Megítélésem szerint az M4-es autópálya-beruházás kilométerenkénti fajlagos költségének mértéke nem minősíthető irracionálisnak – közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter (még államtitkári minőségében) abban a 2014. április 30-i keltezésű levélben, amelyben Jávor Benedek akkori országgyűlési képviselő kérdéseire reagált.
Lázár speciális körülményekkel magyarázta az Abony és Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz ma már kormányszinten is drágállott, 110 milliárd forintra kalkulált költségeit.
– Figyelembe kell vennünk a speciális műszaki követelményeket. Az M4-es autópálya három szakaszán összesen 27 műtárgy épül 37 milliárd forint összköltséggel. Szintén nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a […] speciális földmunkák elvégzése 28 milliárd forint ráfordítást jelent – fogalmazott akkor a miniszter, aki szerint a hasonló költségű építkezések külföldön, például Szlovákiában és Ausztriában is előfordulnak - idézi fel a Magyar Nemzet.
Egy Simicska elleni támadásról van szó?
Korábban írtuk a Népszavában:
Vélhetően nem kartell gyanú miatt tagadta meg Brüsszel az M4-es autópálya szakasz építésének támogatását. Márpedig Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Seszták Miklós fejlesztési miniszter kedden erre hivatkozva adtak utasítást az építkezés azonnali leállítására. Már akkor többen arra következtettek, hogy az unióra mutogatás csak ürügy. Nem zárható ki, hogy az M4-es leállítása az Orbán-Simicska háború egyik mellék hadszíntere, hiszen a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgép az Abony-Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz egyik kivitelezője. Ezt a feltételezést erősítheti, hogy amikor kiderült, az unió nem ad pénzt a projektre, így azt sem vizsgálta, hogy van- vagy sem kartell gyanú, Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár már arról beszélt, hogy nem is hivatalosan, csak szakértői szinten jelezte Brüsszel a magyar kormánynak ezt a feltételezést. Ennek ellentmond a portál kérdésére Sophie Dupin de Saint Cyr, a bizottság szóvivői szolgálatának munkatársának válasza: „A tenderezést nem kérdőjeleztük meg”.
Sokkal valószínűbb, hogy szakmai okokból mutatott piros lapot Brüsszel. Például azért, mert megalapozatlannak, túlzónak találta a magyar forgalmi előrejelzéseket az M4-esen.