Előfizetés

Folytathatják az igazgatók

Publikálás dátuma
2015.02.26. 06:50
Eszenyinek többször ringbe kellett szállnia, mire ismét zöld utat kapott FOTÓ: TÓTH GERGŐ
A jelenlegi vezetők folytathatják munkájukat öt színház - a Budapest Bábszínház, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, az Örkény Színház, a Szabad Tér Színház és a Vígszínház - élén, miután a Fővárosi Közgyűlés szerdai zárt ülésén az ügyvezető igazgatói pályázatok eredményéről döntött.

Mind az öt színház esetében a jelenlegi vezető töltheti be továbbra is posztját, így a Vígszínházat Eszenyi Enikő, a Budapest Bábszínházat Meczner János, a Kolibri Színházat Novák János, az Örkény Színházat Mácsai Pál, a Szabad Tér Színházat pedig Bán Teodóra fogja vezetni további öt évig.
A Budapest Bábszínház, a Kolibri Színház, az Örkény Színház és a Szabad Tér Színház esetében az ügyvezetői megbízás 2015. március 1-től, a Vígszínház esetében 2015. július 1-től kezdődik.
Mindegyik színház esetében február 3-án tartották meg ülésüket a szakmai bizottságok. A munkakörök betöltéséről a szakmai bizottság véleményét is mérlegelve döntött a Fővárosi Közgyűlés.

A Vígszínház vezetésére harmadszor írtak ki pályázatot. Először 2013. júliusában tett közzé a posztra pályázati felhívást a Fővárosi Önkormányzat. Ketten pályáztak a Fidesz-közelinek tartott Balázs Péter a szolnoki színház vezetője és Eszenyi Enikő az eddigi igazgató. De meglepetésre a közgyűlés a pályázatot eredménytelenné nyilvánította - mert egyik pályázó sem érte el a szakmai bizottsági tagok többségének támogatását. Ezután új pályázatot írtak ki, de már csak másfél évre. Erre már egyedüliként Eszenyi Enikő jelentkezett. Balázs Péter kiszállt a versengésből. Eszenyi mandátumát meghosszabbították. Elkezdődött a találgatás, hogy ki lehet Eszenyi újabb ellenfele. Szóba került a veszprémi direktor Oberfrank Pál neve, többen emlegették esetleges vetélytársként Rudolf Péter színész-rendezőt. Végül egyikük sem, és más sem mérette meg magát. Eszenyinek nem akadt versenytársa. Az is elképzelhető, hogy Balog Zoltán miniszter lobbizott Eszenyiért, Balog korábban elvállalta a Vígszínházban is játszott Robert Wilson-előadás fővédnökségét. A nemzetközi koprodukcióban létrejött 1914 című előadás budapesti premierjén Balog Zoltán elragadtatással szólt Eszenyi színészi és igazgatói teljesítményéről, igaz Tarlós István főpolgármester ezen az eseményen nem volt jelen.

Kapcsolódó
Folytassa! - Nem váltott direktorokat a főváros

Újra MITEM, kétszáz millióból

Tizenhárom ország húsz előadása szerepel majd az áprilisban második alkalommal megrendezendő Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM-en) a Nemzeti Színházban. A sorozat idei költségvetéséről csak egy múltheti kormányülésen döntöttek és elkülönítettek rá 200 millió forintot.

A bizonytalanság azért volt, mert eredetileg két évenként rendezték volna meg a találkozót. De mint elhangzott a tavalyi fesztivál sikere és a szakmai érvek miatt a kormány úgy határozott, hogy a következő három évben is támogatja a rendezvény évenkénti megtartását, sőt a költségvetésüket is biztosítja. Így tervezhetővé válik a MITEM, ami jelentősen megkönnyíti a szervezők dolgát. Kérdésünkre Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója elmondta, hogy tavaly egyfajta szakmai áttörést jelentett a kezdeményezés, és szinte azonnal elfogadottá vált ez az új nemzetközi színházi fesztivál.

Tavaly a Burgtheater nem fogadta el a meghívást, azóta a teátrumban igazgatóváltás történt és idén már igent mondtak a felkérésre. A bécsi színház Csehov A sirály című darabjával érkezik Jan Bosse rendezésében. A válogatásban egyébként egyaránt szerepel európai nagymester munkája, illetve kísérletezőbb, újító előadás is. A fesztiválon szereplő rendezők névsora impozáns: Matthias Langhoff, Toni Servillo, Luk Perceval, Emma Dante, Eugenio Barba, Viktor Rizsakov.

A találkozóra Spanyolországból, Franciaországból, Svájcból, Németországból, Olaszországból, Ukrajnából, Oroszországból, Romániából, Dániából, Macedóniából, Ausztriából és Lengyelországból érkeznek társulatok. Vidnyánszky Attila, felhívta a figyelmet a találkozó nyitottságára, ezt jelzi, hogy a MITEM-en jól megfér egymás mellett a moszkvai nemzeti színház és a Kijevből érkező Vlad Troickij-előadás.

A találkozó előadásait közönségtalálkozók, szakmai beszélgetések kísérik. A fesztivál középpontjában a világ színházművészetének egyik meghatározó alakja, Vszevolod Mejerhold áll: a vendégek között lesz Valerij Fokin, a Mejerhold Központ alapítója, és konferenciát is rendeznek neves színész-rendező művészetéről.

Toni Servillo, a tavaly Oscar-díjat nyert A nagy szépség című film főszereplője rendezőként és színészként is bemutatkozik Budapesten a milánói Piccolo Teatro Belső hangok című előadásával, amelynek 350. előadását a fesztiválon tartják. Tegnap az is kiderült, hogy a világhírű orosz rendező Anatolij Vasziljev is rendez majd a Nemzetiben, egyelőre annyi tudható, hogy a produkció kötődik majd a novemberben a 80. születésnapját ünneplő Törőcsik Marihoz.

Függetlenek a vásznon

Bársony Éva
Publikálás dátuma
2015.02.26. 06:45
A tojásfejek a hasonlóság és különbözőség játékosságát kínálják a Manieggsben FORRÁS: VERTIGO MEDIA
Ismét egy független magyar film, ezúttal egész estés animációs játék, kizárólag felnőtteknek. A Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja szerint a tojások világában épp úgy működik a vérszomj, mint az emberek között, de Miklósy Zoltán rendező-forgatókönyvíró inkább játéknak veszi a véres csete-patét.

Mielőtt a hazai mozikba került volna, megjárta a világot a függetlenfilmnek született egész estés hazai animációs játék, a Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja. Tavaly már bemutatkozott Miskolcon, a Cinefesten, de hivatalos vendég volt a hírneves animációs fesztiválon Annesy-ben, volt Lille-ben, a bukaresti Anim’est fesztiválon, a brüsszeli Animán és készül a márciusi lisszaboni Monstra animációs fiesztára.

Szép teljesítmény egy olyan munkától, amelyben alkotói támogató hátszél nélkül rengeteg lelkesedést és kitartást tették bele, meg persze a tapasztalattal kiegészülő rátermettségüket. A tojáshősös akciófilm készítői valamennyien az animációs műfaj körül tevékenykednek, de ez az első önálló, saját mű, amivel hatásosan teszik le a névjegyüket.

A rendező-forgatókönyvíró Miklósy Zoltán joggal elsőfilmesnek mondható, mert ez ideig mások filmjeiben dolgozott, olyanban például, mint a Macskafogó 2. vagy a francia Napkirálynő, az angol Borsókisasszony, vagy a Mr. Bean animációs tévésorozat, amelynek első epizódjában animátorként ott az ő munkája is.

A Manieggs történetét az alcím pontosan elmondja, valóban egy kemény/kötésű/, értsd született bűnöző tojás bosszúhadjárata a sztori. A filmre még véletlenül sem érdemes bevinni a gyereket és nem csak a piros karikás 18-as miatt, hanem mert kimondottan felnőtteknek szóló film. Nem a bonyodalmas filozófiája miatt, mert az nincs neki, hanem mert azt a fajta akció-krimit viszi egy sajátos képi világú animációval a vászonra, amelynek a durvasága, erőszakhalmozása, és mindenekelőtt a mocskosszájúsága vetekszik a megfelelő hollywoodi élőszereplős közönség kedvenc változatokkal.

Egyetlen óriási különbséggel: Miklósy Zoltán és munkatársai paródiára veszik a mozivásznon már időtlen idők óta uralkodó erőszak- és kegyetlenségbizniszt. Ez a kifigurázás a film legjobb pillanataiban ellenállhatatlan humort fakaszt mondjuk egy gondolkodás nélkül, ám tévedésből halomra lőtt társaság látványából. A film eléri, hogy ilyenkor a néző azon a tényen nevet, hogy már hányszor etették meg balhé-igényét hasonló jelenettel a vértől tocsogó akciófilmek, csak éppen halálos komolyan. Itt ezek az eredetiben oly jól ismert hatáselemek és akciófogások macskakörömbe kerülnek az eltúlzás iróniája, a teátrális stílus humora miatt.

A komputer animációval előállított film képi világa egységes, a formák kimondottan eredetiek, különös tekintettel, hogy ugyan majdnem minden olyan, mint az emberek világa, de emberek helyett tojások népesítik be a nagyvárosi színteret. Ez külön kihívás, hisz ismerjük a mondást, két valami úgy hasonlít egymásra, mint egyik tojás a másikra. A Manieggs készítői ilyen abszolút egyforma szüleményekkel népesítették be a filmjüket, úgy, hogy a fontosabb szereplők népes gárdája mégis azonnal felismerhető, egymástól szempillantás alatt megkülönböztethető egyéniség legyen.

Az esetek többségében sikerült is, bár az egyénítésben, a tojások karakterének hangsúlyozásában nem mutatkozott az alkotói ihlet túl játékosnak, mozgékonynak, változatosnak. Bár felismerhető szereplők keresztezik egymás útját és igyekeznek egymást kiirtani, de egy idő után egyfajta egyhangúság mégis rátelepszik a filmre. Hisz egy tojás arca, az anyag merevsége miatt nem is tud igazán változatos, netán mókás vagy érzelem dús lenni, s a film elég hamar kimeríti az úgymond arcjáték lehetőségeit.

Finomabbra hangolva az egyhangúság kifejezést, az állandó mozgás ellenére a film sodra egy idő után leül, hiszen például az ismételt autós üldözések még egy animációs filmben is önismétlésnek hatnak egy idő után, s az is elveszi a film frissességének ízét, hogy a humor sokféle változata helyett az alkotók túl gyakran igyekeznek csiklandozni a mocskos szájú beköpésekkel. Vagy egyszerűen a durva szavak ismétlésével. Ennek is lehet egyfajta bája, ha úgy vesszük, de ez a humornak egy elég igénytelen formája, lássuk be. És fárasztó.

Több játékosság és a karakterek szerepébe épített több humor elkelt volna. Annál is inkább, mert az eléggé töredezett, olykor emlékekkel megszakított történet elbírt volna egy kerekebb mesét az egymás mellé tett epizódok helyett. Kár a befejezésért. A dupla csattanósra épülő befejezésben ott a nyájas „szeressük egymást, gyerekek!”, de rácsattan, hogy hogy a fenébe, ha a gyilkolászási kedv ennél a vágynál sokkal erősebb. Ki tudja, minek kellett ezt megfejelni egy nagy semmivel.

A film ugyan színesnek mondja magát, de a színek különösebben nem játszanak szerepet, kivétve a vér pirosát, ami jól mutat a főtojás arcára freccsenve. A zene viszont elsőrangúan szolgálja a filmet, ellenpontozással erősíti a paródia hatását, a humort viszi az ijesztgetős hangzásba is. A szinkronhangok teljesen rendben vannak, karakteresen szólnak a mókásan tekintélyt parancsoló tojáshősök mellé.

(Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja ***)