Péterfy Gergely Aegon-díjas

Péterfy Gergely írónak ítélték az Aegon Művészeti Díjat, amellyel a legjelesebb szépirodalmi alkotókat tüntetik ki minden évben. A szerző a Kitömött barbár című regényéért érdemelte ki a rangos elismerést.

A nívós irodalmi kitüntetésre idén hetvenhét hazai kortárs szépirodalmi művet terjesztettek fel a kiadók, a díj odaítéléséről szakmai zsűri döntött. A magánalapítású elismerést és a díjazással járó hárommillió forintos jutalmat Péterfy Gergely József Attila-díjas írónak ítélték, a bejelentést az Aegon Biztosító budapesti székházában tartották. A szerzőt a Kalligram kiadónál tavaly megjelent Kitömött barbár című regényéért díjazták.

A lebilincselő regény a magyar nyelvújítás vezéralakjának, Kazinczy Ferencnek és a Nigériából egzotikumként Európába hurcolt színesbőrű férfinek, Angelo Solimannak a különös barátságát dolgozza fel. Az évek során egyre nagyobb társadalmi szerephez jutó Soliman és a magyar író-költő egy szabadkőműves páholyban ismerkedett meg a 18. század második felében, ezt követően jó baráti kapcsolat alakult ki közöttük.

A mű figyelemfelkeltő címe, a Kitömött barbár a főszereplő bizarr utóéletére vonatkozó utalás: Soliman 1796-ban bekövetkezett halála után nem temették el a holttestét, hanem megnyúzták, maradványait pedig egy múzeumban, a kuriózumok részlegén állították ki. A könyv megírása – részben az alapos kutatómunka miatt – mintegy tíz évet ölelt fel Péterfy számára. A 48 éves szerző lapunk megkeresésére elmondta, hogy maximálisan meglepte az elismerés, mert nem látott reális esélyt arra, hogy őt tüntessék ki.

Hozzátette, számára mindig nagyon érdekesek azok a találkozások, amelyek során a szakmán kívüli olvasóközönséggel cserélhet eszmét. „Állandóan megkérdezik tőlem az olvasók, hogy mégis, hogyan alakulhatott ki ez a furcsa barátság Kazinczy és a fekete bőrű Angelo között. Sokan nem tudják, hogy szabadkőművesek voltak, de a végkifejlett morbidsága is felcsigázza a kedélyeket. Nagyon sok minden írói fantázia műve ebben a könyvben, viszont akár hiszik, akár nem, az események megtörténtek” – árulta el Péterfy.

Az Aegon Művészeti Díj átadását a Katona József Színházban tartják április 8-án.

A kapuból jöttünk vissza

Publikálás dátuma
2015.03.25. 06:45
Szabó Máté szerint a fékek és ellensúlyok rendszere nem működött optimálisan FOTÓ: GÁLOS MIHÁLY SAMU
A Miskolci Nemzeti Színház múlt héten megbízott igazgatója három hete felmondott. Szabó Máté lapunknak úgy fogalmazott, a kapuból fordult vissza. S nem is csak ő, hanem még többen. Nagy port vert fel, hogy Kiss Csabát évad közben, rendkívüli közgyűléssel, távolították el a direktori székből. Szabó szerint az igazgatása alatt romboló hatású szempontok kerültek előtérbe, most viszont karakán döntés született.

- A művészeti tanács tagjaival közösen, együtt mentek Miskolcra Kiss Csabával. Ön korábban szabadúszó volt, és egyenesen azt nyilatkozta, hogy ez egy olyan társulás, amibe a szabadságukat vihetik bele. Egy ideig megvolt ez a szabadság, aztán szertefoszlott?

- Egy ideig megvolt mindannyiunk szabadsága. Aztán már egy olyan nézőpontba kerültek a dolgok, ami ezt gátolta. A szabadság érzésével jöttünk, és utána valamilyen érzés miatt elmentünk. Amikor leváltották Kiss Csabát, gyakorlatilag mindannyian a kapuból fordultunk vissza. Én például felmondtam három héttel ezelőtt, lemondtam minden rendezésemet, és ennek köze van ahhoz, hogy változott az az érzés, amivel mi idejöttünk.

- Az ön által rendezett Én és a kisöcsém volt az első előadása a Kiss Csaba vezette színháznak. A produkción érződött is a nekifeszülés, a lelkesedés, hogy itt most a remények szerint valami jó kezdődik, és ide ennek a csapatnak az oroszlánt is.

- Nagyon komoly vágyunk volt, hogy a színház struktúrája, minősége, a legoptimálisabb legyen. Ezt a közös munkát egy idő után akadályozta egy másfajta gondolkodás. Ez erősen megtörte a lelkesedésünket.

- Kiss Csaba mást akart, mint önök?

- Egy háromtagozatos, négy játszóhellyel rendelkező színház esetében szakmailag nagyon pontosan össze kell hangolni sok mindent. Hatszáz előadást tartunk évadonként. Állandóan azon gondolkoztunk, hogy a színészek, a közönség számára a legoptimálisabb legyen a műsorterv. De egyfajta rendszertelenség kezdett érvényre jutni, ami erősen gátolta a további fejlődést. Romboló hatású szempontok kerültek előtérbe.

- Megpróbálom ezt konkrétabban értelmezni. Önök azt hitték, hogy a művészeti tanács irányít, de Kiss Csaba átvette a hatalmat? És mást gondolt a színházról, mint önök?

- A fékek és ellensúlyok rendszere nem működött optimálisan. Ezt az világítja meg jól, hogy amikor Béres Attila már nem volt igazgatóhelyettes, ezt a posztot nem töltötték be. Innentől kezdve Csaba irányítása egyszemélyivé vált. És a művészeti tanács egyre távolabb került attól, hogy alapvető kérdésekben befolyásolni tudja a döntéseket, Csaba szempontrendszere működött. És ennek a szempontrendszernek az eredménye volt, többek között, az a mostani állapot, hogy azok a vezető színészek, akik a leglelkesebben jöttek, elmentek más színházakhoz. Mi pedig szintén eltávolodtunk. Ezt Csaba azzal magyarázza, hogy a művészeti tanács kiürült. Én pedig azzal magyarázom, hogy csalódottakká váltunk.

- Igaz, hogy Béres Attila úgy szerződött Szombathelyre főrendezőnek, hogy nem is szólt Kissnek?

- Tavaly télen amikor az első konfliktus jelentkezett a művészeti tanács és az igazgató között, Attila közölte velünk és Csaba is ott volt, hogy lemond igazgató-helyettesi beosztásáról, de a művészeti tanács integritása érdekében marad a tanács tagja, és Szombathelyen valószínűleg főrendező lesz. Ebbe Csaba beleegyezett. Attila valójában ősszel lett főrendező, amikor már visszafordíthatatlanná vált a viszony közöttük. Szerencse, hogy talált magának munkát, ahogy az is szerencse, hogy Rusznyák Gábor is talált, ő Kecskeméten lett főrendező. Ugyanabból az okból mentek el, mint én, aki három hete a semmibe ugrottam. Úgy mondtam le két nagyszínházi rendezést, hogy nem volt hova mennem. Körülbelül húsz vezető munkatárs ment el. Ezt lehet úgy fogalmazni, ahogy Csaba tette, hogy jönnek-mennek színészek az épületben. De ez kicsit olyan, mintha egy nő azt mondaná, hogy a férfiak jönnek-mennek. Jó estben egy színházba jönnek emberek, és maradnak. Ha azok az egykor lelkes emberek, akik hosszútávra szerződtek ide, és ezért még a családjukat is ott hagyták, elmennek, akkor ez jelent valamit. Az elmúlt egy évről beszélek.

- A Kiss Csaba előtti direktor, Halasi Imre szintén nem tölthette ki a mandátumát. Önök úgy léptek a helyébe, hogy az ő leváltása is megkérdőjelezhető.

- Természetesen megkérdőjelezhető. De egy eljárás nem feltétlenül azt minősíti, aki eljár, a helyzetet is minősítheti. És jelen esetben úgy gondolom, hogy a helyzetet minősíti. Nagyon karakán, a színházért felelős lépésnek gondolom azt, ami most történt.

- Ki is adtak egy közleményt, hogy helyeslik a döntést, ugyanakkor a szakma jó része értetlenül áll, hogy legalább az évad végét miért nem lehetett kivárni? Miért kellett Kisst rendkívüli közgyűléssel leváltani, mintha sikkasztott volna?

- Szerintem az utolsó pillanatban történt a döntés, tényleg a kapuban voltunk már. Azokat az elmúlt három évben teremtett értékeket, amelyekre Csaba hivatkozik, ez a művészeti tanács hozta létre. A tanítónő nem attól jó előadás, mert Kiss Csaba az igazgató, ahogy a Woyzeck sem attól jó, és a Tóték sem. Az Erdély sem azért megy a Pécsi Országos Színházi találkozóra, mert ő az igazgató. Akik ezt a színházat létrehozták, a kapuból jöttek vissza akkor, amikor Kriza Ákos polgármester úgy döntött, hogy valami változásnak kell történnie. Magáért beszél, hogy most mind itt vagyunk.

- Azért az elég furcsa, hogy még aznap, amikor Kisst kirúgták, újjáalakult a megszűnt művészeti tanács.

- Elvileg még üzemeltünk, de az említett problémák miatt gyakorlatilag már nem működtünk. De ismét elkezdtük a működésünket, abban a pillanatban, ahogy ennek az akadálya megszűnt. Hatan voltunk, egy lett belőle, most öten vagyunk. Ez mindent elmond.

- Mindenki visszaszerződik?

- A márciusi időpont és a már megkötött szerződések miatt nem megoldható, hogy minden visszakerüljön a kezdőponthoz. De a tendencia és a szándék ez.

- Kiss szerint lényegében kész a következő évad terve. Meg akarják tartani, amit elképzelt, vagy szerződésbontások lesznek?

- Amit közösen képzeltünk el és működőképes, megtartjuk, amit ő képzelt el, és hibás, de javítható, azon javítunk. Nem szeretnénk káoszt okozni, ezért nem az lesz jellemző, hogy szerződéseket bontunk. De azokat a lépéseket, amiket meg kell tennünk a változtatás érdekében, megtesszük.

- Jövő év március végéig szól a megbízott igazgatói szerződése. De döntés született arról, hogy hamarosan kiírják az igazgatói pályázatot. Pályázik?

- Gondolkodom rajta.

- És, ha beadja a pályázatát, akkor a régi művészeti tanács tagjaival teszi, Kiss Csabát kivéve?

- Ez természetes.

Szerző

Vasárnapi zár - Az árufeltöltő, takarító nem fontos a törvényalkotónak

Publikálás dátuma
2015.03.24. 16:42
Illusztráció/Thinkstock
A kereskedelmet kiszolgáló tevékenység, közöttük az árufeltöltés vagy a takarítás nem tartozik a vasárnapi pihenőnapról szóló törvény hatálya alá - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.

A webshopok működése kapcsán a tárca közölte: az ügyfél online felületen bármely időpontban megrendelheti a számára szükséges terméket. ám azokat 22 és 6 óra között, valamint munkaszüneti napokon és vasárnap nem szállíthatják ki, illetve ezen időszakok alatt az alkalmazott nem kötelezhető termék-összekészítésre és kiszállításra sem.  

A törvény hatálya a kiskereskedelmi tevékenységre terjed ki, függetlenül attól, hogy azt állandó jelleggel vagy esetenként, illetve ugyanazon vagy időszakonként változó helyszínen folytatják. A kiskereskedelmi tevékenység alatt pedig a termékek forgalmazását és az ezzel közvetlenül összefüggő szolgáltatásokat kell érteni, ilyen például az áru összekészítése vagy kiszállítása is - magyaráz az NGM. 

A vasárnapi pihenőnapról szóló törvény arról rendelkezik, hogy kiskereskedelmi tevékenységet az általános zárva tartási időszakban nem lehet folytatni. A kereskedelmet kiszolgáló tevékenység azonban nem tartozik a törvény hatálya alá - teszi hozzá a közlemény.

Vagyis ezek szerint az nem fontos, hogy az árufeltöltők, takarítók vasárnap munka helyett együtt pihenjenek a családdal.

Szerző