villamos;Budapesti Közlekedési Központ;Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség;Etele úti fasor;

2015-04-08 07:12:00

Halálra ítélt Etele úti jó barátok

Már csak az Etele úti szakaszt kell megépíteni, és az 1-es villamos eljut Kelenföldre. A projekt több száz, öreg fa kivágását követeli - mindez viszont a helyi lakosság érdekeibe ütközik, amit a városvezetés figyelmen kívül hagy. Bár a villamos már a kapukat döngeti, a civilek elszántak: összefogtak a fák, és ezzel saját nyugalmuk, egészségük megvédéséért.

Zakatol a villamos, hullanak a fák. A BKK színes plakátokon hirdeti: az 1-es villamos immáron Újbudán is jár, egészen a Fehérvári út-Etele út kereszteződéséig - mindezt a városvezetés nagy sikerként könyveli el, hiszen a villamosvonal meghosszabbítása a Kelenföldre álmodott majdani intermodális csomópontig szerintük nem csupán az egyes kerületek, de egész Budapest érdeke, büszkesége.

Összességében a projekt akár támogatandó is lehetne, ám egy apró tényezőről még a döntéshozóknak sem lenne szabad megfeledkezniük: a vonal kiépítése jelentős zöldfelület veszteséggel jár, amit a közvetlenül érintett lakosok nem néznek jó szemmel. Ahogy a várhatóan növekvő zajterhelést sem. A Hengermalom úton már letarolták a fákat, most már csak az Etele úti szakasz lombjai vannak hátra. Igaz, Vitézy Dávid ex-BKK vezértől egy tavalyi, a témában tartott eddig egyetlen lakossági fórumon megtudhattuk: a közösség érdekében áldozatokat kell hozni - azt már nem tette hozzá, hogy ezt az áldozatot az épülő nyomvonal közvetlen közelében élő több ezer családnak kell majd meghoznia.

Ahogy az tavaly áprilisban ismertté vált, az új villamospálya utolsó szakaszát az Etele út mintegy kétszáz, 30-40 éves fából álló középső fasorának helyén szeretnék kivitelezni. A tervekre valamennyi hatóság - így például a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség is - rábólintott, mondván, a rombolásnak "nincs jelentős környezeti hatása". Érdekes, hogy korábban az Etele úti fasor védett zöldfelületnek minősült, ám a villamosprojekt 2012-ben "nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé" vált, ezzel pedig a fák védettsége is megszűnt. A fakivágás engedélyezésére tavaly a VIII. kerület szakhatóságát jelölte ki a Fővárosi Kormányhivatal, a határozat a múlt héten született meg: zöröghetnek a láncfűrészek, vághatják a fákat.

Ahogy arról a Népszava is beszámolt, az Etele úti fák kiirtása ellen korábban több civil környezetvédő szervezet is szót emelt. A Levegő Munkacsoport, a Védegylet, valamint a Magyar Közlekedési Klub levélben fordult a BKK vezetéséhez, szerintük ugyanis el lehetne kerülni a famészárlást, és a villamospályát is meg lehetne építeni úgy, hogy a villamosok az Etele út két szélén haladnának. A zöldek alternatív megoldása azonban nem jelent túl nagy vigaszt a helyi lakosok nagy részének, hiszen ha a villamosok közelebb kerülnének a lakásokhoz, nagyobb mértékben nőne a zajterhelés.

Az Etele úti lakók ezért saját mozgalmat alapítottak Összefogás Zöldfelületeink Védelmében néven, s időt és energiát nem kímélve azon nyomban munkához is láttak: bekopogtattak szinte minden, az Etele úton élő családhoz, és megkérdezték a lakók véleményét. Az eredmények szerint a megkérdezettek 70 százaléka ellenzi a villamos megépítését. Sokan elfogadhatatlannak tartják, hogy lekopaszítsák a területet, és legalább ugyanennyien tartanak a növekvő forgalomtól és zajtól. Mások szerint az 1-es villamos kivezetése Kelenföldre a 4-es metró üzembe helyezésével - ami ráadásul még ma sem működik teljes kihasználtsággal - teljesen felesleges is.

Igaz, a BKK a tavalyi fórumon igyekezett eloszlatni a félelmeket: a halálra ítélt, több évtizedet megélt fákat majd friss csemetékkel pótolják, a modern, a közlekedési szuper-vállalat saját vizsgálata szerint pedig a füvesített és gumis sínpályáknak köszönhetően nem növekedni, hanem egyenesen csökkenni fog a környék zajterhelése a növényzet gyérítése és a villamos megjelenése után. Fontos megemlíteni, hogy ugyanezt ígérték korábban a Szerémi úti lakosoknak is, ahol már dübörög a villamos.

Pontosabban szólva nyikorog, a velvet.hu beszámolója szerint az 1-es éles kanyarban fordul rá a Hengermalom útra, s még a modern gumírozott pálya ellenére is felvisít. Sokan hetek óta erre a zajra ébrednek, hajnali négy órakor. A BKK a tőle megszokott módon ígérget: ha majd jönnek az új spanyol CAF-szerelvények, minden szép és jó lesz.

Az Etele úti civilek - az összefogáshoz tavaly egy kertészmérnök szakértő is csatlakozott - valamennyi döntéshozóval felvették a kapcsolatot; Vitézy Dávid mellett levélben keresték Tarlós István főpolgármestert, Simicskó István Újbuda országgyűlési képviselőjét, Takács Viktor kerületi főépítészt is. Ha kaptak is választ, az a lakosok szerint "langymelegnek volt mondható", a BKK-nak küldött részletes, szakértő bevonásával készült javaslataikat lesöpörték az asztalról.

A politikai hatalom cinikus viselkedése a választópolgárok felé nem ebben az esetben nyilvánul meg először; az Etele úti "kisemberek" azonban továbbra is elszántak. Különösen most, hogy a "sárga rém" már a küszöbön vicsorog. - Ezeket a fákat még apáink gondozták, locsolták - mondta az összefogás egyik szervezője -, számunkra ők a jóbarátaink. Minden erőnkkel azon leszünk, hogy megvédjük őket.