fekete doboz;repülőgép-szerencsétlenség;Francois Hollande;Germanwings légitársaság;

2015-03-26 06:40:00

Szándékosan pusztíthatta el a gépet a másodpilóta

Sikerült értékelhető adatokat kinyerni a kedden lezuhant német repülőgép első megtalált fekete dobozából.  A hangfelvételből kiderül, hogy az utasszállító kapitánya a baleset előtt elhagyta a pilótafülkét, és nem tudott visszatérni, mielőtt a gép a hegyoldalnak csapódott volna. Brice Robin marseilles-i államügyész  hivatalos sajtótájékoztatóján közölte, hogy a szakértők szerint a másodpilóta szándékosan nem engedte be a kapitányt, majd süllyedésre állította a gépet. A Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett a pilóta tettének motivációja, de a hírek szerint korábban depressziós volt. A fiatalember lakhelyén házkutatást tartottak.  

A Germanwings német légitársaság franciaországi repülőgép-szerencsétlenségének feltárásában közreműködő német szakértők megerősítették  a francia hatóságok megállapítását, miszerint a másodpilóta vélhetően szándékosan pusztította el a gépet - mondta a német közlekedési miniszter csütörtökön Berlinben. Alexander Dobrindt közölte, hogy a francia hatóságok munkáját a légi balesetek vizsgálatával foglalkozó német hatóság és a Lufthansa szakértői is segítik, és egyetértenek az eljárást vezető marseille-i ügyészség megállapításaival.

A fekete dobozból nyert információkat a The New York Times internetes felületén közölte először. A nyomozásban részt vevő katonai illetékes úgy nyilatkozott a lapnak, hogy a Barcelonából Düsseldorfba tartó járat útjának legelején a pilóták "nagyon udvarias, nagyon fesztelen" beszélgetést folytattak egymással, majd a hangfelvétel arról tanúskodik, hogy egyikük kiment a pilótafülkéből, és nem tudott visszatérni. "A férfi kívülről picit kopogtat az ajtón, és nincs válasz" - mondta a nyomozó. "Utána erősebben kopog az ajtón, és nem érkezik válasz. Egyáltalán nem jön válasz" - közölte a lapot tájékoztató szakértő, aki szerint a hangfelvételen lehet hallani, amint a pilóta megpróbálja feltörni a pilótafülke ajtaját. Nem tudni egyelőre, hogy a pilóta miért ment ki a kabinból, "de - folytatta a nyomozó -, ami biztos, az az, hogy az út legvégén a másik pilóta egyedül volt (a pilótafülkében), és nem nyitott ajtót".

Brice Robin, a marseilles-i államügyész sajtótájékoztatóját a Euronews hírcsatorna élőben közvetítette. Az államügyész elmondta, hogy a fekete doboz hangfelvételének első 21 percében semmiféle rendellenesség nem hallatszik, aztán amikor a pilóta kiment a fülkéből, automatán hagyták a gépet. A felvétel azt is bizonyítja, hogy a pilóta magánál volt, amikor a kapitány kopogott, mivel hallani lehet a lélegzetvételét is.  A szakértők ebből arra következtettek, hogy a pilóta direkt állította süllyedésre a gépet, azaz automatikus leszállásra kapcsolt. Az államügyész azt is elmondta, hogy  a gép semmiféle jelzést nem küldött, amikor veszélyes magasságba került, pedig a repülők automatikus vészjelzést is küldenek ilyen esetben. Brice Robin azt is elmondta, hogy a feltételezések szerint a kapitánynak tudnia kellett, hogy mire készül a társa, ezért is akarhatta betörni az ajtót.

A pilótafülke ajtaját az arra jogosult és a szükséges információkkal rendelkező személyek csak akkor nem tudják kívülről kinyitni, ha belülről szándékosan akadályozzák az ajtó kinyitását. Thomas de Maiziere belügyminiszter azt mondta, hogy a német hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek volna terrorista kapcsolatai. De Maiziere elmondta, hogy az illetékesek már kedden, a katasztrófa napján elvégezték az ilyenkor szükséges vizsgálatokat a nemzetközi partnerekkel együttműködve, és nem találtak terrorizmusra utaló jeleket a másodpilótával kapcsolatban.Hozzátette, hogy a Germanwings anyavállalatánál, a Lufthansánál rendszeresen végzett biztonsági ellenőrzések sem eredményeztek gyanús jeleket.

Washington: nem köthető terrorizmushoz
Jelenleg úgy tűnik, hogy "nem köthető a terrorizmushoz" a Franciaországban szerencsétlenül járt Germanwings-utasszállító tragédiája - jelentette ki csütörtökön a CNN amerikai hírtelevíziónak nyilatkozva Josh Earnest, a Fehér Ház szóvivője. Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) csütörtökön felajánlotta segítségét a gép lezuhanásának körülményeit vizsgáló francia hatóságoknak. A CNN hírtelevízió szerint a francia hatóságok hivatalosan kértek segítséget az FBI-tól.

 

A belügyminiszter elmondta, hogy a lezuhant gép személyzetének valamennyi tagját ellenőrizték, és ez mind a hat fő esetében negatív eredményt hozott, vagyis nem tártak fel biztonsági kockázatot vagy terrorizmusra utaló jelet. A másodpilóta Brice Robin marseille-i ügyész tájékoztatása szerint Andreas Lubitz, akit a német sajtóban a vonatkozó szakmai előírásoknak megfelelően Andreas L. névvel jelölnek.

Az ARD országos közszolgálati televízió helyszíni beszámolója szerint a Rajna-vidék-Pfalz tartománybeli Montabaurban, ahol a 28 éves másodpilóta felnőtt, a kisváros közösségét sokkolta a hír, hogy a fiatalember valószínűleg öngyilkosságot követett el, és magával rántott a halálba 149 embert. A másodpilótát nyugodt, kedves embernek ismerték, és sikeres pilótakarrierje révén példaképként tartották számon a helyi vitorlázórepülő egyesületben - számolt be az ARD. A másodpilóta tizenéves korában szerzett vitorlázórepülőre érvényes engedélyt, és egy szakközépiskola elvégzése után lett a Lufthansa pilótatanonca. A Lufthansa közlése szerint a másodpilóta 2013 szeptemberében csatlakozott a Germanwings légitársasághoz, és azóta 630 órát repült.

Az n-tv hírtelevízió csütörtök este közölte: a nyomozók két helyszínen tartottak házkutatást, a másodpilóta düsseldorfi lakásában és abban a montabauri házban, ahol szüleivel élt. A 28 éves fiatalember korábban, a kiképzése idején azért szakította meg hosszabb időre tanulmányait, mert depressziós volt - írta a Frankfuter Allgemeine Zeitung online kiadásában a másodpilóta egy ismerősére hivatkozva. Ugyanerről írt a Passauer Neue Presse című lap is online kiadásában, szintén egy ismerősre hivatkozva. Andreas Lubitz "megszállott, mindenképpen pilóta akart lenni, de lelkileg labilis, és ezért a kiképzését is megszakította több hónapra" - mondta a Passauer Neue Presse forrása, aki a másodpilóta jó ismerősének nevezi magát. Lubitznak már az általános iskolában az volt a vágya, hogy pilóta legyen. "Az egész szobáját repülőgép-poszterekkel tapétázta ki, mindenütt Lufthansa-logók voltak" - mondta a lap forrása. 

Az Alpokban lezuhant német utasszállító másodpilótájának tehát hatszázharminc órányi repülési ideje volt. Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) az elnöke szerint alapvetően 200 óra a kötelező repülési idő a kiképzésen, majd egy típusátképzés után a kezdő pilóták megkezdhetik munkájukat a társaságoknál. A vállalatok számára költséghatékony a tapasztalatlannak minősülő pilóták alkalmazása, ugyanis a cégek számára ezzel a módszerrel jóval olcsóbb, hogy a kezdő pilóták repülési órákat szerezzenek. Nem véletlen, hogy a diszkont társaságok elsősorban kapitányokat keresnek, akikre rá merik bízni a kezdő pilótákat. Demeter Csaba megjegyezte, hogy emiatt a kapitány szinte sosem hagyja el a pilótafülkét. A magyar pilóták egyesületének elnöke elmondta, hogy míg az Egyesült Államokban tilos a pilótáknak egyedül tartózkodni a fülkében, az európai vállalatok esetében ezt nem mindenhol írja elő a szabályzat.

Korábban írtuk: Nyilvánosságra került a 150 áldozat csaknem teljes listája is. A francia külügyminisztérium szerint 15 nemzet állampolgárai utaztak a repülőgépen. Szerda délután megérkezett Francois Hollande francia államfő Angela Merkel német kancellárral és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnökkel a katasztrófa helyszínének közelében - a Seyne-les-Alpes településnél - kialakított mentőközpontba. A kisváros iskolájánál kialakított kápolnánál és halottasháznál rótták le kegyeletüket a katasztrófa 150 áldozata előtt.

A halterni gimnázium bejáratánál virágot, mécsest és üzeneteket, feliratokat helyeztek el a balesetben elhunyt diákok és tanárok emlékére.„Tegnap még sokan voltunk. Ma egyedül vagyunk” – állt az egyik transzparensen FOTÓ: EUROPRESS/ GETTY IMAGES/SASCHA STEINBACH

A halterni gimnázium bejáratánál virágot, mécsest és üzeneteket, feliratokat helyeztek el a balesetben elhunyt diákok és tanárok emlékére.„Tegnap még sokan voltunk. Ma egyedül vagyunk” – állt az egyik transzparensen FOTÓ: EUROPRESS/ GETTY IMAGES/SASCHA STEINBACH

A délután folyamán megérkeztek az áldozatok hozzátartozói is, akikkel pszichológusok, ápolók és tolmácsok foglalkoznak majd a helyszínen. A La Derniere heure francia lap úgy tudja, hogy a baleset körül fekvő hegyi településeken egyre több katasztrófaturista fordul meg, akik a baleset körülményeiről kíváncsiskodnak. A rendőrség éjszakánként is őrzi a roncsok helyét, ugyanis attól tartanak, hogy akár fosztogatók is ellephetik el a környéket. Ez pedig jelentősen  veszélyeztetné a nyomozás sikerességét, ugyanis olyan tárgyak tűnhetnek el, amelyek döntő bizonyítékként is szolgálhatnak.

A másik fontos oka a folyamatos őrzésnek, hogy a hegyekben farkasok is élnek, amelyek az emberi maradványokban is kárt tehetnének. Eközben a francia hatóságok nagy erőkkel folytatják a kutatást, amit nehezíti, hogy a gép meredek, sziklás területre zuhant. Hó nincs , de így is nehéz megközelíteni a roncsokat, mert a kedden lezuhant gép olyan helyszínen csapódott a földbe, ahol többnyire függőleges a terület, így még helikopterrel is alig lehet leszállni.

A legtapasztaltabb tűzoltókat és katonákat is megdöbbentette, amit a helyszínen láttak. Eric Sapet, a roncsok utáni kutatás egyik vezetője a Le Monde-nak arról számolt be, hogy gyakorlatilag nem látni semmit, még az sem felismerhető, hogy egyáltalán egy repülő volt az, aminek a roncsait kutatják. Ez azonban felveti azt a kérdést is, hogyan fogják azonosítani az áldozatokat.