Hirdetések;Semjén Zsolt;Varju László;kormányzati kampány;

2015-03-20 06:07:00

Félmilliárdból erősödik Magyarország

Több mint félmilliárd forintjába került az adófizetőknek, hogy megtudják a kormánytól: „Magyarország erősödik”. Ez derült ki Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes Varjú László DK-s politikus, független országgyűlési képviselő – a kormányzati kampány költségeit firtató – írásbeli kérdésére adott válaszából. A szlogen fémjelezte „tájékoztatási sorozat” tavaly december 17. és idén január 31. között folyt, a kreatív tervezés csaknem 20,2 millió forintba került, annak ellenére, hogy a reklám dizájnja szinte megszólalásig hasonlít a tavalyi „Magyarország jobban teljesít” kampányéra –, a médiavásárlás költségvetése 374,2 milliót tett ki. Ezúttal óriásplakátra nem költöttek, de a költségek így oszlottak el: az internetes felületeken megjelentetett reklámokért 23,6 milliót fizettek, a televíziós megjelenésekért mintegy 100,8 milliót, a nyomtatott sajtóban leadott hirdetésekért 173,4 milliót, a rádiós szpotokra pedig 76,2 milliót. Mivel mindez áfa nélkül értendő, a 27 százalékos áfát hozzáadva több mint 500 millió, azaz egész pontosan 500 millió 844 ezer forint a számla vége. Az óriásplakátok kiesése mögött – bár Semjén nem tért ki rá – vélhetően Simicska Lajos és a kormányfő „purparléja” állhat, az üzletember és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó plakátcég, a Publimont 2010 óta komoly kedvezményezettnek számított.

A korábbi „Magyarország jobban teljesít” kampány jelentősen drágább is volt, összesen bruttó 792 millió 278 ezer forintba került, azaz nettó 623 millió 841 ezerbe. A kreatívokat akkor is a Lounge Design Kft. készítette, a médiatervezést és médiavásárlást akkor az Inter Media Group Kft.-re bízták. Mindkettejüket közbeszerzésen választották ki. Bár ez a kormányzati kampány 2013 márciusától novemberig tartott, a Fidesz a 2014-es országgyűlési választásra mégis ugyanazzal a szlogennel és arculattal mutathatta be képviselő-jelöltjeit. Ki is derült a párt kampányfőnökének közléséből, hogy a „fellendülést jelképező dizájnelemeket” azért használhatja a Fidesz, „mert engedélyt kapott rá” – Gyürk András szerint tehát megkérték a Miniszterelnökséget, amely ingyen a párt rendelkezésére bocsátotta a csaknem 800 millióért vett propaganda-anyagot.