Félmilliárdból erősödik Magyarország

Több mint félmilliárd forintjába került az adófizetőknek, hogy megtudják a kormánytól: „Magyarország erősödik”. Ez derült ki Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes Varjú László DK-s politikus, független országgyűlési képviselő – a kormányzati kampány költségeit firtató – írásbeli kérdésére adott válaszából. A szlogen fémjelezte „tájékoztatási sorozat” tavaly december 17. és idén január 31. között folyt, a kreatív tervezés csaknem 20,2 millió forintba került, annak ellenére, hogy a reklám dizájnja szinte megszólalásig hasonlít a tavalyi „Magyarország jobban teljesít” kampányéra –, a médiavásárlás költségvetése 374,2 milliót tett ki. Ezúttal óriásplakátra nem költöttek, de a költségek így oszlottak el: az internetes felületeken megjelentetett reklámokért 23,6 milliót fizettek, a televíziós megjelenésekért mintegy 100,8 milliót, a nyomtatott sajtóban leadott hirdetésekért 173,4 milliót, a rádiós szpotokra pedig 76,2 milliót. Mivel mindez áfa nélkül értendő, a 27 százalékos áfát hozzáadva több mint 500 millió, azaz egész pontosan 500 millió 844 ezer forint a számla vége. Az óriásplakátok kiesése mögött – bár Semjén nem tért ki rá – vélhetően Simicska Lajos és a kormányfő „purparléja” állhat, az üzletember és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó plakátcég, a Publimont 2010 óta komoly kedvezményezettnek számított.

A korábbi „Magyarország jobban teljesít” kampány jelentősen drágább is volt, összesen bruttó 792 millió 278 ezer forintba került, azaz nettó 623 millió 841 ezerbe. A kreatívokat akkor is a Lounge Design Kft. készítette, a médiatervezést és médiavásárlást akkor az Inter Media Group Kft.-re bízták. Mindkettejüket közbeszerzésen választották ki. Bár ez a kormányzati kampány 2013 márciusától novemberig tartott, a Fidesz a 2014-es országgyűlési választásra mégis ugyanazzal a szlogennel és arculattal mutathatta be képviselő-jelöltjeit. Ki is derült a párt kampányfőnökének közléséből, hogy a „fellendülést jelképező dizájnelemeket” azért használhatja a Fidesz, „mert engedélyt kapott rá” – Gyürk András szerint tehát megkérték a Miniszterelnökséget, amely ingyen a párt rendelkezésére bocsátotta a csaknem 800 millióért vett propaganda-anyagot.

Szerző

Emiatt lehet 35 fok az M1-en

Publikálás dátuma
2015.03.20. 06:04
Tóth Tamás és Laza Borbála: képben az időjárásjelentők FOTÓ: MTI/HONÉCZY BARNABÁS
Nincs szükség az Országos Meteorológiai Szolgálat szakértőire az állami hírtévénél: lapunk értesülései szerint inkább magáncéggel szerződött az MTVA. Az állami médiától igen kedves üzenetet is kaptunk.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) helyett egy magáncéggel, a Meteo Klinika Kft.-vel végezteti az időjárási előrejelzéseket az MTVA – értesült lapunk. Információink szerint az OMSZ-tól jelenleg már csak egy szakértő, Tóth Tamás dolgozik az állami médiánál, arról viszont nincs hír, hogy a meteorológiai szolgálattal végleg szerződést bontottak volna, és jelenleg arról sem, az előrejelzési szolgáltatásokra az MTVA mikor írt ki közbeszerzést, mekkora értékben és mennyi időre. Ám az OMSZ kiszorításáról más jelek is árulkodnak. A nézők által kedvelt Reisz András, Üveges Zoltán és Csonka Tamás OMSZ-meteorológusok napok óta nem láthatók a közmédiában, a nemzeti hírtévén nem tartottak igényt rájuk; Reisz szerint szerződést nem bontottak velük, mégis egyértelmű a helyzet. A Blikknek az MTVA azt a magyarázatot adta, az M1 megújulásával „a napi aktuális hírcsatorna a saját meteorológusait” kívánja alkalmazni. Vélhetően tehát a Meteo Klinika biztosítja az állami média „saját” időjárási szakembereit, ám szakértelmükről erősen megoszlanak a vélemények – Reiszék alatt nem fordulhatott volna elő, hogy 35 fokos nyári hőséget jelentenek március közepére úgy, hogy három napon át még csütörtök lesz. Az új időjárás-jelentőket már csak Borinak, Csillának és Barbinak nevezik.

Felkerestük az ügyben az MTVA-t a humánmeteorológiát előtérbe helyező Meteo Klinikával kapcsolatban – rákérdeztünk, pontosan hogyan választották ki őket, és igaz-e, hogy már csak egy OMSZ-os munkatárssal dolgoznak –, azt a választ kaptuk, megkeresésünket közérdekű adatigénylésként értelmezték, így eszerint válaszolnak majd. A törvény szerint ezt a lehető legrövidebb idő alatt, de legfeljebb 15 napon belül kell teljesíteni. Más esetekben már nem volt ennyire készséges az MTVA.

Azt pedig az Index írta meg, hogy a több száz millió forintért beszerzett adáslebonyolító rendszer, a Quantel használatának betanításában angol szakemberek segítettek volna, és bár ők féléves tesztidőt javasoltak, az MTVA csak február 18-án kötött szerződést a berendezésre, és mire az megjött, a betanításra mindössze hat nap maradt.

Orbán Viktor és a kormány egyik legfontosabb „támasza” – ahogyan a miniszterelnök az idén utalt a közmédiára – alig néhány szakemberrel, viszont annál több gyakornokkal készülő, és még annál is több technikai, szakmai hibával jelentkező, egyre rosszabb nézettséget produkáló M1 mintha egyre messzebb kerülne attól, hogy releváns kormányzati propaganda-eszköz legyen. Ám közben a kormánypárt az új jobboldali médiabirodalmát építgető oligarchát igyekszik kikezdeni, legalábbis a Fidesz Simicska Lajos balra „tolásával” próbálja hitelteleníteni a vállalkozónak a miniszterelnököt érintő karaktergyilkolási kísérletét – egyben az elbizonytalanodott kormánypárti híveket megnyugtatni. Kövér László a Heti Válasz legújabb számában azt állította, „nincs belháború a jobboldalon: a miniszterelnököt célzó teljesen abszurd ügynökvádjával Simicska Lajos ezen politikai közösségen kívül került”. Noha a vállalkozó érdekeltségei a második Fidesz-kormány alatti közbeszerzések legfőbb kedvezményezettjei közé számítottak, Kövér mégis Simicska szavahihetőségét kérdőjelezte meg. Mint fogalmazott, „nem egy üzletembert látok a közéletben, aki azt hiszi, annyi esze van, amennyi pénze”, de szerinte Simicska a mezőgazdasági, útépítő és médiavállalkozásait érő sérelmek miatt döntött a bosszú mellett. A Ház elnöke utal arra is, hogy Simicska eddig afféle árnyék-miniszterelnökként működhetett, mint mondta, „az anyagi erő senkit sem jogosít fel arra, hogy demokratikusan választott politikusokat, kormányokat próbáljon a saját érdekében befolyásolni”. Kérdés, ez mennyire volt sikeres az elmúlt években.

Egyre többen szivárognak el viszont Simicska médiumaitól is; a napokban több újabb Hír Tv-s távozott, és tegnap a Magyar Nemzetnél is felállt kilenc munkatárs - többek között Lóczi János kiadóigazgató, Swendt Pál, Borsodi Attila, Bákonyi Ádám, Jámbor Gyula újságírók, Imrik László vezető tördelő-helyettes, ők vélhetően a Napi Gazdasághoz mennek, amelyből Orbánék egyik fontos médiumát igyekszik faragni Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet volt főszerkesztője. A képet árnyalja a Magyar Nemzet a napokban Táncsics-díjjal kitüntetett munkatársa: Körmendy Zsuzsa a Heti Válasznak azt mondta, a Kádár-rendszerben sem alázták meg úgy, mint ahogy Kövér László, amikor a lapot ellenzéki médiumként jellemezte. "Úgy érzem, a kormány kommunikációjában agresszivitás jelent meg, és ez nem jó üzenet, hiszen csak az agresszív, aki nem ural egy helyzetet" - mondta, hozzátéve: ha valaki már csak csőlátással tudja szemlélni a dolgokat, nehéz lesz kiismernie magát a világban.

Tüntettek a HVG ellen
Tóta W. Árpád közmédiás tudósítása ellen tüntettek tegnap a HVG Montevideo utcai szerkesztősége előtt. A publicista Orsós Róbert közlekedési tudósításáról írta, hogy "nagy jövő előtt áll, már persze amíg ez a köztévé áll, mert utána sajnos a közmunka marad csak". Ezt az MTVA, majd a Fidesz is önkényesen cigányozásnak vette - holott eszerint az ő véleményük, hogy közmunkát csak romák kaphatnak -, és a rasszistának bélyegzett lap ellen egy busznyi Lungo Dromos jelent meg. Mint kiderült, az MTVA munkatársait napi rendszerességgel szállító cég vitte a helyszínre őket egy "Magyar Honvédség" feliratú busszal. Az egyórás tüntetés alatt felolvasták Tóta W. cikkét, aki csak azt furcsállja, a köztévé őt nem kérdezte meg. "Lehet, hogy két mondattal helyre lehetne tenni az egészet. De az is lehet, hogy ez nem cél" - írta.



"Baszódjon meg a Népszava"
"Baszódjon meg a Népszava" - ezt üzente lapunknak még tavaly októberben egy az állami média átalakulását firtató cikkünkre reagálva az MTVA. A sajtóközleményük linkcímében - az URL-ben - szerepelt az idézett mondat, de a kedves gesztust lapunk csak tegnap szúrta ki. A közleményben cáfolni igyekeztek egy hírünket, de világossá vált, mi volt az MTVA valódi üzenete. Tíz perc sem kellett, miután erről online felületünkön beszámoltunk, és először törölték az egészet, majd új URL-címmel megint kitették: "MTVA-közlemény-Népszava". Bocsánatkérés nyomát nem leltük.

lásd még: http://nepszava.hu/cikk/1051753-nem-hir--hanem-kabarecsatorna-lett-az-m1-videok

Szerző

Ez tényleg nem...

Publikálás dátuma
2015.03.19. 22:40

Pápai Gábor rajza.

Szerző