Bajnokok diadala

Véget ért a 2015-ös Dakar-rali, amely, ha úgy vesszük, számos meglepetést hordozott magában. Amire szinte senki sem számított, hogy egyedül a motorosoknál sikerült a címvédés, a spanyol Marc Coma immáron ötödik győzelmét aratta a világ legnehezebb tereprali versenyén.

Annak ellenére sikerült a KTM-es pilótának nyernie, hogy idén mindössze egy szakaszt nyert meg, ám ellenfeleivel szemben abszolút kiegyensúlyozottan versenyzett, hiszen Goncalvest motorcsere miatt megbüntették (15 perc), míg a sokáig vezető Barreda Bort egyszerűen eltévedt az egyik szakaszon.

Az autósoknál is sorra estek ki a bajnoki címért folytatott küzdelemből a nagyágyúk: a címvédő Nani Roma és a tizenegyszeres bajnok Stéphane Peterhansel már az elején elszállt, Carlos Sainz hatalmasat bukott, akárcsak a négy szakaszt is megnyerő Orlando Terranova, míg az amerikai Robby Gordon hozta a formáját: vagy dobogón végzett egy szakaszon – az utolsót például megnyerte –, vagy órákat kapott az élmezőnytől.

Ennek ellenére a viadal legjobbja, a katari Nasszer Al-Attijah végig remekelt, és a 2011-es győztes a Minijével nemcsak öt szakaszt, hanem az összetettet is megnyerte francia navigátorával, Mathieu Blaumellel.

A quadosoknál hatalmas csatát vívott végig a címvédő, chilei Ignacio Casale és a lengyel Rafal Sonik, már majdnem három óra volt az előnyük a harmadikkal szemben, amikor Casale kiesett a versenyből, így a lengyel simán nyerni tudott. Érdekesség, hogy a quadosok között a 45 indulóból mindössze 18-an fejezték be a versenyt. A kamionosoknál a Kamaz hármas győzelmet aratott, az élen záró Margyejev mögött Nyikolajev és a címvédő Karginov kormányozta célba saját monstrumát.

A magyarok viszont vélhetően szeretnék minél hamarabb elfelejteni az idei Dakart. Az autósok között sokáig remeklő, a T2-es, azaz a szériakategóriában összetettben negyedik helyen álló Sebestyén Sándor versenyét egy rosszul sikerült tankolás tette tönkre, mivel nem lehetséges a szabályok miatt a motorcsere, így kiestek. Akárcsak a motorosok között Dési János – ő volt már 51. is összetettben –, akit időtúllépés miatt kizártak a versenyből, holott a viadal több mint felét teljesítette.

Győztesek mondták

Nasszer Al-Attijah (katari, Mini): „Boldog vagyok, hogy megnyertem a Dakart! Tavaly, amikor a dobogón álltam, megígértem, hogy legközelebb a győzelemért fogok visszajönni, és most itt vagyok. Fantasztikus, hogy az elejétől fogva domináltunk, és végig ellenőrzésünk alatt tartottuk a ralit.”

Marc Coma (spanyol, KTM): „Jelenleg a föld felett járok, annyira boldog vagyok. Végig keményen húztam a gázt, tán az volt a legdöntőbb, hogy a bolíviai maratoni szakasz nagyon jól sikerült a számomra. Jöhet a buli, majd utána a pihenés.”

Rafal Sonik (lengyel, Yamaha): „Hét éve várok erre a pillanatra, és azt hiszem, amíg élek, nem fogom ezt elfelejteni. Természetesen a csapatomnak ajánlom a győzelmemet, hiszen nélkülük most nem lehetnék itt. Úgy érzem, megérdemeltem nyertem meg a viadalt.”

Arjat Margyejev (orosz, Kamaz): „Elmondhatatlan, amit most érzek, nagyon köszönöm a csapatomnak és a Kamaznak, hogy hozzásegített mindehhez a sikerhez. A győzelmemet édesapámnak ajánlom, aki sajnos nem lehet itt velünk ebben a nagy ünneplésben.”

Az összetett végeredménye
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah (katari, Mini) 40:32:25 óra, 2. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Toyota) 35:34 perc hátrány, 3. Krzysztof Holowczyc (lengyel, Mini) 1:32:01 óra hátrány
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 46:03:49 óra, 2. Paulo Goncalves (portugál, Honda) 16:53 perc hátrány, 3. Toby Price (ausztrál, KTM) 23:14 perc hátrány.
Quadosok: Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 57:18:39 óra, 2. Gonzalez Ferioli (argentin, Yamaha) 2:54:50 óra hátrány, 3. Walter Nosiglia (bolíviai, Honda) 3:42:56 óra hátrány.
Kamionosok: 1. Margyejev, Beljajev, Szvisztunov (orosz, Kamaz) 42:22:01 óra, 2. Nyikolajev, Jakovlev, Ahmadajev (orosz, Kamaz) 13:12 perc hátrány, 3. Karginov, Mokejev, Leonov (orosz, Kamaz) 51:00 perc hátrány.

Szerző

Gyarapodik a Szuezi-csatorna

Publikálás dátuma
2015.01.19. 06:38
FOTÓ: MTI/MÁTÉ BENCE
Először engedték Egyiptomban a nemzetközi sajtó munkatársait az épülő új Szuezi-csatorna közelébe, amelyet a tervek szerint idén augusztusban nyitnak meg a forgalom előtt.

A szigorúan ellenőrzött katonai övezetbe érkező újságíróknak a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke, Moháb Mamís altengernagy mutatta be a projektet, melynek célja, hogy maximálják Egyiptom hasznát a növekvő Ázsiai piacról Európába és Amerikába irányuló áruforgalomból. Az 1869-ben megépült mesterséges vízi úttal párhuzamosan 35 kilométer hosszú medret ásnak, a jelenlegi csatornát pedig 37 kilométeres szakaszon kibővítik.

Az altengernagy beszélt arról is, hogy a szárazon és vízen működő kotrógépeknek összesen 500 millió köbméternyi földet kell eltávolítaniuk. A tavaly augusztusban megkezdett munkálatok idejét eredetileg 36 hónapra tervezték, de azt Abdel-Fattáh esz-Szíszi elnök utasítására egy évre leszűkítették.

Mamís hangsúlyozta: az új meder megásásának, illetve a meglévő csatorna kibővítésének köszönhetően az áthaladási idő a jelenlegi 20-22 óráról 11-re fog csökkenni, az elkerülő szakasz ugyanis jelentősen lerövidíti a várakozási időt, ami a tervek szerint nem lesz több három óránál (jelenleg 11 órás vesztegléssel számolhatnak a teherszállító hajók). A bővítést követően új ipari zónákat terveznek létrehozni a csatorna mentén, a területfejlesztés célja - a munkahelyteremtés mellett -, hogy tehermentesítsék az olyan túlzsúfolt Nílus-parti városokat, mint például Kairó.

A befektetés költségeit a 193,3 kilométer hosszú csatorna két oldalát összekötő, újonnan épülő hat alagúttal együtt 60 milliárd egyiptomi fontra (több mint 2300 milliárd forint) tervezték. A projekt finanszírozását kizárólag egyiptomiak által megvásárolható kötvényekből biztosítják, amelyek tavaly szeptember 5-ei kibocsátásuk után tizenegy nap alatt elkeltek.

Szerző
Frissítve: 2015.01.18. 21:23

Gyarapodik a Szuezi-csatorna

Publikálás dátuma
2015.01.19. 06:38
FOTÓ: MTI/MÁTÉ BENCE
Először engedték Egyiptomban a nemzetközi sajtó munkatársait az épülő új Szuezi-csatorna közelébe, amelyet a tervek szerint idén augusztusban nyitnak meg a forgalom előtt.

A szigorúan ellenőrzött katonai övezetbe érkező újságíróknak a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke, Moháb Mamís altengernagy mutatta be a projektet, melynek célja, hogy maximálják Egyiptom hasznát a növekvő Ázsiai piacról Európába és Amerikába irányuló áruforgalomból. Az 1869-ben megépült mesterséges vízi úttal párhuzamosan 35 kilométer hosszú medret ásnak, a jelenlegi csatornát pedig 37 kilométeres szakaszon kibővítik.

Az altengernagy beszélt arról is, hogy a szárazon és vízen működő kotrógépeknek összesen 500 millió köbméternyi földet kell eltávolítaniuk. A tavaly augusztusban megkezdett munkálatok idejét eredetileg 36 hónapra tervezték, de azt Abdel-Fattáh esz-Szíszi elnök utasítására egy évre leszűkítették.

Mamís hangsúlyozta: az új meder megásásának, illetve a meglévő csatorna kibővítésének köszönhetően az áthaladási idő a jelenlegi 20-22 óráról 11-re fog csökkenni, az elkerülő szakasz ugyanis jelentősen lerövidíti a várakozási időt, ami a tervek szerint nem lesz több három óránál (jelenleg 11 órás vesztegléssel számolhatnak a teherszállító hajók). A bővítést követően új ipari zónákat terveznek létrehozni a csatorna mentén, a területfejlesztés célja - a munkahelyteremtés mellett -, hogy tehermentesítsék az olyan túlzsúfolt Nílus-parti városokat, mint például Kairó.

A befektetés költségeit a 193,3 kilométer hosszú csatorna két oldalát összekötő, újonnan épülő hat alagúttal együtt 60 milliárd egyiptomi fontra (több mint 2300 milliárd forint) tervezték. A projekt finanszírozását kizárólag egyiptomiak által megvásárolható kötvényekből biztosítják, amelyek tavaly szeptember 5-ei kibocsátásuk után tizenegy nap alatt elkeltek.

Szerző
Frissítve: 2015.01.18. 21:23