Lázár János;Tarlós István;3-as metró;2-es metró;EU-s források;

2015-02-10 06:12:00

Rejtélyes pálfordulás

A korábbi hírekkel ellentétben főváros több mint 400 milliárd forint európai uniós támogatáshoz juthat a következő hét évben - nyilatkozta Tarlós István főpolgármester péntek este az RTL II Magyarul Balóval című műsorban. Hogy pontosan mire szeretnék költeni, még nem derült ki, egyvalami azonban biztosnak látszik: ha lesz EU-s pénz, a füstölgő 3-as metrót haladéktalanul javítani kell.

A főpolgármester elmondása szerint a Budapest számára "nagyon kedvező" híreket a "legközvetlenebb forrástól" kapta - bár eddig úgy tűnt, hogy az európai uniós pénzekből a főváros szinte semmit nem kap, a kormányzat ezen "nagy mértékben" módosított az utóbbi egy hétben. A jelenlegi kilátások szerint így "a nulla helyett 400-500 milliárd forint közötti támogatáshoz juthat" a Magyarország részére 2021-ig rendelkezésre álló EU-s forrásokból. Ahogy arról korábban lapunk is beszámolt, tavaly nyáron az uniós fejlesztéseket felügyelő miniszterelnökség a rövid és középtávú fővárosi uniós projekteket egy tollvonással kihúzta a támogatási listáról.

A döntés nyomán komoly - többek szerint inkább komolytalan - nézeteltérés alakult ki Tarlós és Lázár János kancelláriaminiszter között, hiszen az uniós pénzcsapok elzárásával olyan budapesti fejlesztések hiúsultak volna meg, mint a 3-as metró felújítása, a kisföldalatti járműcseréje, a Lánchíd fejlesztése, a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötése, vagy akár a 4-es metró Kelenföldi végállomására vizionált intermodális csomópont kiépítése. November végén úgy tűnt, Lázár nem tért jobb belátásra, akkor a Magyar Közlönyben publikált, 2014-2021-es uniós projektlistán sem szerepeltek az említett közlekedési fejlesztések.

Kerestük a fővárost azzal kapcsolatban, hogy minek köszönhető a kedvező fordulat, valamint hogy a 400 milliárdos támogatás mely fejlesztésekre lenne elég, ám tegnapig nem kaptunk tájékoztatást, a Főpolgármesteri Hivatal közlése szerint a bővebb információkra még várni kell. Hogy pontosan mennyit, az nem derült ki, ugyanakkor Tarlós a múlt héten jelezte: részletekről csak akkor szeretne beszélni, ha "a szándék, az ígéret ténnyé válik, papírra kerül". Hozzátette: a fővárosi problémák közül a közlekedés, a hajléktalanság és az árvízvédelem megoldása "döntő fontosságú".

Egy valami azonban biztosnak látszik: ha valóban lesz uniós támogatás, a főváros életében szó szerint égető problémaként megjelenő 3-as metró infrastruktúrájának rekonstrukcióját - az alagút, a pálya, a biztonsági berendezések és a megállók felújítását - teljes egészében ebből a pénzből fogják finanszírozni - nyilatkozta Tarlós a Magyar Nemzetnek. Korábbi becslések szerint az infrastrukturális felújítási munkálatok mintegy 150-200 milliárd forintba kerülhetnek, és ehhez jön még az igencsak rossz állapotban lévő metrókocsik felújítása, amelyhez a kormányzat biztosít "segítséget" 60 milliárd forintnyi, állami garanciával felvehető hitel képében.