagyott olyan hosszú időt magának a gazdasági tárca, hogy a jövő évi költségvetés számaival elpepecseljen, mint 2014 őszén. A hosszadalmas munkának - a közmondás igazságát megcáfolván - nyögés lett a vége. A terhek növekedését ezúttal már a folyamatosan erejét vesztő kormányzati kommunikáció sem tudta orvosolni. Aligha akadt e széles hazában olyan, aki képes lett volna megfejteni, hogy Lázár János honnan vette a bátorságot ahhoz, hogy kijelentse: "a vidéken, az autópályák mellett élők, illetve az ottani társadalmi csoportok és szervezetek támogatták a díjcsökkentést." A miniszterelnökséget vezető miniszter lelki szemei előtt feltehetően megjelent a Békemenetek vakvágányon veszteglő siserehada, amint a fizetőssé tett M0-ás autóút és a környező utak mentén tüntetnek: "Nem leszünk gyarmat: fizetni akarunk!" - feliratú tábláikkal.
Ha nem Magyarországon élnénk, akkor megkockáztatnánk: a január 1-jétől érvényes új útfizetési rendszernél értelmetlenebbet nemigen vezettek még be. A NER azonban az elmúlt négy esztendőben hajmeresztő ötleteinek olyan bő tárházát szolgáltatta, hogy a rangsorolástól ezúttal eltekintünk. A jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli - így szól a verdikt. Igen ám, de az Európai Unió pénzéből épült útszakaszokra ez a kitétel nem érvényes, mert a közösség megtiltotta ezeken a díjbeszedést. Igazolván a régi mondást: "Ez az autópálya az Önök pénzéből épült - Önöknek" . Már csak én teszem hozzá: hogy Önök viszont fizethessenek. A szóvivő éppen a várólistákról szóló tájékoztatóján mindenki megnyugtatott: nem vagyunk csúszásban, január elsejére már minden rendben lesz.
Sietni azonban aligha kell, hiszen az ellenőrök a jövő hónap végéig elnézőek lesznek. Tesztüzem nem lévén élesben gyakorlatoznak.