Nemzeti közműholding;not for profit;
2015-04-02 17:31:00
Németh Lászlóné azt mondta, hogy az immár országos lakossági gázszolgáltatóvá vált Főgáz Zrt. 300 helyen várja a költségeik csökkentésére törekvő, átjelentkezni kívánó fogyasztókat. Az államtitkár a bűvös rezsicsökkentés kifejezést ismét bevetve arról is beszélt, hogy az folytatódhat, miután a nemzeti közszolgáltatás lényege, hogy nonprofit alapú, és az ellátásbiztonságot valamint a fogyasztók érdekeit tartja szem előtt.
Nos, vizsgáljuk meg kissé azt a nonprofit-alapot:
A piacon levő többi lakossági gázszolgáltatást végző társaság számára a leginkább megütköztető kijelentés az volt, hogy az immár állami hátterű társasághoz tartozó és állami tulajdonú Főgáz év végére magához édesgetheti a magyar háztartások felét. Tudvalevő, hogy jelenleg legnagyobbrészt a fővárosban és környezetében működő társaság 806 ezres ügyfélkörrel rendelkezik, a Tigáz javarészt Észak-Magyarországon közel 1,2 millió háztartást szolgál ki, a GdF Sueznek 760 ezer az E.On-nak pedig 607 ezer ügyfél termeli a veszteséget. Mert a Főgáz kivételével az úgynevezett egyetemes, lakossági szolgáltatás mínuszos eredményt hoz a társaságoknak az rezsicsökkentés, valamint az ezt súlyosbító, a vezetékek hossza után fizetendő közműadó.
Így nagy kérdés, hogy az Főgáz a tervezett hatalmas növekedése folytán mit vesz át ebből a veszteségből. A területenként megszabott lakossági gázártól a Főgáz sem térhet el, illetve lefelé igen, de abban egyetértenek a versenytárs szolgáltatók, hogy nincs lejjebb. (Az Emfesz bátor húzásáról, hogy 8 százalékkal olcsóbban kínálta a gázt és ezzel szerzett 10 százaléknyi részesedést, hamar kiderült, hogy tarthatatlan.) A szolgáltatások terén sincsenek csodák, a kedvezmények köre is behatárolt, így egyelőre nem látszik, mi lehet vonzóbb a Főgázban. A többi szolgáltató bízik a tisztességes versenyben.
Az Első Nemzeti Közműszolgáltató nonprofit jellege már csak szólam, kormányhatározat van róla, hogy not for profit a tevékenység célja, tehát kell a nyereség a működéséhez, még ha azt vissza is forgatja. Nem ismerjük az állami közműholding létrehozását megalapozó hatástanulmányokat, mindenesetre arra a részre különösen kíváncsiak lennének a versenytársak, milyen forgatókönyvet dolgoztak ki arra az esetre, ha az ismert okok miatt - rezsicsökkentés, közműadó, ügyfélszolgálat fenntartás, stb. - veszteséges lesz a társaság működése. Annak pótlására a tulajdonos, végső soron az adófizetők közössége, az állam kötelessége. E mentén pedig újabb front nyílhat Budapest és Brüsszel között a tiltott állami támogatás gyanúja miatt.