A reklámadó legfelső kulcsa 5,3 százalék lehet – jelentette be Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a heti kormányszóvivői tájékoztatón. Ez megegyezik lapunk januári értesüléseivel, amely szerint legkésőbb jövő januártól, egészen pontosan 5,3 százalék lesz az adó felső mértéke; csakhogy január óta az is kiderült, hogy a kormány több tárgyalást is folytatott az adóval először legjobban érintett RTL Klub tulajdonosával, a Bertelsmann-csoporttal, és az RTL panaszára az Európai Bizottság (EB) is mélyreható vizsgálatot indított a reklámadó miatt, illetve fel is függesztette az alkalmazását. Az elmúlt hónapokban Lázár is többször kijelentette, hogy európai nyomásra kell változtatniuk, és több időpontot is megjelölt – legutóbb éppen az április 8-i kormányülést –, amikor a reklámadóról érdemben tárgyalhat a kormány, és Lázár érdemi javaslatot is benyújthat.
Az 5,3 százalék azonban arról árulkodik, hogy régen eldöntötte a kormány a tavaly ősszel 50 százalékra emelt adó könnyítésének mértékét, és vélhetően az RTL-lel folytatott tárgyalások miatt döntött januárban arról, hogy valóban csökkenteni is fogja a különadót. (A tárgyalások során Orbán Viktor miniszterelnök a luxemburgi miniszterelnökkel is tárgyalt a Népszava információ szerint.) Az EB folyamatban lévő vizsgálatának következménye pedig az is lehet, hogy a magyar államnak vissza kell fizetnie a befizetőknek az adót, ha például a bizottság a versenyjoggal ellentétesnek találja a törvényt. Közben, konkrét adókulcsok említése nélkül, Lázár gyakran utalt arra, hogy Ausztriában 5 százalék körüli a reklámadó, és Andreas Rudas, az RTL régiós alelnöke is az osztrák példáról beszélt a hvg.hu-nak.
Lázár szerint mindezek ellenére „még nem hozott a kormány végleges döntést” a reklámadóról, és arról sem, hogy lesz-e nulla százalékos sáv, hogy a legkisebb szereplőket mentesítsék-e a terhek alól. Erről a miniszter szerint még az EB-vel kell egyeztetni.