Magyarországon is nő az érdeklődés az online aukciók iránt – számolt be Kocsis Csaba, az Intergavel Kft. ügyvezetője. Főként ismert nagyvállalatok tartoznak az állandó eladók közé, például a Tesco, a Bosch, a Knorr-Bremse, vagy a Lidl. Jelenleg mintegy 30-40 cég van, amely rendszeres megbízásokkal látja el az aukciószervezőt, a vevőkörben pedig mintegy 3000 regisztrált cég, vállalkozó szerepel. Amennyiben egy-egy nagyobb aukció köré hirdetési kampányt szerveznek, akkor hetente 25-30 céggel is bővül az érdeklődők köre.
Az online árverés legnagyobb előnye, hogy tiszta, átlátható helyzetet teremt. Nem fordulhat elő, hogy a résztvevők összebeszélnek, vagy előre eldöntik, kié lesz valamelyik tétel. A vevők ellenőrzött, jó állapotú eszközökhöz, gépekhez juthatnak. Az árverések egyik oka lehet, hogy egy-egy nagyáruházban időszakonként lecserélik az eszközöket, akkor is, ha azok műszakilag még nem avultak el. Ugyanígy előfordul, hogy a cégek áthelyezik a telephelyüket és a korábbi eszközöket nem viszik magukkal, hanem újakat vásárolnak. Előfordul, hogy az eladás gyárbezárás, egy cég kivonulása miatt szükséges.
A rendszerben csak cégek, vállalkozók regisztrálhatnak vásárlóként, magánszemélyek nem. Ennek az az oka, hogy a felkínált termékek, eszközök főleg a gyártásban, termelésben használhatók, másrészt egy céget könnyebb ellenőrizni, megállapítani fizetőképességét. A szervező számára rendkívül lényeges a fizetési megbízhatóság, hiszen ha egy leütött tételt utólag nem fizetnek ki, az dupla veszteség. Egyrészt az eladó mégsem tudja értékesíteni, másrészt az is veszít, aki a liciten második lett, és nem jutott a kívánt tételhez. Szerencsére meglepően jó a fizetési fegyelem, mindössze 1 ezrelékre tehető olyan esetek száma, amikor a nyertes licitáló mégsem fizet – mondta az ügyvezető.
A klasszikus aukciós oldalakkal szemben, amelyeken mindenféle termékkört lehet vásárolni, az ipari értékesítés speciális szakértelmet igényel. A folyamat azzal kezdődik, hogy felmérik az eszközök értékét, meghatározzák a licitárat, listázzák és katalogizálják a tételeket. Miután egy-egy online aukció jelentős szervezéssel, hirdetési költséggel jár, csak bizonyos értékhatár fölött érdemes ezt a megoldást választani. Azt mondhatjuk, hogy 10 000 euro az az összeg, amennyitől érdemes ebben a konstrukcióban gondolkodni – tette hozzá Kocsis Csaba.
A cégvezető elmondta, hogy 10 éves működésük során néhány különlegesség is új gazdára talált árveréseiken. A legdrágább tétel egy 5 millió eurós, repülőgép-alkatrészekből álló csomag volt, más alkalommal kőolajfinomító csőrendszere, komplett acélöntő gépsor, televíziós adóállomás és repülőgép-sugárhajtómű szerepelt a tétellistán. Az eddigi legnagyobb élő árverést a Rába Motor számára rendezték 2007-ben, akkor 800 tételt árusítottak, 150 licitáló jelent meg. Az online árverések között a Philips televíziókat gyártó, székesfehérvári TP Vision Kft. üzeme volt a rekorder, 1800 tétellel és mintegy 300 vásárlóval.