Ez vélhetően összefügg azzal a ténnyel, hogy bár a lakosság többsége kifejezetten költségérzékeny, a pénzügyi tudatosság egyáltalán nem jellemző: a magyarok kevesebb, mint fele venné a fáradtságot ahhoz, hogy hitelfelvétel esetén legalább online összehasonlítsa a piacon fellelhető ajánlatokat.
Egyre többen lehetőségként tekintenek a hitelre
A hitelekkel kapcsolatos ellenérzések láthatóan csillapodtak az elmúlt két év során: a magyarok több mint fele ésszerű lehetőségként tekint a hitelfelvételre, míg közel ötödük érzi jobb megoldásnak, ha a vásárló ugyan hitelből, de előbb hozzájuthat a kívánt termékekhez. A hitelkínálat szempontjából kulcsfontosságú a 30-49 éves korosztály, a harmincasok a hitelelfogadók, a negyvenesek a kifejezetten hitelpártiak között képviseltetik az átlagosnál magasabb arányban magukat.
Hitelfelvételi tendenciák
A hitelek elfogadottságának növekedésével párhuzamosan jelentősen csökkent a tartozással rendelkezők aránya: míg 2012 végéig minden második felnőttnek volt hitele, ma alig négytizedük törleszti adósságát. Az elmúlt évben a megkérdezett 18-69 éves lakosság közel ötöde vett fel új hitelt, az elkövetkezendő három hónapban a magyarok 13 százaléka tartja elképzelhetőnek, hogy kölcsönért folyamodik. A pénzügyi intézetek ajánlatai közül a személyi kölcsönök a legnépszerűbbek, ezt a banki kölcsönök, a lakáshitel, a folyószámlahitel, a gépjárműhitel, az áruhitel és a hitelkártya által igénybe vehető hitel követi.
A potenciális hitelfelvevők több mint fele nem kíváncsi a legjobb ajánlatra
A pénzügyi tudatosság terén érzékelhető pozitív tendenciák ellenére a magyarok egy részében van egy erőteljes tartás a hitelintézetekkel szemben, 64 százalékuk továbbra is fél rejtett költségektől, 49 százalékuk pedig átláthatatlannak látja az ajánlatokat. Ez egyértelműen összefügg a bonyolultabb banki nyelvezettel, ugyanakkor a hitelösszehasonlító oldalak komoly segítséget nyújtanak a megfelelő konstrukció kiválasztásában. Ennek ellenére tíz magyarból csak négy hasonlítaná össze biztosan a pénzügyi intézetek ajánlatait a világhálón. „Nagyon szomorú, hogy bár többségében árérzékenyek vagyunk, és jellemző, hogy összehasonlítjuk például a környezetünkben lévő boltok termékeinek árát, ez a hozzáállás sokkal kevésbé jelenik meg a hitel ajánlatok összehasonlításában. Ezen szeretnénk változtatni és a több, mint 30 bank konstrukcióit feldolgozó kalkulátorainkkal segíteni a banki ajánlatok közötti eligazodást, választást. ” – mondta el Gergely Péter, a BankRáció.hu egyik alapítója és hitelszakértője.
Pénzügyi tudatosság: mindnyájunk érdeke
A magasabb pénzügyi tudatosság a hitelpiac szereplőinek és a lakosságnak egyaránt kiemelkedően fontos. Ennek céljából indította el a BankRáció.hu február közepén a Pénzügyi Tudatosság Tesztet, amelyhez a Cofidis is csatlakozott. A közös akció révén egyrészről kiderül, hogy hányadán állnak a magyarok a pénzügyek világával, másrészt a kitöltők személyre szabott ajánlást kapnak arról, hogy mely területeket érdemes fejleszteniük. Az eddigi adatok alapján a lakosságban is komoly igény van arra, hogy szembesítsék magukat ismereteik mélységével: az elmúlt egy hét során több mint 10 000-en vettek részt a tesztben.